/images/archive/gallery/139/466.jpgאילוסטרציה
עיבוד מחשב: שרית פלוט
מדד העשירים עלה ב-2.1% ומדד העניים רק ב-0.6%
העשירים צרכו יותר דלק ותקשורת - העניים יותר מזון, ירקות ופירות
דפדף בכלכלה
יוסי גרינשטיין 20/7/2004 9:02
בישראל קיימת "אינפלציה של עשירים"-מדד המחירים של העשירים בחמישון העליון עלה במחצית הראשונה של השנה ב-2.1%, ואילו זה של העניים בחמישון התחתון עלה ב-0.6% בלבד.מדד חודש יוני עלה ב-0.1% לעשירים וירד ב-0.2% לעניים.
יצוין כי מדד המחירים לצרכן עלה במחצית הראשונה של השנה ב-1.4% (0% ביוני ). הפער בין מדד העשירים למדד העניים גדול עוד יותר באינפלציה הבסיסית (ללא דיור) - מדד העשירים ללא דיור זינק ב-2.3% ומדד העניים עלה ב-0.3% בלבד . הפער הגדול נובע מהרגלי הצריכה השונים של העשירים והעניים. סל הצריכה של העניים כולל יותר מזון, ירקות ופירות, ופחות בידור וחינוך לעומת סל העשירים.
העשירים צורכים גם יותר דלק ותקשורת. וכך, התחבורה והתקשורת (כולל דלק וטלפונים ניידים) התייקרו ב-6.2% לעשירים , ורק ב-2.9% לעניים . מחירי הירקות והפירות ירדו ב-13.8% לעניים וב-11.3% לעשירים . אחזקת הדירה (כולל סולר וחשמל) התייקרה ב-2.9% לעשירים וב-3.1% לעניים. מחירי חינוך ובידור התייקרו ב-0.4% לעשירים וירדו ב-0.2% לעניים .