 |
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בבקשה כי יורה למשרד הבריאות לתת לה את המידע שביקשה כמתחייב מחוק חופש המידע. בעתירה שהגישה המועצה נגד שר הבריאות, דני נוה, והממונה על חוק חופש המידע במשרד, נעמי לבני, טוענת המועצה לצרכנות כי היא נאלצת לבקש את סיועו של בית המשפט לאחר שפניות חוזרות ונשנות שלה למשרד הבריאות לקבלת מידע בעקבות תלונות צרכנים, כולל מקרים קיצוניים כמו ב"פרשת רמדיה" ובפרשת האינסולין הפגום, נענו בשלילה, אם בכלל. בעתירה הדגישה המועצה לצרכנות כי מדובר בדיני נפשות, בחשש לאובדן חיים ולפגיעה בבריאות הציבור, כשהמידע שביקשה הנו לגבי עסקים שפגעו בציבור או הורשעו בפגיעה בתחום הבריאות. המועצה ציינה בעתירה כי היא ניזונה מכ-40 אלף פניות ציבור בשנה שהופכות אותה לגורם מרכזי באיתור כשלים הפוגעים בציבור הצרכנים ולתיקונם, כשביניהן תלונות רבות המתייחסות לתחום הבריאות. המועצה טוענת כי מבירור התלונות מול משרד הבריאות ותשובותיו בחלק מהמקרים עלה חשד לטיפול חסר ואף תת טיפול, תוך הימנעות המשרד מהפעלה סבירה של סמכויותיו וממתן מענה לפניות אליו כאשר המענה אינו נוח למשרד. זאת, כשהימנעות המשרד מהעברת המידע מהווה עבירה על החוק ואינה מאפשרת למועצה לצרכנות לבקר חששות כבדים לאי תקינות בפעולת משרד הבריאות. בעתירה התייחסה המועצה לסירוב משרד הבריאות למסור את המידע, בטענה כי גילוי המידע עלול לפגוע בצדדים שלישיים, ללא שפרט את סוג הפגיעה, היקפה, והשיקולים להעדפת אינטרס צדדים שלישיים על פני זכותו החוקית של הציבור והמועצה כשליחתו לקבל את המידע.
בתגובה לעתירת המועצה לצרכנות אומרים במשרד הבריאות: "משרד הבריאות מוסר מידע מלא ואמין לציבור באופן שוטף בכל הקשור לבריאות הציבור. המועצה הישראלית לצרכנות דרשה ממשרד הבריאות לאסוף נתונים על כל האירועים הבריאותיים שהתרחשו בשבע השנים האחרונות. מדובר בעשרות אלפי אירועים שהנתונים לגביהם אינם נגישים וזמינים וגם קיים צורך לערב צדדים שלישיים כגון יצרנים, יבואנים וכו', מה שמצריך דיון משפטי עם כל אחד ואחד מהגורמים האלה. פנייה זו חורגת ממחויבותו של המשרד עפ"י חוק חופש המידע וכדי לקיימה צריך המשרד להשבית מחלקות שלמות של אנשים העוסקים בשמירה על בריאות הציבור. צר לנו שהמועצה לצרכנות במקום להתדיין עם משרד הבריאות באופן ענייני בחרה לפנות לבית המשפט".
|
 |
 |
 |
 |
|
|