 |
/images/archive/gallery/110/129.jpg יוסף עסיס
צילום: נעם וינד  |
|
|
יוסף עסיס חושד ששווין של יאהו וגוגל גבוה מדי, לאור ההסתערות הצפויה של מיקרוסופט |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
יוסף עסיס 27/10/2004 18:16 |
|
|
|
|
 |
לפני יומיים, בערך חודשיים אחרי שנכנסה בביישנות-מה למועדון החברות הציבוריות בוול סטריט, חצתה חברת גוגל את רף שווי השוק האסטרונומי של 50 מיליארד דולר. בתוך חודשיים בלבד ייצרה החברה ערך של כ-25 מיליארד דולר לבעלי מניותיה. המתחרה הוותיקה שלה, חברת יאהו, ששמרה על הבכורה במשך תקופה לא מבוטלת בת 60 יום בערך, נסחרת לפי שווי שוק של 47 מיליארד דולר. אחת הסוגיות המעניינות היום בוול סטריט היא שוויין הפנומנלי של שתי החברות הללו, שביחד מגיעות לקצת פחות מ-100 מיליארד דולר. גוגל ויאהו ביחד שוות כשליש מהשווי של ענקית התוכנה מיקרוסופט, שמחממת מנועים לקראת הכניסה הגדולה שלה לשוק החיפוש ברשת. מדובר בסוגיה מעניינת ומורכבת, שכן מצד אחד שתי החברות, גוגל ויאהו, מותירות את האנליסטים פעורי פה - הצמיחה בשמים, שולי הרווח משתפרים והשוק נראה אינסופי. אבל מצד שני,צד בולט לא פחות,100 מיליארד דולר מדגדגים את הספקנים ללא הרף. מילא 100 מיליארד דולר, אבל מכפילי הרווח של החברות, גם לרווחי 2005, הם מהגבוהים בוול סטריט. גוגל, למשל, מקבלת כיום מכפיל מפחיד של 55, ויאהו נסחרת במכפיל גבוה אף יותר, של 70. קל מאוד להצהיר שגוגל ויאהו יקרות מדי,בייחוד על רקע הלקחים הברורים כל כך של התפוצצות הבועה. אבל נראה את אלה שיעזו למכור את המניות הללו בשורט. קל מאוד להגיד שיאהו וגוגל ראויות להשקעה, שכן קשה להתווכח עם המספרים שהן מציגות בתוצאות הכספיות. אבל מעניין יהיה לעקוב אחרי אלה שהחליטו לפתוח פוזיציית לונג על המניות הללו, היום, אחרי עליות חדות כל כך. נחזור למיקרוסופט. עד סוף השנה צפויה החברה להשיק את הגרסה החדשנית של מנוע החיפוש החדש שלה. אנחנו מניחים שהחברה הקולוסאלית הזאת תעשה הכל כדי לנצח במערכה היוקרתית והעשירה של מנועי החיפוש - מהשווקים המבטיחים של עולם הטכנולוגיה. בתסריט הזה - שיתוגבר בהפעלת מערכת השיווק האדירה של מיקרוסופט - הסיכוי שמצבן של יאהו וגוגל יורע גבוה מהסיכוי שהוא יוטב. נכון להיום יש 3 שחקניות עיקריות בשוק החיפוש: גוגל (המובילה), יאהו ומיקרוסופט,שמזדנבת מאחור.כל שינוי אסטרטגי של אחד הצדדים צפוי לערער את חלוקת העוגה השמנה הזו. נכון שלא מספיקה הכוונה של מיקרוסופט להוביל בשוק החיפוש במערכות המחשוב - מימושה הוא שיקבע בסופו של דבר את מאזן הכוחות. אבל כוונה זו בהחלט מספיקה כדי לערער את יכולות הצמיחה שמאפיינות את יאהו וגוגל כיום. התגברות התחרות בשוק תתחיל לתת את אותותיה כבר בשנה הבאה, כאשר הענקית מרדמונד, וושינגטון, תתחיל לשפוך כסף שיטלטל את שוק החיפוש - ואז מה שיקבע הוא כושר הספיגה של החברות, כלומר מי מה-3 תוכל להשקיע מקסימום כסף במינימום השפעה על השורה התחתונה שלה - אותה שורה שתיבחן בזכוכית מגדלת.לנו יש תחושה שהספוג של מיקרוסופט גדול יותר.
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|