ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
קרוב לבית
טרנד חדש מחזיר את רשתות המזון אל השכונות עם דגש על שירות, מגוון מוצרים שונים וטריות. הקירבה והנוחות עושים את ההבדל
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
יעל גרוס
2/11/2004 8:49
בשנים האחרונות ניכר שוני ברור בהרגלי הצריכה של הישראלים. מקנייה שבועית עברנו לקנייה חודשית, והיום אנחנו מוכנים לנסוע גם שעה ויותר כדי לסיים את הקנייה המרוכזת עם יותר מוצרים ופחות שקלים. דמותו החדשה של הישראלי הקונה אינה מצטמצמת רק למעמד הבינוני-נמוך, שהצורך שלו בחיסכון ברור, אלא הגיעה גם למעמד הבינוני גבוה. גם במעמד הגבוה חוסכים כסף בקניות מרוחקות ומוציאים אותו על מותג אופנה יוקרתי או מסעדה מפוארת. הריצה אחרי המחיר הפכה לפעילות ספורטיבית טרנדית גם אם יש לך רכב מסוג 4X4.
 
רשתות המזון הגדולות לקחו חלק במגמה, והתחרו זו בזו עם אינסוף מבצעים. כתוצאה מכך, הסניפים השכונתיים והיקרים יותר הוזנחו, וסניפי הביניים כמו מחסני מזון, קינג סנטר ו חצי קופה, נשחקו בין שני הקצוות. אלא שלצד המגמה של יציאה לפאתי הערים, מתחילה עכשיו מגמה הפוכה של חיזוק הפעילות בסניפים הגדולים בתוך השכונות, עם דגש חדש. מכיוון שאין אפשרות לדבר על מחיר בחנויות השכונתיות, מדברים שם על שירות, על תמהיל מוצרים אחר, על פינות של מוצרים טריים
ומעדניה.
 
חברת הריבוע הכחול הצהירה לפני מספר חודשים על חיזוק והרחבה של הרשת השכונתית שלה, וסניפי קו-אופ הוותיקים הופכים לסניפים של רשת סופר סנטר (הכוונה לסניפים הקטנים והשכונתיים של סופר סנטר), עם חיזוק של המעדניות. סנדרין מונטסמה, סמנכ"ל השיווק של הריבוע הכחול, אומרת כי על-פי סקר שהחברה ערכה, עולה כי רוב הקניות בסופר השכונתי מתבצעות לצורכי השלמות בגלל שכחה,ולצורך קניית מוצרים בשימוש יומיומי. נקודה מעניינת היא שעלפי הסקר, תפיסת הלקוח היא שבסניף השכונתי המוצרים טריים יותר מאשר ברשתות הדיסקאונט. כמו כן, הסניף השכונתי נתפס כאישי יותר וזהו ביטוי נוסף לשוני בעיני הלקוח בין הסניפים הגדולים לשכונתיים.
 
מכיוון שגם הסניפים השכונתיים כוללים מוצרי בשר, עופות, דגים ונקניקים, גבינות, סלטים, חמוצים ודברי מאפה, הדורשים ייעוץ ללקוח, חלק מהעובדים עוברים קורס בבית-הספר תדמור. ממצא נוסף שעלה מהסקר הוא כי בסניפים ליד הבית, הלקוח מצפה לערוך את הקניות שלו מהר יותר, דבר נוסף שעליו הרשתות ישימו דגש.
התחרות של AM-PM
רשת טיב טעם פתחה לפני מספר חודשים את הסניף הראשון של פורמט המעדניות השכונתי החדש שלה, "טיב טעם דיילי". הסניף הראשון שנפתח ברעננה נחשב להצלחה. הרשת, שמוכרת מזון לא כשר ופתוחה בשבת,שמה דגש גדול מאוד על מעדנים ומוצרי בשר טריים. טיב טעם נמצאת בתהליך הקמה של תת-רשת של מעדניות, שתכיל לצד פינות טריות של בשרים ומזון מוכן גם גבינות, לחמים טריים, פירות וירקות ומוצרי חלב. השנה מתוכננים עוד שני סניפים של "דיילי", שבהם יושם דגש על התמצאות קלה יותר, יחס אישי יותר וקניות יומיומיות.
 
בגזרה זו מציבה תחרות כשרה רשת קלאבמרקט, שיצאה לאחרונה בהכרזה כי היא עומדת להקים רשת מעדניות יחד עם חברת בלדי. חברת בלדי מתמחה בתחום הבשר והיא מחזיקה חנות מפעל ידועה מאוד בבת-ים לבשר טרי. חנות הדגל המשותפת תוקם בעוד כשנה בשטח חנות המפעל בבת-ים, ובחודשים הקרובים יוסבו מספר סניפים קטנים של רשת קלאבמרקט למעדניות כשרות שיכילו לצד בשרים ונקניקים גם מאפים, יינות, ירקות, אוכל מוכן וגבינות. כל מעדניה אמורה להשתרע על שטח של כ-1,000-700 מ "ר. "על אף שהמחירים יהיו נמוכים יותר מברשתות מעדניות אחרות, המטרה היא בפירוש לברוח מהמחיר לאיכות ושירות", אומר יעקב גינצבורג, מנכ"ל קלאבמרקט. המעדניות ינוהלו כחברה-בת נפרדת בבעלות שווה של שני השותפים (קלאבמרקט ובלדי), כשכל צד יפעיל את הקניינות על בסיס המוצרים הקיימים אצלו בלאו הכי.
 
גם ברשת שופרסל מציינים את החשיבות הגדולה של החנויות השכונתיות. לדברי אפי רוזנהויז,מנכ"ל הרשת," הרשתות הבינו שיש 3 דברים שהן צריכות לשפר בחנויות השכונתיות, על מנת שמערכת היחסים עם הצרכנים תהיה נכונה יותר. רמת השירות בהן תהיה גבוהה יותר או מדויקת יותר לצורכי הצרכנים,בחנות יהיו מוצרים מתמחים נישתיים, ונוחות". לעומת המגמה שלא להתמקד במרכזי ערים בשנים האחרונות, רוזנהויז סבור כי חלקן היחסי של החנויות השכונתיות בעשור הבא לא יהיה קטן יותר.
 
הכניסה לתוך הערים נתמכת גם מכיוון נוסף. לאחר שבישרנו על תום תקופתה של המכולת השכונתית הוותיקה כפי שכולנו הכרנו אותה, צצה לה לאחרונה מהדורה מחודשת. מינימרקטים דוגמת AM-PM, שפתוחים כל הלילה, גובים מחיר גבוה יותר אולי על מוצרים, אבל נותנים גם חוויית קנייה מובהקת יותר. יש אזורים שבהם, כך מתברר, אנשים מוכנים לשלם יותר על מזון. ה"זיגזוג" של הרשתות לכיוון המעדניות השכונתיות אינו מקרי.הריצה אחרי המחיר,מבחינתן, היא בור ללא תחתית. תמיד אפשר לצאת בעוד במבצע ולהוריד את מחיר המוצר בעוד כמה אגורות. בתנאי מסחר כאלה, הלקוח לא מבדיל בין רשת לרשת ולא מפתח נאמנות. המגמה של החנויות השכונתיות תמשיך ותתרחב, אם כך, לצד המגמה של חנויות הדיסקאונט.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...