 |
תשכחו מכל מה שאתם מכירים בטרמינל הישן. בטרמינל החדש הכל גדול ורחב יותר, כשלראשונה בתולדות ישראל יתאפשר לעלות ולרדת מהמטוסים, כמו בכל העולם, באמצעות שרוולים המחברים ישירות את המטוסים לטרמינל. הבניינים יפהפיים. ביום חודר אליהם הרבה אור טבעי, מבעד לחלונות הזכוכית הפנורמיים ענקיים. בלילה, מחליפה אותו תאורה נסתרת, רבת עוצמה ומיוחדת. על פי תפיסת האדריכלים - ארץ ישראל היא "אבן ירושלמית", ולכן רואים אותה הרבה מאוד, בפנים ובחוץ. (האבן יובאה מירדן). שינוע הנוסעים למטוסים ומהמטוסים החוצה מתבצע בצורה מובנת וקלה, באמצעות שילוט ברור ונוח לקריאה (כרגע ישנה בקשה להוסיף שילוט גם בערבית), תוך הפרדה מוחלטת בין היוצאים והנכנסים, כשדלתות המעבר מהשרוולים למטוסים ולהפך, ננעלות ונפתחות, בפיקוח חשמלי-אלקטרוני מרחוק. הטרמינל החדש תוכנן מלכתחילה לצורך הפרנסה כקניון ענקי של חנויות דיוטי פרי ומסעדות באזור הסטרילי, שבו מורשים להסתובב רק הנוסעים היוצאים, וחנויות ומסעדות בשטחים הציבוריים, הפתוחים לכולם. טרמינל 3 מחולק לבניין יבשתי ובניין אווירי. שדירה רחבת ידיים, שהקיר המזרחי שלה זכוכית, מקשרת
את שני הבניינים. הכל כל כך גדול, שיש צורך בהרבה עבודת רגליים, כדי לנוע באולמות, במסדרונות, בשלוחות ובין הבניינים. לבניין היבשתי מגיעים באמצעות גשר עם שלושה מפלסים – המפלס העליון מיועד לנוסעים יוצאים לחו"ל המגיעים ברכב פרטי. המפלס האמצעי לנוסעים יוצאים המגיעים באוטובוסים ומוניות. המפלס התחתון מיועד לאיסוף נוסעים נכנסים (שנחתו בארץ) וחצי קומה נמוך יותר ממוקמת תחנת הרכבת. רכבת ראשונה תגיעה לטרמינל בשעה 03:40 לפנות בוקר. רכבת אחרונה תגיע ב-23:10 בלילה. הרכבת מתוכננת לפעול במרווחים של חצי שעה. נוסעי הרכבת יוכלו להגיע ישירות מנהריה ומלב המפרץ לנתב"ג. לעיתים תהיה החלפת רכבות בבנימינה. הרכבת תפסיק פעילותה מכניסת השבת ועד צאתה. קליטתו של הנוסע במבואה ענקית ורחבת ידיים. במרכז המבואה דלפק מודיעין גדול, המיועד לספק את מידע הדרוש, תוספת מידע אפשר יהיה לקבל מדיילות ודיילי השירות. נוסע שיגיע למבואה, יופנה מיד לבדיקות ביטחוניות. בשנה עד שנתיים הראשונות להפעלת הטרמינל החדש, יעשו הבדיקות במכונות שיקוף גדולות, שיוצבו במבואה ויכערו אותה. בעתיד יתבצע בידוק המזוודות במרתף, ללא צורך להתלוות אליהן.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
דיוטי פרי מושך מדי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מהבדיקות הביטחוניות יעבור הנוסע לדלפקי הקבלה (צ'ק אין). בעקבות חידוש אלקטרוני, הוא לא יצטרך לחפש את דלפק חברת התעופה שבה הוא אמור לטוס, כי אפשר יהיה לגשת לכל דלפק ולבצע בו את בדיקות הקבלה לכל חברה. כל אזור הבידוק הביטחוני ודלפקי הצ'ק אין לאורך רוב הקיר הצפוני, יהיה מחוץ לתחום למלווים, והוא יתוחם על ידי חבלים. לאחר שהנוסע ימסור את מטענו האישי בדלפק הצ'ק אין הוא יחלוף מבעד לפתחים בקיר "אבן ירושלמית" ענקי, המתנשא לגובה של 7 קומות, אל עבר אולם שחקים וקניון BUY&BYE. בחלקו הצפוני קיר ענקי פנורמי ומוטה, המספק מראה מדהים של נוף הפעילות ברחבות החנייה של המטוסים. כאן יוכלו להצטרך לנוסע מלוויו, וגם סתם מבקרים, וליהנות משירותי בתי הקפה, מזנונים, מסעדות חנויות מסוגים שונים ופינות הישיבה. כמו שמבלים בקניון מפואר בעיר, בתוספת אווירה בינלאומית של נמל תעופה. כבר עכשיו מעריכים, כי ביקוש גדול באולם הזה תהיה לשדרת המושבים המיוחדת מול הקיר הנטוי. בגלל נקודת התצפית הטובה שלה. לאחר פרידה ממלוויו יכנס הנוסע לאזור הסטרילי והשמור, ויעבור ביקורת דרכונים בדלפקי הביקורת של המשטרה, או בדלפקים הביומטרים האוטומטיים, על פי קריאת כף היד. אחר כך הוא יכנס לשדרה הארוכה כדי להגיע לבניין האווירי. אורך השדרה 180 מטר. אבל ב-110 מטר מתוכה הוא יוכל לנוע על גבי דרכנועים (בשני הכיוונים – יציאה וכניסה), שהם מדרכות נעות וארוכות, המוכרות בנמלי תעופה בעולם. בתום המעבר בשדרה יגיע הנוסע ל"כיכר" עגולה (הרוטנדה), שכבר היום מכנים אותה בשם "כיכר הדיוטי פרי", ובמרכזה מזרקה. הכל תוכנן כאן כדי לדחוף את הנוסעים לתוך חנויות הדיוטי פרי, הממוקמות בהיקף הכיכר. גם התקרה הענקית קמורה, כדי ליצור לחץ פסיכולוגי על הנוסעים ללכת כל הזמן מהמרכז החוצה לעבר החנויות שבהיקף. "כיכר הדיוטי פרי" היא לב ליבו של הטרמינל החדש. כאן מתחיל "החוץ לארץ" של הנוסע הישראלי, חובב הדיוטי פרי – הרוכש בכל יציאה לחו"ל מוצרים בשווי של 90 דולר, בממוצע שנתי, לעומת 15-20 דולר ממוצע שנתי בטרמינלים אחרים בעולם. מדובר כאן בריכוז גדול ומגוון של חנויות דיוטי פרי, מסעדות, בתי קפה ותחנות שירות נוספות, כמו "חדר אם וילד", משחקיה ובית כנסת. כל כך נעים אמור המקום להיות, שגובר החשש, כי מספר המפספסים את הטיסות בטרמינל החדש יגבר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
אולם מקבלי פנים ענקי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מהכיכר יבחר הנוסע לאיזו שלוחה, מתוך שלוש, הוא צריך להיכנס כדי לעלות לטיסה. שלוחות B ו-C מיועדות לטיסות של החברות הזרות. בכל אחת מהן יש גם טרקלין לנוסעי מחלקות העסקים והראשונות. משלוחה D יצאו טיסותיה של חברת אל על, ובה ימוקם מועדון נוסעי מחלקות העסקים והראשונות שלה. בהבדל מהטרמינל הישן, שבו נרשם בכרטיס העלייה למטוס רק מספר שער היציאה למטוס, בטרמינל החדש יצויין אות השלוחה מצורף למספר שער היציאה. שני שערי היציאה הראשונים בכל שלוחה (משני צידיה) מיועדים לירידה לאוטובוסים, כדי לנסוע בהם למטוסים, שיחנו ברחבות החנייה. שאר 8 פתחי היציאה בכל שלוחה מיועדים ליציאה לשרוולים המחוברים ישירות למטוסים. מול כל פתח יציאה יש אזור מנוחה עם מושבים אורטופדיים למנוחה. לאורך שלושת השלוחות יפעלו דרכנועים, כדי להקל על הנוסעים לנוע לעבר פתחי היציאה. אם מישהו לא סיים את קניותיו ב"כיכר הדיוטי פרי", הוא יוכל להשלים את קניותיו בחנויות דיוטי פרי נוספות, שיהיו גם בשלוחות. בקצה כל שלוחה יש קיר זכוכית פנורמי ענקי, דרכו אפשר לצפות לעבר הפעילות בנמל התעופה. באזור הזה יפעלו מזנונים נוספים. נוסעים נכנסים, שינחתו בנתב"ג, יוכלו לצפות בבית הנתיבות, בעל המראה הפנורמי, מבעד לחלונות המטוס, עוד בדרכו להתחבר לאחד השרוולים. לאחר ההתחברות לשרוול יקום הנוסע ממושבו במטוס ויצא למסדרונות הכניסה, שקירותיהם זכוכית שקופה. בעזרת דרכנועים נוספים הוא יגיע לקומת הביניים. מבעד לחלונות השקופים של הקומה העגולה הזאת, הוא יוכל לצפות, מלמעלה, לעבר "כיכר הדיוטי פרי" והמזרקה שבמרכזה, ולראות את כל הפעילות המתנהלת בין החנויות והמסעדות של הנוסעים היוצאים. מכאן יעבור הנוסע הנכנס, בשדרה המחברת את שני הבניינים, בחלק מופרד ונמוך יותר מהנוסעים היוצאים, לעבר דלפקי ביקורת הדרכונים, או מתקני הביקורת באמצעות כף היד. אחר כך הוא יכנס לאולם מסועי המזוודות הענקי, שגם בו המיזוג יוצא מתוך עמודי האבן הגדולים. לשכת התיירות ממוקמת באמצע האולם הזה. המסועים הגדולים ישרתו שתי טיסות נכנסות בו זמנית. לאחר נטילת מזוודותיו יצטרך הנוסע לעבור ב"מסלול האדום" או ב"מסלול הירוק" של המכס, ואחר כך לצאת החוצה. ישראל נחשבת למדינה שבה מספר מקבלי הפנים הוא הגדול בעולם – כ-5 מקבלי פנים, בממוצע, לכל נוסע. לכן בנו בטרמינל החדש אולם מקבלי הפנים ענקי, ואליו יצאו הנוסעים הנכנסים. גם כאן עוצב האולם בתפיסה החדשנית של בילוי וקניות, שאותם יוכלו האנשים לספק במסעדות, מזנונים, ובשירותים נוספים. ביציאה מבית הנתיבות יוכלו הנוסעים ומלוויהם, לצפות לעבר גן מדורג רחב ידיים. בתכנון המקורי היה אמור להיות כאן גשר הכניסה ממחלף "בית רבקה", שבוטל והוסט 3 ק"מ דרומה, ולכן במקום הגשר בנו גן. תחבורה ציבורית תעמוד, כאמור, לרשות הנוסעים הנכנסים ומלוויהם במפלס הגשר התחתון, ומתחתיו תחנת הרכבת. |  |  |  |  | |
|