 |
הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, המליץ לבית הדין להגבלים עסקיים, שלא לאשר מחדש את ההסדר הכובל להפעלת תאגיד המחזור לפי הוראות חוק הפקדון. ההמלצה ניתנה במסגרת בקשה של יצרניות המשקאות הגדולות להארכת הסדר כובל להפעלת תאגיד המחזור (התאגיד האחראי על איסוף ומחזור מיכלי משקה ריקים שדמי פקדון נגבים בגינם), תוך התנגדות של רשתות השיווק הגדולות, שפרשו מהתאגיד. בהמלצתו קובע שטרום, כי יצרניות המשקאות לא הצליחו להוכיח כי קיומו של הסדר כובל הוא לטובת הציבור, וכי מתקיים החשש שההסדר פוגע במטרות שהציב חוק הפקדון, על כן אין לאשר אותו. בתחילה היו חברים בתאגיד יצרני ויבואני המשקאות הגדולים (החברה המרכזית למשקאות קלים, טמפו, מי עדן ויפאורה תבורי), וכן רשתות השיווק. רשתות השיווק פרשו מתאגיד במחזור בשלב מאוחר יותר, בגלל כשלונו של התאגיד, בישום הוראות החוק, אי עמידה ביעדי איסוף וקשיים כלכליים כבדים. רשתות השיווק אף התנגדו לבקשת יצרני המשקאות להאריך את ההסדר הכובל להפעלת תאגיד המחזור, והממונה קיבל, כאמור, את עמדתם. בהחלטתו קובע הממונה על ההגבלים העסקיים כי "הבעלות המשותפת של ארבע יצרניות ויבואניות המשקה הגדולות בארץ עלולה למנוע או להפחית את התחרות ביניהן בשיווק משקאות". כן קובע הממונה כי ההסדר הכובל מעלה חשש לפגיעה בציבור בתחום המחזור. כן קובע הממונה כי צירוף של כל היצרנים הגדולים תחת תאגיד מחזור יחיד, מונע אפשרות של ריבוי תאגידי מחזור, וכן מספק בידי התאגיד את הכח להעלות את שיעור הפקדון המוטל על הצרכן וכך ליצור עלייה במחיר המשקאות לצרכן. עוד עלול התאגיד לנצל מעמדו ולסרב לתת שירותי איסוף ליצרניות המשקה הקטנות יותר, כמו גם לצמצם את תפוקת איסוף המיכלים הנאספים ולא להעמיד אמצעי איסוף מספקים עבור הציבור, וכך לשמור לעצמו שאריות גדולות יותר של דמי פקדון הנגבים מהאזרחים. זאת, כאשר לתאגיד יש מניע חלש ביותר לאפשר לצרכנים נגישות להחזרת מיכלי משקה. עוד קובע הממונה כי במקביל לצרכנים, גם רשתות השיווק תמשכנה להיפגע מן ההסדר הכובל, וכי הפגיעה תצומצם אם יקומו מספר תאגידי מחזור שיתחרו על ליבם של הצרכנים ובתי העסק על מנת לאסוף מהם את מיכלי המשקה. החלטת בית הדין להגבלים עסקיים צפויה להתקבל בקרוב. הנהלת התאגיד סירבה להגיב.
|
 |
 |
 |
 |
|
|