 |
אם עד לאחרונה הייתם רגילים להתייחס בחשדנות-מה לפרסומות או למבצעים אטרקטיביים במיוחד, ייתכן שכדאי שתנקטו אותה זהירות גם כשאתם מעיינים בקטלוגי מידע. שתי דוגמאות של שני קטלוגים מהעת האחרונה העלו כי המידע שמופיע בהם לא תמיד מדויק, ותמיד כדאי לבדוק אותו מול החברות. בחברות טוענים כי מדובר בטעויות, שיותקנו בקטלוגים הבאים. דוגמה ראשונה היא הקטלוג החדש לחורף 2005 של חברת רמי לי, רשת האופנה לבגדי הריון, בכיכובה של סיגל שחמון. הקטלוג, שמחולק בין היתר בכל חנויות הרשת, מציג כ-16 דגמים חדשים, אבל כבר בסניף הרשת שממנו נלקח הבהירה המוכרת, כי לא כל הדגמים נמצאים בחנויות. מילא. בקטלוג עצמו מצוינים מחירי הפריטים המוצגים בתמונות רק בעמוד האחרון. לכאורה נראה שמדובר במחירים העדכניים של הבגדים, כיוון שלא מצוין אחרת - אולם קריאה מדוקדקת בגב הקטלוג, בתחתית העמוד ובפונטים קטנים ביותר, מלמדת כי המחירים בקטלוג מיועדים רק לחברי המועדון. השאלה
הנשאלת היא מדוע לא נכתבו המחירים לכלל הציבור, ול צ? דם, אם ממש רוצים, גם המחירים לחברי המועדון. קטלוג אחר, מרשים גם הוא, שייך לרשת סטודיו C - הרשת הנשית לחיטוב ולהרזיה. באחרונה החליטה הרשת לחדש ולרענן את מבחר הקורסים שהיא מציעה ללקוחותיה, ובהתאם לכך היא מציעה גם קורס "בקרוב אימא", קורס לנשים בהריון, וקורס "הולכות ומרזות" - שיעורי הליכה קבוצתית מודרכים. "אז למה את מחכה? " נכתב בקטלוג המעוצב לעילא, "הצטרפי עוד היום, ותראי איך את מרזה - ובגדול". בירור טלפוני קצר מבהיר שדווקא יש למה לחכות, למשל לפתיחת הקורסים במרבית סניפי הרשת. בין 19 הסניפים של סטודיו C ברחבי הארץ, הקורס "בקרוב אימא" נפתח רק בסניף רמת אביב ג'. מי שתבקש להצטרף לקורס "הולכות ומרזות", תוכל לעשות זאת רק ב-3 מ-19 הסניפים של הרשת: בכיכר המדינה בתל-אביב ובסניפים ברמת השרון ובראשון לציון. האם לא ניתן לציין בקטלוג שהקורסים עדיין אינם זמינים ברוב סניפי הרשת?
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
מה אומר העו"ד
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פנינו לעו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות. לדבריו, גם על קטלוגים חלה חובת הגילוי הנאות, וראוי שלא יפורסם בהם מידע חלקי או מטעה. על-פי עו"ד לוינסון, "מובן שאסור להתלהב מצבעי הקטלוג ומנייר הכרום שלו. לפני שקוראים את הכותרות חייבים לקרוא את הסייגים, שתמיד במקרים כאלה מופיעים בחלק התחתון של גב הקטלוג או בתחתית העמוד. לצערי, הגיעו אלינו גם תלונות על מקרים שבהם הסייגים כלל לא צוינו. במקרה שקיים חשש להטעיה, יש אפשרות לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת. הוא זה שאחראי, בין שאר תפקידיו, לערוך בדיקות של שירות מהסוג הזה. "אני מוכרח לציין, עם זאת, שטחנות הצדק לא מהירות במקרים כאלה. בנוסף, לארגוני צרכנות כמו שלנו אין יכולת אכיפה. אנחנו, כמו הצרכנים, יכולים רק להתריע באמצעי התקשורת, לא יותר מזה". ומה אומרות החברות עצמן? מחברת רמי לי נמסר: "הערת המחירים מופיעה על גבי הקטלוג במיקום אסטרטגי, מתחת לרשימת חנויות הרשת, מתוך הנחה שכל לקוחה המחזיקה בקטלוג בודקת ברשימה מהו הסניף הקרוב לביתה, ונתקלת בהערה בנוגע למחירים. לא היתה שום כוונה להטעות את הלקוחות. עם זאת, אנו מקבלים את ההערה ונדאג לכך שבקטלוג הבא הדבר לא יישנה". מרשת סטודיו C נמסר: "צר לנו על אי-הדיוקים שנפלו בקטלוג הישן. עם כניסתה של הנהלה חדשה לתפקידה בזמן האחרון, שוקדת הרשת בימים אלה על הפקת קטלוג חדש ". |  |  |  |  | |
|