 |
וועדת הכלכלה פנתה היום לממונה על ההגבלים העסקיים לקבל את חוות דעתו בעניין התחרות ותנאי המכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית. הפניה נעשתה במסגרת דיון יזום בנושא יישום התחרות בתחבורה הציבורית, בו הועלה חשש לפגיעה בציבור הנוסעים הנובעת מהליך התחרות ותנאי המכרזים שקבע משרד התחבורה. מדובר בעיקר בעניין סכום התמלוגים תמורת הפעלת הקווים, רמת השירות לנוסע, תדירות הנסיעות, מחירי הכרטיסים וכו'. כמו כן התבקש הממונה לתת את חוות דעתו לעניין שיתופם של החברות "אגד" ו"דן", באמצעות חברות הבנות, במרכזים אלו. את הפנייה יזם ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ דוד טל. חבר הכנסת טל מתח ביקורת קשה על משרד התחבורה על שלא עמד בתוכניות הרפורמה שהוא בעצמו יזם. "על פי דו"ח מבקר המדינה, הוצאתם מכרזים רק לחלק קטן מהקווים בכל עיר כדי למנוע מצב שבו יאלצו אגד ודן לסגור את סניפיהן באותה העיר. מכאן, שהמשרד לא פעל על פי תכניות הרפורמה והקווים נפתחו לתחרות נקבעו לפי העדפות של אגד ודן". אלכס לנגר, סמנכ"ל משרד התחבורה, ציין כי הוא גאה על עצם יצירת הרפורמה בהסכמה רחבה של כל הנוגעים בדבר – אבל כיוון שמדובר ברפורמה לאורך שנים, בוצעו שינויים שהיו כורח המציאות כתוצאה מהמצב שהתגלה בשטח. "נדרשנו לשנות את התכניות כיוון שבכל פתיחת אשכול קווים לתחרות, גילינו תנאי תחרות שונים, פרצה כזכור האינתיפאדה, והיה צורך בשינוי והתאמה לתקופת הזמן". במהלך הדיון תקף ח"כ טל את לנגר ואמר: המבקר מציין שבתוך 7 שנים (החל ממאי 1999) היו אמורים להיפתח לתחרות כל הקווים שמפעילות אגד ודן – זאת על פי הרפורמה. כמה נפתחו לתחרות נכון להיום? במקום אשכולות החלטתם לפתוח לתחרות כמה ענבים". חנה מונין, מהרשות ההסתדרות לצרכנות, מסרה כי בכל אזור בו נפתחו אשכולות של קווים לתחרות, המחיר הופחת באופן חד. "בטבריה משלמים 2.30 שקלים (במקום 4 שקלים) בבית"ר עילית משלמים היום 2.5 שקלים ובירושלים משלמים 5.5 שקלים. האם תושבי ירושלים הם עשירים יותר? מדוע משרד התחבורה לא ממשיך את הרפורמה?". ח"כ טל קבע כי הוועדה תקיים דיון נוסף תוך קבלת התייחסות רלוונטית מהממונה על ההגבלים העסקיים.
|
 |
 |
 |
 |
|
|