 |
משרד התחבורה פרסם מכרז ל"איתור ומיון מוקדם של תאגידים עסקיים להקמה והפעלה של תחנות שירות לקוחות", או במילים אחרות - לשכות פרטיות לקבלת קהל ולמתן שירותים בתחום רישוי רכב ורישוי נהיגה. הזוכים במרכז - לפחות שני גופים נפרדים - יקימו ויתפעלו כ-150 נקודות שירות בכל רחבי הארץ, שבהן יבוצעו רוב הפעולות שמבוצעות כיום במשרדי הרישוי של משרד התחבורה עבור הציבור הרחב. משרד הרישוי עצמו לא יבוטל, וימשיך לטפל במיעוט הפניות. המפעילים שייבחרו יחדשו רשיונות רכב ורשיונות נהיגה, ינפיקו כפל-רישיון במקרה של אובדן רישיון, יבצעו העברת בעלות על כלי רכב, יגבו אגרות למבחני נהיגה מעשיים,יבצעו החזרי אגרות שונות וכן ינפיקו טפסים שונים של המשרד לשימוש הציבור. בנוסף להפרטת השירותים, יאוחדו פעולות ההנפקה של רשיונות שונים ופעולות הגבייה בגינם. כיום מונפקים הרשיונות על-ידי משרד הרישוי, והתשלום בגינם מבוצע בבנק, ואילו בעתיד יבוצעו שני ההליכים במקום אחד - מה שצפוי לחסוך טרדה לציבור, ובמקביל גם להוציא את הבנקים המסחריים ממעגל הגבייה. נהגים ובעלי רכב לא יקבלו עוד רשיונות בדואר, אלא רק תזכורת על מועד החידוש. כאשר יגיעו לנקודות השירות, יונפקו עבורם רשיונות בד בבד עם התשלום. בדרך זאת ניתן יהיה לצמצם במידה משמעותית גם את זיוף הרשיונות וגם את זיוף התשלום בגין רשיונות. עם זאת, משרד התחבורה לא יבטל את השירותים שניתנים כיום באמצעות האינטרנט, ואף צפוי להרחיב ולשפר את השירותים שניתנים באמצעות המענה הקולי. בערים הגדולות והבינוניות יופעלו תחנות שירות על-ידי שני הספקים, בין השאר לטובת קיום תחרות, וביישובים הקטנים יפעל רק ספק אחד. עם זאת, התחרות לא תבוא לידי ביטוי במחירי האגרות, שרובם נקבעים על-ידי ועדות הכנסת, אלא באיכות וביעילות השירות. במהלך שנת 2003 הנפיק משרד הרישוי כ-3.65 מיליון רשיונות שונים, וגבה בגינם אגרות בסך כ-2.27 מיליארד שקל. עיקר הגבייה נעשה עד עתה באמצעות בנק הדואר, אשר אינו גובה עמלה מן הלקוחות. חלק נוסף בוצע באמצעות הבנקים, ורק מיעוט בוצע באמצעות הטלפון ואתר האינטרנט של משרד התחבורה. בשנים הקרובות צפוי נפח הפעילות לעלות, עם הגידול במצבת הרכב ובמצבת הנהגים. הספקים שיזכו במכרז יקבלו עמלה, וירחיבו את מגוון השירותים באמצעות תשלום בצ'קים ובכרטיסי אשראי. בטרם יהפוך המכרז מחזון למציאות נדרשים כמה שינויי חקיקה, בעיקר כדי להסדיר את סמכות המשרד להסמכת גופים שאינם בנקים לביצוע פעולות גבייה שונות. מכרז ההפעלה מחולק לשני שלבים: עם הגשת המועמדויות, עד ל-31 במרס השנה, יבוצע מיון מוקדם. בשלב השני ייערך מכרז בין מי שיימצאו מתאימים. תקופת הזיכיון היא 3 שנים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. תנאי הסף להשתתפות במכרז הם ניסיון של 5 שנים לפחות במתן שירותים פנים אל פנים ללקוחות, ניסיון של 5 שנים בניהול מערכות גבייה בהיקף כספי של 800 מיליון שקל לשנה, וכן פריסה ארצית נוכחית לפחות ב-90% מנקודות השירות הנדרשות.
|
 |
 |
 |
 |
|
|