 |
בית הדין להגבלים עסקיים החליט לאשר הסדרים כובלים בין 'תנובה' לבין שישה קואופרטיבים העוסקים בהובלת חלב. עד לאחרונה הייתה הובלת החלב באחריות הרפתנים ועלות ההובלה נכללה ברכיב "מחיר המטרה" המובטח לרפתנים והנמצא בפיקוח. מעתה תעבור ההובלה לידי המחלבות ותהיה באחריותן. המטרה בכך היא להביא לייעול תהליך ההובלה של החלב ולהוזלת עלויותיו. במסגרת ההיערכות לשיטה החדשה ולקבלת האחריות על ההובלה ביקשה תנובה להתקשר עם הקואופרטיבים בהסדרי בלעדיות, על מנת שאלה יובילו, תחת פיקוחה ובהתאם לשיטה שתקבע, את החלב הגולמי מיצרן החלב למחלבותיה (המייצרות מהחלב מוצרי חלב שונים). בהסדרים אלו נקבע בין היתר, כי תנובה תזמין את שירותי הובלת החלב בטריטוריה מוגדרת, רק מהמוביל עמו נערך ההסדר באופן בלעדי וזאת למשך 5 שנים. הבלעדיות הוצדקה בכך שעל המובילים שייבחרו לבצע השקעות מהותיות בציוד משופר אשר יורכב על המשאיות ועלותו גבוהה, וכן - ברצונה של תנובה לרכז ההובלה בידי גורמים מעטים. להסדרים אלו התנגדו נציגי המובילים העצמאיים וכימוטל, אשר חששו כי ההסדרים עלולים לפגוע בהם. בית הדין, אחר שבחן את הסכמי ההובלה מצא, כי התועלות הצומחות מהסכמים אלו, עולים באופן ממשי על הנזקים הצפויים לתחרות מהם. בית הדין מצא כי לא צפויה פגיעה משמעותית לתחרות בשוק הובלת החלב, משום שלא קיימים חסמי כניסה משמעותיים המונעים את כניסתם של מתחרים חדשים והמשך פעולתם של מתחרים קיימים, אם אלו יעמדו בדרישות השונות של המחלבות (כגון תנובה, שטראוס וטרה). בית הדין ציין גם כי לא מצא שכתוצאה מן ההסדרים, ייווצר בידי הקואופרטיבים העוסקים בהובלה כוח המקיים חשש כי ההסדרים יביאו לעליית מחירים בשוק הובלת החלב בכללותו, ובעיקר כלפי המחלבות המתחרות בתנובה (שטראוס, טרה ואחרות שלכל אחת מהן כוח מיקוח משמעותי). יצויין כי מחלבות אחרות יצאו במכרז לקבלת שירותי הובלה ובמכרז זה ניתנת לכלל המובילים הזדמנות נאותה להתחרות ולזכות באספקת שירותי ההובלה. את הממונה ייצג בהליך עו"ד גולן קנטי.
|
 |
 |
 |
 |
|
|