 |
/images/archive/gallery/256/358.jpg חיים רומנו, מנכ''ל אל על החדש
רובי קסטרו  |
|
|
עסקים מעריב משרטט, שלב אחר שלב, את סיפורו של האיש שנבחר לנהל את המוביל הלאומי - אל על |
|
|
 | דפדף בכלכלה |  | |
עמי אטינגר, אמיר טייג ואסנת כותן 8/2/2005 14:00 |
|
|
|
|
 |
"אנחנו מחפשים מספר 2 בולט המכהן בחברה ידועה, כדי שיגיע לאל על 'רעב'-לתפקיד של מספר 1 בה. איש בעל אוריינטציה של שירות, יחס אנושי לעובדים ו'ראש פתוח' למסחר", כך הגדירו איזי, דדי ותמי בורוביץ' את מסע החיפושים שלהם, שהחל ברגע שהתחוור להם שעמוס שפירא אינו מתכוון להמשיך בתפקידו כמנכ"ל אל על. חיים רומנו ישב 'בול' בהגדרה. כולם אמרו להם שהבחירה היא 'בינגו', אבל גם העריכו שהוא לא יסכים להצעה, "כי הוא כולו אורנג'". הבעלים החדשים של אל על אמרו: "אנחנו עוד נראה". שיחת הטלפון לרומנו, ביום חמישי לפני שבועיים, הפתיעה אותו מאוד. "אנחנו רוצים אותך", אמרו לו, "אבל ההחלטה היא שלך". רומנו ביקש מספר ימים לחשוב. הבורוביצ'ים נתנו לו עד סוף השבוע. במוצ"ש הם חזרו אליו אבל קיבלו שוב ושוב את המענה הקולי של המזכירה שלו באורנג'. מתברר שמרוב התרגשות נתן רומנו את מספר הטלפון המועבר אוטומטית למשרדו. אבל התשובה לא איחרה להגיע. ביום ראשון על הבוקר רומנו אמר להם "כן" מבלי לדון כלל בתנאי העסקתו. נסיעה זריזה של רומנו לחו"ל דחתה את הפגישה עם הבורוביצ'ים לאמצע השבוע. המפגש הראשון התקיים
בבית-קפה בתל-אביב. השיחה התארכה ונמשכה אל תוך הלילה בביתו של חבר משותף. הבעלים החדשים של אל על ביקשו מרומנו לשמור את ההחלטה בסוד עוד מספר ימים כדי למסור, כמתחייב, הודעה מסודרת לבורסה ולעדכן את חברי הדירקטוריון. אבל יומיים אחר-כך כבר פנה רומנו למנכ"ל פרטנר, עמיקם כהן, וסיפר לו על ההחלטה. כהן מיהר לפרסם הודעה לעיתונות על דבר המינוי. במקביל שלח גם רומנו מכתב נרגש לעובדי אורנג'. הפרסום מכיוון פרטנר אילץ את הבורוביצ'ים לצאת גם בהודעה. במהירות עודכנו 2 נציגי הציבור בדירקטוריון אל על ושאר הדירקטורים, ובמקביל נמסרה הודעה לבורסה. עוד באותו יום התקיימו באל על 3 פגישות - עם הסמנכ"לים הבכירים ומזכיר החברה, עם המנהלים הבכירים ועם נציגות העובדים. התגובות של כולם היו חיוביות. שפירא, המנכ"ל הפורש, שיגר מכתב פרידה נרגש לעובדי אל על, שנפתח במילים "חבריי וחברותיי לעבודה". " אני מכיר את חיים רומנו באופן אישי ומקצועי, ושמח על הבחירה. אני יודע שהוא קודם כל בן-אדם", כתב להם, "ואני גם יודע שהוא איש מקצועי מאוד, המביא איתו יכולות מוכחות בתחומי התחרות, השירות והתפעול".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
דדי בורוביץ, אחד מבעלי השליטה באל על צילום: ארכיון מעריב
|
|
 |
 |
 |
 |
|
הפתיע את השב"כ
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ההפתעה מסביב לבחירה במנכ"ל הבא של אל על החזירה כמה אנשי שב"כ ל-1998. אז שימש רומנו ראש אגף משאבי אנוש בשב"כ. באחד הימים הגיע להרצות בפני קורס מנהלים בשירות בנושאים מקצועיים. לפני ההרצאה המקצועית העדיף רומנו להרביץ בהם קצת מ'הציונות' שלו. הוא דיבר על השירות בשב"כ כשליחות, על מחויבות ציבורית וחברתית מול תגמול אישי, ובעיקר על הצורך והיכולת של ארגון לטפל בעצמו ולא לחכות לישועה מבחוץ. כשהבחין כי מרוב אידיאולוגיה כבר לא נותר זמן רב לנושא המיועד של ההרצאה, התנצל רומנו בפני מאזיניו והבטיח להגיע פעם נוספת שבוע לאחר מכן. למחרת נודע שרומנו פרש ועבר לפרטנר. היו בשב"כ מי שלא אהבו את ההתנהלות הזו, את הדרך שבה הוצנח רומנו לתפקיד בידי עמי איילון - ראש השב"כ דאז, שהגיע לשירות לאחר רצח יצחק רבין - וגם את הדרך שבה פרש. "בהיי-טק זה אולי מקובל", אמר השבוע גורם המקורב לשב"כ, "בשירות ממש לא". גם איילון, מפקדו של רומנו בחיל-הים, לא אהב את הרעיון. רומנו, לדעתו, עשה עבודה טובה, אבל לא השלים את המשימה. איילון היה בעיצומה של מהפכה בשירות, שהיתה אמורה לחולל שינוי ארגוני מקיף - מהפכה שרומנו היה נדבך משמעותי בה. הוא הוביל מול האוצר מהלך לשינוי הסכמי השכר של עובדי השירות והתאמתם לאלה של צה"ל, והמשימה טרם הושלמה. "מדובר בחברת סלולר חדשה, שמציעה לי לבנות את מערך משאבי-האנוש שלה. זו הזדמנות חיי, אבל אני לא עוזב בלי ברכת-הדרך שלך", אמר רומנו לאיילון. איילון התלבט ארוכות, נפגש 5 פעמים עם עמיקם כהן, עד שלבסוף התרצה והחליט לא לעמוד בדרכו של רומנו.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
עמי איילון פירד על רומנו בשב"כ צילום: ארכיון מעריב
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"הראש, הלב והבטן"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אין בישראל הרבה מנהלים מהזן של חיים רומנו. בשיחה שגרתית עמו גולשים נושאי השיחה מהר מאוד לתחומים שבהם מנהלים רבים לא מוצאים את ידיהם ורגליהם. מושגים כמו 'ערכים', 'אידיאולוגיה', 'מותר האדם', 'חזון' ו'אושר' ממלאים את עולמו האישי והמקצועי, והוא הראשון שיתגאה בכך. "אני עובד עם הראש, הלב והבטן", מעיד רומנו על עצמו ועל סדר חשיבות הדברים בעיניו. האיש, אשר סומן לפני מעט יותר משנה כמנכ"ל הבא של חברת הסלולר הכתומה, הודיע בפתאומיות ביום חמישי האחרון כי אמנם ייטול על עצמו משרת מנכ"ל, אך לא זו של פרטנר, כי אם את משרת מנכ"ל אל על. בהודעה שהפיץ לעובדים לא שכח רומנו גם את כהן, מנכ"ל פרטנר: "אני מכיר תודה על ההזדמנות שנתן לי לפני 7 שנים, כאשר הוזמנתי להצטרף לצוות ההקמה של החברה, ועל התמיכה והאמון שזכיתי לקבל ממנו לכל אורך הדרך". למשרדו של רומנו החלו לזרום מיד עשרות שיחות טלפון ועובדים רבים. כולם בירכו אותו על תפקידו החדש, הרי אין ספק כי מדובר בקידום מטאורי לאחד התפקידים הבכירים במשק. אך לצד הברכות התקשו רבים מהעובדים להסתיר את רגשות האובדן והאכזבה. האיש, שבשפע הכריזמה שלו הניע רבים מהם קדימה, מתוך אמונה כי הוא ינהיג את דור העתיד של פרטנר, זנח אותם לטובת כבוד וייקר במקום אחר. זה אולי אירוני, אבל מי שצפוי לנהל את אל על, מעוזם של יוצאי חיל-האוויר, גדל בחיל-הים. רומנו עסק בכל שנותיו בחיל בתחום משאבי האנוש, ותפקידו האחרון היה ראש מספן כוח-אדם והדרכה בחיל הקומפקטי ביותר בצה"ל. את השנתיים האחרונות שלו בצבא עשה דווקא על מדים ירוקים, כאחראי מטעם הצבא על 15 אלף האזרחים המועסקים בצה"ל. דרכו הצבאית הגיע לסיומה בשנת 1996, כאשר הגיע בגיל 42 לדרגת אלוף-משנה. למרות רצונו לזנוח את המערכת הבטחונית ולפרוץ לעולם העסקים, נעתר רומנו בקיץ 1996 לבקשתו של איילון, אחד האנשים שהשפיעו יותר על חייו, פשט את המדים והצטרף לשב"כ.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
רומנו עסק בכל שנותיו בחיל בתחום משאבי האנוש צילום: רובי קסטרו
|
|
 |
 |
 |
 |
|
כריזמה אישית גישה נוחה לבריות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
ככל הידוע, אנשי השירות לא התלהבו מההנחתה של איילון, שהגיע לשב"כ על תקן מנקה אורוות, ורומנו פרש מהשירות לאחר שנתיים בלבד - תקופה קצרה יחסית למקובל בשירות. רומנו אינו איש שיווק, מימון או כלכלה, וגם לא מהנדס. במהלך שירותו הצבאי השלים 2 תארים אקדמיים: תואר ראשון במדעי החברה והרוח מאוניברסיטת תל-אביב, ותואר שני בלימודי עבודה ויחסים בינלאומיים. הוא גם נשלח לקורס ניהול מתקדם באוניברסיטת הרווארד היוקרתית. המיקוד שלו, גם בחייו המקצועיים וגם בלימודיו, הוא ברור. האדם עומד בראש סדר העדיפויות שלו. כבר במהלך שירותו בשב"כ פזל לשוק הפרטי. באמצעות גיורא בר-דעה, בעצמו איש משאבי-אנוש ובכיר בעלית באותה תקופה, הכיר את עמיקם כהן, אז מנכ"ל עלית ומ-1998 מייסד ומנכ"ל פרטנר. כהן ובר-דעה הציעו לרומנו להשתלב בעלית כסמנכ"ל משאבי אנוש, אך הדבר לא יצא לפועל, מאחר שרומנו היה עדיין חתום בשב"כ. כנראה שבאותה פגישה גילו השניים כימיה ביניהם, שכן פחות משנתיים לאחר מכן היה רומנו בין הטלפונים הראשונים שכהן עשה, כאשר התחיל להקים את פרטנר. בשנותיו הראשונות בפרטנר התמקד בעיקר בבניית הארגון מהצד האנושי שלו. לבד מביצוע התהליכים הידועים של גיוס והשמה של כוח-אדם חדש, הוא אחד החתומים על התרבות הארגונית שמייחדת את פרטנר. שימת דגש על רווחתו וכבודו של העובד יצרה קשר חזק בין הארגון לבין עובדיו - קשר שבפרטנר גאים בו מאוד. שיעור תחלופת העובדים בחברה נמוך יחסית, רבים מבין עובדי החברה מקודמים בתוכה, ורמת שביעות-הרצון של העובדים גבוהה. בניגוד לחברות סלולר אחרות או ארגונים אחרים בסדר-גודל של פרטנר, קשה למצוא בחברה עובדים ממורמרים. במהלך ימיה הראשונים של פרטנר הוזנק רומנו לבצע משימה נוספת, שלכאורה קצת חרגה מתחום עיסוקו. באותם ימים פרטנר הקימה את רשת הסלולר שלה, ונזקקה לאין-סוף אישורים של רשויות מקומיות וועדות אזוריות להקים את רשת האנטנות. נגד כל אנטנה הוגשו התנגדויות רבות, ואנשי פרטנר נזקקו להגיע לוועדות ולשכנע את אנשיהן לתת אישור. רומנו, עם הכריזמה האישית שלו וגישתו הנוחה לבריות, נבחר למשימה וכנראה גם מילא אותה בהצלחה. לאחר שרומנו כבר הביא קבלות בתחום משאבי-האנוש, החליט עמיקם כהן לפני 5 שנים לתת לו את הצ'אנס של חייו. בפעם הראשונה בקריירה שלו הורחב המנדט שלו רשמית מעבר לתחום שבו התמחה, כאשר קיבל על עצמו להרים את רמת השירות ללקוחות החברה. "אמרו לי שאני מתאבד", נזכר רומנו בתגובת עמיתיו, כאשר הסכים לקבל על עצמו את תפקיד מנהל חטיבת שירות הלקוחות בחברה. באותה התקופה זמן ההמתנה למוקד שירות הלקוחות התארך עד 20 דקות. מנקודת ראותו, היה זה המשך ישיר של העשייה שלו בתחום משאבי-האנוש. מוקד שירות הלקוחות מורכב ממאות רבות של עובדים, המספקים שירות טלפוני ופרונטלי ללקוחות החברה. למעשה, מדובר בנקודת המגע העיקרית בין הלקוח לחברה - נקודה שהיא אנושית לחלוטין. רומנו ניהל את נקודת המגע הקריטית הזו מתוך כבוד לצוות העובדים הגדול שלו, וכבוד אף גדול יותר ללקוח הישראלי. פעמים רבות אמר רומנו, כי חברות רבות מזלזלות ברמת התחכום של הלקוח הישראלי ובדרישות השירות שלו. כנראה שפרטנר לא זלזלה. בתקופתו של רומנו התקצר זמן ההמתנה לשירות הלקוחות ל-30-20 שניות, דבר אשר הפך את המוקד לאורים ותומים של תחום השירות הטלפוני בישראל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
רומנו הכיר את עמיקם כהן כמנכ"ל עלית צילום: רובי קסטרו
|
|
 |
 |
 |
 |
|
לא היסס להפעיל מרות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
במשך 3 שנים הכתיר המרכז הישראלי לניהול את פרטנר בתואר חברת התקשורת המובילה בשירות הלקוחות שלה. בשנת 2003 זכתה בפרס השירות מבין כל החברות במשק, אך בשנת 2004 הידרדרה למקום שני, לאחר שויזה כאל עקפה אותה. רומנו לקח זאת בצורה אישית מאוד, וכינס בשעת לילה לא שגרתית את מנהליו לישיבה אינטנסיבית של הסקת מסקנות. בנקודות אלה נחשף רומנו המנהל, שלא מהסס להפעיל מרות על עובדיו. "חריף, תובעני, אך הוגן", כך הגדיר את רומנו אחד מעובדיו. עובד אחר הוסיף גם "מעורר אימה וכוחני", כאשר נזכר ברומנו משוטט במרכז השירות באמצע הלילה או בוחן במפתיע את המוקדנים. למרות ההצהרות האלה, שעשויות להיתפש כלא מחמיאות, עובדיו העריצו אותו. די לקרוא את התגובות שעוררה הכתבה על עזיבתו את פרטנר, כדי להבין עד כמה שימש רומנו עמוד תווך ארגוני ועד כמה אהבה רוחשים לו עובדיו. למרות הבמה הפתוחה באתרי האינטרנט השונים, לא ניתן היה למצוא תגובה שלילית אחת על האיש. אחת התגובות ריגשה אותו מאוד. בחור בשם אבי הגיב לידיעה ב-Ynet וכתב בקצרה: "הוא פיטר אותי, ואני עדיין אוהב אותו. אני יכול לומר עליו רק מילים טובות".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
אורנג' הובילה במשך 3 שנים כחברת התקשורת המובילה בשירות הלקוחות
|
|
 |
 |
 |
 |
|
המתנה של שנתיים
|
 |
|
 |
 |
 |
|
מנהיגותו של רומנו והקבלות שייצר לאורך השנים סימנו אותו כמיועד טבעי לתפקיד המנכ"ל. עמיקם כהן שחרר לפני מעט יותר משנה סימן כי בכוונתו לעזוב בקרוב את החברה, כאשר ניסה להשתלט על חברת הכבלים. כהן, שאחראי גם הוא לתרבות הארגונית המיוחדת של פרטנר, המציא עבור רומנו תפקיד חדש - המשנה למנכ"ל. לבד מהסמכויות בתחום שירות הלקוחות, שנותרו בידיו עד לאחרונה, קיבל רומנו אחריות על תיאום בין הסמנכ"לים לבין כהן. סמכויות אלה הכתירו, למעשה, את רומנו כמיועד להחליף את כהן, שכן רבים מהסמנכ"לים שעבדו ישירות מול המנכ"ל מצאו את רומנו מעליהם, ואת כהן מחוץ לטווח השגתם. מיותר לציין כי המבנה הארגוני החדש, שנמתח עבור תקופת הביניים עד כניסתו של רומנו ללשכת המנכ"ל, עורר לא מעט תסכול בקרב שאר הסמנכ"לים. הדבר היה נפתר, קרוב לוודאי, אם תקופת ביניים זו לא היתה נמשכת כל-כך הרבה זמן. בתחילת 2004 כהן העריך, כי במהלך השנה תיפתח בפניו אחת מ-2 אופציות לקידום: תפקיד אטרקטיבי בהאצ'יסון, החברה-האם של פרטנר, או הובלת המיזוג בין פרטנר לחברת הכבלים, ויותר מאוחר ניהול קבוצת התקשורת שתתחרה בבזק. 2 האלטרנטיבות לא התממשו, וכהן 'נאלץ' להישאר בפרטנר. רומנו, ששמו כבר היה כתוב על דלת לשכת המנכ"ל, הבין כי היום שבו ייכנס בדלת הזו הולך ומתרחק. כאשר שאל את כהן עד מתי יצטרך לחכות, קיבל הערכה שהדבר ייקח שנתיים לפחות. לאחר 7 שנים בפרטנר וקבלות לרוב, החל רומנו לשקול הצעות עבודה מחוץ לחברה, וכנראה שהן הגיעו בשפע. מקורביו מספרים, כי רומנו דן בהצעות עם כהן בעצמו, כך שכהן לא הופתע מהצעת הבורוביצ'ים. כהן לא נותר חייב, וביקש מרומנו לקצר את שהותו בפרטנר. "חיים קיבל הצעה להיות מנכ"ל של חברה גדולה כבר עכשיו, מבלי לחכות שנתיים נוספות כדי להתמנות למנכ"ל פרטנר", מסביר כהן, "הוא העדיף שלא לחשוף את עצמו לסיכון שבמהלך השנתיים הקרובות יקרה משהו שימנע ממנו לקבל את תפקיד מנכ"ל פרטנר". כהן מדגיש כי רומנו היה אמנם האיש שהוא ייעד להחליפו כמנכ"ל, אך מבהיר שהדבר לא היה ודאי. "בעלי המניות בפרטנר עדיין לא אישרו את מינויו סופית. ייתכן בכלל מצב, שבו בעלי המניות ימכרו את אחזקותיהם במהלך השנתיים הללו, ואז כל הקלפים היו נטרפים. הוא העדיף ציפור אחת ביד מאשר להסתמך על הציפורים שעל העץ". לגבי הביקורת על כך שאינו מצליח לגרום לאנשיו הטובים להישאר במערכת, אומר כהן: "אין פה סמנכ"ל אחד שלא מחזרים אחריו גורמים מחוץ לחברה. אני מורגל בזה ורואה בכך תעודת כבוד לפרטנר. תראה כמה מנהלים בכירים במשק יצאו מתוך פרטנר - לפחות 6. מנהלים בעלי רצון, דרייב ויכולת חשופים כל הזמן להצעות מבחוץ. לדעתי אנחנו מצליחים ליצור סביבה אטרקטיבית מספיק, על-מנת שמנהלים כאלה ירצו להישאר אצלנו". על-פי התוכנית אמור רומנו להתחיל בתפקידו באל על בעוד כ-10 ימים, ועד אז יושלם חוזה העסקתו והדירקטוריון יאשר את מינויו. את החפיפה עם שפירא הוא החל כבר השבוע. עד עתה התמקד רומנו בעיקר בתפקידים שדרשו ממנו לשים את הלקוח והעובד בראש סדר העדיפויות שלו, אך באל על הסיפור כבר יהיה אחר. בעלי המניות, כלומר משפחת בורוביץ', יישבו ישירות על צווארו, והוא יידרש לשורות התחתונות.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | רומנו יחל בתפקידו באל על בעוד כ-10 ימים צילום: רובי קסטרו | |
|
|
|
|
|
|
|
|