ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
איך מחליפים הילוכים?
למה תיבת הילוכים מסוג "טיפטרוניק" היא רק גימיק לכיף, ואיך אפשר לנצל אותה בכל זאת
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
גיל מלמד
24/3/2005 9:05
חיים חמלניק שואל: "ברשותי מכונית עם תיבת הילוכים מסוג "טיפטרוניק", משולבת עם תיבה אוטומטית. מהי שיטת הנהיגה האופטימלית בתיבה מסוג זה?". 

תיבת טיפטרוניק היא תיבה רגילה, שבה קיימת אפשרות להשתמש במוט ההילוכים כדי לשנות באופן ידני את יחסי ההעברה. בדרך זאת יכול הנהג "לעקוף" את ההפעלה האוטומטית של התיבה.  
למעשה, צריך לחשוב על ההפעלה הידנית כעל שימוש במתג חשמלי, שמעביר פקודה אלקטרונית ל"מוח" של התיבה ומשגר לו הנחיה לפעולה.במילים אחרות,התיבה בכל מקרה נותרת תיבה אוטומטית רגילה,והטיפטרוניק לא הופכת אותה לתיבה ידנית או אוטומטית. בכל מקרה, אם ה"מוח" מזהה שהפעולה "בלתי חוקית", כלומר שהיא עלולה לגרום נזק לתיבה, כמו הורדת הילוך כשהמנוע בסל"ד גבוה מדי, ה"מוח" פשוט יתעלם מן ההנחיה.  

ישנן מערכות שבהן ה"מוח" במצב ה"ידני" לא ישנה את ההנחיה שקיבל, ולכן גם אם מגיעים לסל"ד גבוה, המערכת לא תעלה הילוך עד שמנתק ההצתה ייכנס לפעולה. מכאן אפשר להבין שהטיפטרוניק היא בסופו של דבר, גימיק שנועד לפצות במידה מסוימת את אוהבי הנהיגה ולא יותר מכך, וזה אומר שהשימוש בה הוא בעיקר למטרת כיף, ולא כדי למלא צורך אמיתי בנהיגה.  

עם זאת,אפשר לנצל את הטיפטרוניק לשתי מטרות עיקריות: נהיגה ספורטיבית ונהיגה חסכונית. בנהיגה ספורטיבית הפעלה "ידנית" תאפשר להימצא כל הזמן בסל"ד הנחוץ, כלומר שניתן יהיה "לסחוט" יותר ביצועים מן המנוע. בנהיגה חסכונית אפשר להתאים את ההילוך לתנאי הדרך ובכך לצמצם את תצרוכת הדלק. בעיקרון, הצורך שהטיפטרוניק עונה עליו הוא תחושת שליטה טובה בתיבת ההילוכים. לכן מי שלא רוצה להשתמש באופציה זו יכול פשוט להתעלם ממנה. 
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...