ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
שתיקת הצרכנים
אלפי מנויים ינסו מחר לשלב אנטנות ולצאת למרד משותף. הסיבה: העלאת התעריפים של החברות הסלולריות. "הגיע הזמן להראות לכל אותם גופים שאנחנו לא פראיירים", נכתב בהודעות דואר אלקטרוני שהופצו באינטרנט. מארגני המאבק קוראים לציבור לדומם מכשירים
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
דרור גלוברמן ואמיר טייג
3/4/2005 10:29
האם יצליחו המכורים הכבדים להסתדר יום אחד בלי רינגטונים, להימנע מחיוגים ולוותר על הודעות SMS? שביתת הסלולר הראשונה בישראל תצא מחר לדרך, ותעמיד במבחן את נכונותם של הדברנים המקומיים לצאת למרד משותף. במדינה שיש בה יותר טלפונים ניידים מבני אדם, ומאבקי הצרכנים שלה נידונים כמעט תמיד לכישלון, זה הולך להיות אתגר בכלל לא פשוט.

יוזמי השביתה מסבירים כי מדובר במחאה על העלאת התעריפים מצד שלוש חברות הסלולר הגדולות, לאחר שמשרד התקשורת אילץ אותן להוריד את דמי הקישוריות. החרם אורגן באופן ספונטני, ובימים האחרונים הועברו לאלפי משתמשים הודעות דואר אלקטרוני, שבהן נקראו להצטרף למרד ולדומם מכשירים.

"הגיע הזמן להראות לכל אותם גופים שאנחנו לא פראיירים, ושאי אפשר להמשיך ולעשות'קופה' על הגב שלנו על ידי מחירים מופרזים", נכתב באחד המכתבים שהופצו ברשת. "ההוראה של משרד התקשורת לצמצם את גביית דמי הקישוריות שנעשית על גבינו הצרכנים, היא החלטה מצוינת, אבל חברות הסלולר אינן פראייריות. באותה נשימה הן העלו ב-30-20 אחוז את עלות דקת שיחה.

שערורייה? נכון. מה אנחנו עשינו בנושא? כלום". נוסף על כך מביא המכתב לידיעת הצרכנים את רווחי העתק של חברות הסלולר, שהסתכמו ב-2004 בכמיליארד וחצי שקלים.

מארגני החרם פתחו מספר אתרי אינטרנט שמרכזים את הפעילות והאינפורמציה על השביתה, המרכזי שבהם הוא www.nezeq.co.il. יריב נחשון שמפעיל את האתר, כבר ארגן באמצעותו לפני כארבע שנים שביתת צרכנים מוצלחת ונדירה. אז מחו הגולשים על תעריפי האינטרנט בחיוג שגבתה החברה. בעקבות ההצלחה היחסית שנחל המאבק, יצאה בזק בשורת מסלולים מוזלים לגולשים.

נחשון מסביר כי מארגני המאבק הנוכחי דורשים מהחברות הסלולריות להנמיך לאלתר את דמי הקישוריות ולבטלם לגמרי עד סוף השנה. לדבריו, החרם מחר הוא רק יריית הפתיחה במערכה הכללית שהוכרזה על החברות הסלולריות. שביתות במתכונת דומה צפויות להיערך פעם בחודש, ב-5.5, ב-6.6 וכו', עד שהחברות ייענו לדרישות הלקוחות.

ישראל נחשבת היום לאחת ממעצמות הסלולרי הגבוהות בעולם. שיעור חדירת המכשירים הניידים למדינה הוא השלישי בגובהו בעולם, לאחר איטליה ושוודיה. אזרחי ישראל, עם הקוריאנים, גם מדורגים במקום השני בזמן השיחות הממוצע לחודש, כשרק תושבי ארצות-הברית מדברים יותר.

ברור לחלוטין שחרם קצר לא יפיל את חברות הסלולר, המייצרות הכנסות של יותר מ-14 מיליארד שקל בשנה, אך ללא ספק הוא עשוי לעקוץ אותן במקום רגיש - הרווח הנקי. יוזמי השביתה סבורים כי רק בעזרת יום אחד עם קצת פחות דיבורים, יצליחו סוף סוף להשמיע את קולם.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...