ראשי > כלכלה > צרכנות > כתבה
בארכיון האתר
מסדר ניקיון לקראת החג
תראו את המדף בסופר: עשרות סוגי חומרי ניקוי לכל רהיט, פריט, חלון או כיור, ובכל סוג יש עשרות מותגים. שלחנו 20 מוצרים למומחיות (מנקות), וביקשנו לשמוע את דעתן
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
נורית קדוש
15/4/2005 23:00
גם מי שלא ממש מקפיד על הלכות הפסח יתקשה להתגבר על פנטזית הבית הנוצץ לפני החג. אבל מסתבר שהזמנים בכל זאת משתנים, והישראלים אינם נוהגים לנקות את ביתם לקראת החגים כפי שנהגו לפני עשור - על פי מחקר של BDI, כיום מורגש גידול של כ-25% במכירות מוצרי הניקיון לקראת הפסח, לעומת גידול של כ-40% לפני כעשור.

אולי בגלל שהפסקנו לנקות באופן נמרץ כל כך, שוקדים היצרנים על אינסוף המצאות, חידושים ושיפורים, שאולי יחזירו לנו את החשק. נראה שאין פריט בבית שלא הותאם לו חומר ניקוי ספציפי - רהיטים, כלי כסף, נירוסטה, שיש, חרסינה, אסלות, כיורים, כיריים ואפילו סירים. וכל מוצר מגיע בניחוחות, בעוצמות ובמרקמים שונים.

ד"ר אורן קפלן, ראש התוכנית לפסיכולוגיה עסקית וניהולית במכללה למנהל, קובע כי לא קיימת נאמנות צרכנים בתחום מוצרי הניקיון, וכיוון שהבטחות היצרנים לא לגמרי עומדות במבחן המציאות, עוברים הצרכנים ממוצר למוצר. "הבית הוא אחד הדברים היותר יקרים שיש לנו, ואנחנו מוכנים
להשקיע לא מעט כסף בניסיון לטפל בו ולטפח אותו", אומר קפלן, "את זה מנצלות היצרניות כדי לייקר מוצרים שבבסיסם זולים מאוד, באמצעות הפיכתם לייעודיים ובעלי תכונות מיוחדות ".

ואכן, לא לגמרי ברור מדוע יש צורך במגוון רב כל כך של מוצרים, אם לצדם ניצב נוזל רב תכליתי. מדוע שלא נסתפק באותו מוצר ובעזרתו ננקה את כל הבית? כדי לענות על השאלה הזאת, ובכדי לנסות ולראות אם קיימים הבדלי איכות בין המוצרים המקבילים של החברות השונות, גייסנו עוזרות בית מקצועיות, שניסו, מרחו, שפשפו, קרצפו והריחו מוצרים של 5 חברות המחזיקות מוצרים בכל הקטגוריות המובילות: חלונות, רצפות, אמבטיות, מסירי שומנים ותכשירים רב תכליתיים.

כיוון שגם בתוך הקטגוריות יש לעיתים כמה מוצרים לכל חברה, ביקשנו מהחברות שיציינו מראש מי מהתכשירים הוא הטוב ביותר. המוצרים מופיעים בכל קטגוריה, לפי הבחירה של העוזרות, שבדקו את המוצרים מבחינת איכות, נוחות ומחיר. המוצר הטוב ביותר הוא הראשון בכל קבוצה.
עוזרת בית. תמונת ארכיון
רצפות
מקום 1: סנו פוליויקס בניחוח סחלבים, 2 ליטרים

* הבטחת היצרן: "5 פעולות במוצר אחד - מנקה, מבריק, מגן, מבשם, משמיד חיידקים".
* מחיר לליטר: 12 שקל.
* מסקנה: לתכשיר ריח נעים, אבל הוא לא הוסיף ברק לרצפות כמובטח. לא ברורה כוונת היצרן בהוראות השימוש, לפיהן יש להוסיף רבע כוס לכל דלי מים - האם מדובר בפקק או בכוס רגילה, ועד כמה צריך הדלי להיות מלא. מצוין על גבי האריזה מה החומר מכיל ויש טלפון של היצרן, אך חבל שאין סגר ביטחון לילדים.

יעקובי הפי לניקוי רצפות, 2 ליטרים

* הבטחת היצרן: "20 שטיפות , ניקיון יסודי וריח נפלא עושים את העבודה נעימה".
* מחיר לליטר: 7.5 שקלים .
* מסקנה: הנוזל השאיר את החדר פחות ריחני מסנו, למרות שעל האריזה כתוב "ריחני פי שניים" (לא מצוין ממי). החומר נראה דליל מאחרים, ההוראות ברורות מבחינת כמויות. אין סגר ביטחון לילדים. כמו כן, לא מצוין מה מכיל החומר, אך יש טלפון של החברה לבירורים.

אג'קס נוזל לניקוי כללי ורצפה, 1 ליטר

* הבטחת היצרן: "מנקה ומבריק ללא מאמץ. שיטה מהפכנית לוכדת את הלכלוך בתחתית הדלי".
* מחיר לליטר: 11 שקל.
* מסקנה: בשונה מהפרסומת בה המציג טובל בעדינות ספוג בדלי, בפועל, כשמכניסים את הסמרטוט לדלי וטובלים במים, הלכלוך עולה מהקרקעית ומתערבב בדלי וכך נחלש אפקט "המים הנקיים". אין סגר ביטחון לילדים, והרכב החומר כתוב רק באנגלית. אך יש שיחת חינם לשירות לקוחות.

סיף פנטסטיק שמפו לרצפות וקס, 2 ליטרים

* הבטחת היצרן: "לניקוי והברקה מושלמת, דוחה הצטברות אבק ומכיל חומר מונע החלקה".
* מחיר לליטר: 10 שקלים.
* מסקנה: התוצאה לא דומה ללובן שמוצג על גב האריזה, ואין תחושה של וקס. הנוזל לא משאיר ניחוח של ניקיון לאורך זמן. לא מומשה הבטחת היצרן באשר לדחיית הצטברות אבק, שהצטבר שוב תוך זמן לא רב על הרצפה.
מוצרי אג'קס
חלונות
מקום 1: סנו קליר, 1 ליטר

* הבטחת היצרן: "נוזל רב תכליתי לניקוי והברקת חלונות, מראות, שמשות רכב, חרסינה, קרמיקה, פורמייקה ומשטחים שונים".
* מחיר לליטר: 12 שקל.
* מסקנה: למוצר ריח טוב ודומיננטי, שנשאר לזמן ממושך. ההוראות, התכולה והאזהרות ברורות, ואף מוזכרת אופציית המילוי החוסך כסף. האחיזה נוחה, למרות שהבקבוק די כבד. יש טלפון של החברה וסגר הביטחון נוח לתפעול.

אג'קס פעולה משולשת, 750 מ"ל

* הבטחת היצרן: "פעולה משולשת: דוחה אבק ומנטרל חשמל, מונע היווצרות כתמי מים, מפחית הצטברות פיח וזיהום". מחיר לליטר: 14.50 שקל .
* מסקנה: יומיים לאחר הניקוי כבר ניתן היה לזהות אבק על השמשה, כך שקשה לאשר את טענת היצרן באשר לדחיית האבק. לא ברורות ההבטחות בעניין נטרול החשמל וכתמי המים. מדובר בתכשיר סטנדרטי, נוח לאחיזה, אבל הוראות השימוש, התכולה והאזהרות מופיעות רק על גב המדבקה הקדמית וצריך להשקיף דרך הנוזל ולהתאמץ כדי להבין מה כתוב. לא מצוין מה מכיל החומר, אך יש מספר חינם לשירות לקוחות וסגר הביטחון נוח לשימוש.

יעקובי הפי ברק קריסטלי, 1 ליטר

* הבטחת היצרן: "ניקוי שמשות בניגוב אחד".
* מחיר לליטר: 13 שקל.
* מסקנה: החומר אכן קל לניגוב ומתייבש מהר יותר מהאחרים, אך לא נוח לאחוז במיכל ההתזה. לא מצוין מה מכיל החומר, וראש המתז לא מספיק עמיד ונראה שעומד להתפרק בכל רגע. כמו כן, הכיתוב על סגר הביטחון לא בולט מספיק. יש טלפון של היצרן.

סיף מטליות לחות לניקוי, 20 מגבונים

* הבטחת היצרן: "ניקוי מהיר ומיידי של כל סוגי הלכלוך".
* מחיר ליחידה (20 מגבונים ): 10 שקלים .
* מסקנה: המגבונים לא לחים מספיק ולכן קשה לנקות איתם. הריח לא נעים. יש צורך לנגב אחרי השימוש במטלית יבשה, כדי שלא יישארו סימנים, דבר מסרבל ומיותר. בנוסף, יש צורך בשימוש במספר מגבונים כשמדובר בחלון גדול, והדבר הופך לבלתי משתלם כלכלית.
ספוג
אמבטיות
מקום 1: סיף פנטסטיק ג'ל אקונומיקה מרוכזת, 750 מ"ל

* הבטחת היצרן: "יותר פעיל, 100% חיטוי בניחוח לימון".
* מחיר לליטר: 13.30 שקל .
* מסקנה: החומר מנקה היטב ומסיר אבנית בקלות. למיכל יש סגר ביטחון מצוין, אבל ההברגה של המכסה נפתחה בניסיון לפתוח את הסגר. חוסר הנוחות בשימוש בא לידי ביטוי בכך שלמיכל יש פיה כמו משפך צר וצריך לטפטף חומר למטלית, כך שהפעולה הופכת לנוחה פחות מאשר בתרסיס. יש שיחת חינם ליצרן והרכב החומרים מצוין על האריזה.

סנו ג'ט יכול הכל לאמבטיה בתרסיס, 1 ליטר

* הבטחת היצרן: "מנקה ומבריק ללא שריטות את חדר האמבטיה ואביזריו".
* מחיר לליטר: 17 שקל.
* מסקנה: המיכל נוח לאחיזה, והחומר מנקה בקלות יחסית את האבנית ומשאיר ניחוח נעים. ההוראות מופיעות בצורה ברורה, אך סגר הבטיחות לא מספיק ברור.

יעקובי אסטוניש לחדר אמבט בתרסיס, 750 מ"ל

* הבטחת היצרן: "מנקה מבריק ומסיר אבנית".
* מחיר לליטר: 21 שקל.
* מסקנה: המיכל נוח לאחיזה וההוראות ברורות. עם זאת, הנוזל השקוף מזכיר את החומר לחלונות ויכול להטעות. מבחינת איכות המוצר, ניתן לומר שהוא מתאים לניקוי יומיומי ולא מספיק חזק לצורך הסרת אבנית. אין טלפון של היצרן, אך סגר הבטיחות ברור ושומעים "קליק" כשסוגרים. כמו כן, מצוין בעברית מה מכיל החומר. לעומת זאת, היצרן מצא מקום להמלצה "חשובה" שלא להפיל את המיכל.

אג'קס שאואר פאואר תרסיס, 500 מ"ל

* הבטחת היצרן: "שומר על האמבטיה נקיה ליותר זמן. יוצר שכבת הגנה המונעת היווצרות אבנית".
* מחיר לליטר: 31 שקל.
* מסקנה: החומר לא מספיק חזק לניקוי אבנית מצטברת, והשימוש בו על הווילון לא הביא לתוצאות טובות כמובטח. על הבקבוק מצוין כי לתוצאות טובות יותר יש להתחיל בשימוש הראשון עם מקלחת נקיה ולא ברור באיזה חומר מצפה החברה לנקות את האמבטיה לפני השימוש הראשון בתכשיר שלה. כמו כן, ההוראות הן להתיז כל יום בצאתך מהמקלחת ונשאלת השאלה - אם ההבטחה היא שהתכשיר שומר על הנקיון ליותר זמן, למה צריך להשתמש בו יום יום? כתוב באנגלית בלבד מה מכיל התכשיר, אבל יש שיחת חינם לשירות הלקוחות וסגר הביטחון סביר.
תמונת ארכיון
שומנים
מקום 1: יעקובי משחת אסטוניש, 500 גרם

* הבטחת היצרן: "ניקוי עם עוצמה אנטי בקטריאלי, אינו מכיל חומרים מזיקים".
* מחיר לק"ג: 36 שקל.
* מסקנה: השימוש פחות נוח מאשר בתרסיס, אבל החומר מצליח להסיר שומנים קשים. לא מצוין על האריזה מה החומר מכיל, ואין טלפון של היצרן לבירור. חבל שאין סגר בטיחות לקופסה.

סנופורטה פלוס, 750 מ"ל

* הבטחת היצרן: "קצף בריכוז גבוה להסרת שומן ולכלוך שרוף, ללא צורך בחימום".
* מחיר לליטר: 22.5 שקל .
* מסקנה: החומר חזק עד כדי כך שהוא גורם למחיקת הסימנים המצוינים על התנור. למוצר ריח חריף ביותר, והוא תוקפני וחזק מדי לחלקי האלומיניום של המבערים, כך שאחרי השימוש צריך למצוא דרך להחזיר להם את הברק. יתרונו הוא בסגרי ביטחון ואינסוף אזהרות, לצד טלפון החברה. כמו כן, הבקבוק בצבעים לא ידידותיים ומצוינים עליו סימני רעל, דבר שעשוי להרחיק ילדים.

סיף פנטסטיק קרם ניקוי בניחוח לימון, 500 מ"ל

* הבטחת היצרן: "מתאים במיוחד לניקוי משטחי מטבח והסרת שומנים. מותיר ניחוח לימון מרענן".
* מחיר לליטר: 13 שקל.
* מסקנה: החומר לא מצליח להסיר שומנים קשים ומתאים לניקוי יומיומי בלבד. יש פתח מזיגה, והשימוש פחות נוח מבתרסיס. יש טלפון חינם לשירות לקוחות, אין סגר ביטחון.

אג'קס עוצמת התפוז, 500 מ"ל

* הבטחת היצרן: "עוצמת הסרת השומנים של אג'קס ושל שמן תפוז טבעי".
* מחיר לליטר: 26 שקל.
* מסקנה: למרות הניחוח הנעים, החומר לא מספיק חזק להסרת שומנים קשים. כמו כן, קשה לקרוא את ההוראות, כי הכיתוב קטן וכתוב בצבע לבן על רקע כתום. האריזה מזכירה נוזל לחלונות ולא מזוהה מיידית עם שומנים. מצוין מה מכיל רק בשפה האנגלית, אך סגר הבטיחות ברור יחסית.
ניקוי רב תכליתי
מקום 1: סיף פנטסטיק תרכיז ניקוי רב תכליתי, 1 ליטר

* מחיר לליטר: 6.5 שקלים .
* מסקנה: חומר מצוין, מנקה היטב משטחים שאינם מלוכלכים בכתמים קשים מאוד. מצוין על המיכל מה מכיל התכשיר, יש הנחיות ואיורים כיצד להשתמש לכל מטרה בנפרד, כולל כמויות, לצד שיחת חינם לשירות לקוחות. חבל שההברגה פשוטה מידי ואין סגר ביטחון, ובנוסף, הפקק לא צר מספיק ונשפך הרבה חומר בכל מזיגה.

אג'קס חגיגת הפרחים נוזל לניקוי כללי, 1.25 ליטר

* הבטחת היצרן: "מנקה ביסודיות ומשאיר ריח לאורך זמן. המשטחים מבריקים אפילו בלי לשטוף".
* מחיר לליטר: 12.40 שקל .
* מסקנה: מנקה באופן סביר משטחים שאינם מוכתמים בכתמים קשים ומתאים לשימוש יומיומי. התכשיר מגיע בבקבוק, ולכן לא נוח להשתמש במשטחים שרוצים להתיז עליהם. לא כתוב על התווית מה התכשיר מכיל, אך יש שיחת חינם לשירות לקוחות. חבל שאין סגר בטיחות.

סנו ג'ט אוקסיג'ן ספריי, 700 מ"ל

* הבטחת היצרן: "חיטוי מושלם וניקוי יסודי לכל סוגי המשטחים".
* מחיר לליטר: 28.5 שקל .
* מסקנה: אמנם מנקה היטב, אבל החל מההתזה הראשונה, כל בני הבית נתקפו גירוי בדרכי הנשימה בצורת שיעול שנמשך לאורך כל היום. החומר חזק מאוד במגע עם יד חשופה ומומלץ להשתמש בכפפות. המיכל נוח לאחיזה ועשוי פלסטיק קשיח ועמיד. יש אפשרות סגירה, אבל לא פשוט להבין מתי המתז סגור. לא מצוין מה החומר מכיל ויש טלפון של היצרן.

יעקובי הפי, 1 ליטר

* הבטחת היצרן: "תכשיר מעולה לניקוי כללי".
* מחיר לליטר: 14.5 שקל .
* מסקנה: נוזל שקוף ירקרק, שמזכיר חומר לניקוי חלונות. החומר לא מספיק חזק ומתאים לניגוב משטחים יומיומי בלבד. הבקבוק עשוי פלסטיק רך ולא יציב. המיכל כבד ולא כתוב מה התכשיר מכיל. יש טלפון לשרות לקוחות. יש אפשרות סגירה, אך לא ברור איך וצריך לנחש האם המתז סגור או לא.

לסיכום, נראה שכאשר מנקים את הבית באופן קבוע-כל יום או פעם בשבוע - בהחלט ניתן להסתפק בתכשיר לניקוי כללי, רצוי כזה המכיל אקונומיקה המסייעת בהשגת תוצאות טובות יותר והמשאירה ניחוח של ניקיון.

רק במקרים קשים במיוחד של תבניות או רשתות לגריל עם שומן שרוף כדאי להשתמש במסירי שומנים חזקים יותר. גם במקרים של אבנית קשה שהצטברה במשטחים עמידים מאוד כדאי להשתמש בחומרים הייעודיים לאמבטיות, שירותים ואריחי חרסינה או קרמיקה. באופן טבעי, אותם מוצרים ייעודיים ממותגים עולים הרבה יותר, ולכן חבל לעשות בהם שימוש כשאין צורך אמיתי.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

צרכנות
מגהצים יותר: זינוק של 10% בסך הרכישות בכרטיסי אשראי  
תווי שי - הנחה שעולה ביוקר  
בעקבות המיתון: השי לחג מתכווץ  
עוד...