 |
לצד נסיונות של הורים רבים להקנות לילדיהם הרגלי תזונה נכונים (נסיונות שהביאו רשתות מזון דוגמת מקדונלד'ס לייצר ארוחות בריאות יותר מבעבר תוך שימוש בשמנים פחות מזיקים), נותר על כנו המאבק החינוכיבריאותי העיקש במה שאמנם לא נחשב אוכל של ממש, אבל מהווה לא פעם חלק נכבד מהתזונה היומית של הילדים ובני הנוער: החטיפים המלוחים. על-פי נתוני נילסן, קטגוריית החטיפים המלוחים בישראל מגלגלת לא פחות מ-720 מיליון שקל בשנה, והצרכנים המרכזיים הם הילדים ובני הנוער, שנוהגים לבלוס אותם בהנאה מול המחשב או הטלוויזיה.
כחלק מהמגמה העולמית, המנסה להעלות את מודעות הציבור לסכנות הרבות שכרוכות בתופעת ההשמנה המדאיגה, אנו נחשפים לאחרונה ללא מעט יצרניות מזון המכריזות על שיפור הערך התזונתי של המוצרים ועל הפחתת כמות השומנים והשומנים הרוויים בהם. מי שעשה זאת באופן הבולט ביותר והכריז באחרונה על זהות תאגידית חדשה המתמקדת בבריאות ובחיוניות באופן גורף, על כל מגוון המוצרים, הוא קונצרן יוניליוור העולמי.
בחודשים האחרונים השיקה יונילוור, בשיתוף גלידות שטראוס - השותפה הישראלית בתחום הגלידות - את מוצרי הבריאות של החברה, שכוללים יותר חלב במוצרי הילדים, שילוב יוגורט, הפחתת כמות הסוכר, הגברת השימוש בפירות טריים, מיגור שומן הטראנס ועוד.
אבל יוניליוור לא עוצרת בגלידות, ואתמול הכריזה הנהלת החברה בישראל על כניסה דרמטית לעולם החטיפים המלוחים, הנשלט עלידי אסם ו עלית, באמצעות סדרת מוצרי בייגלה אפויים, נטולי שומן
טראנס בטעמים חדשים כמו "פיצה" ו"גריל", המוכרים מה"ביסלי" של אסם ומחטיפים מלוחים נוספים. המוצרים החדשים ישווקו תחת המותג הוותיק "בייגל-בייגל".
ההשקעה השנתית של החברה בחיזוק קטגוריית הבייגלה מוערכת ביותר מ-8 מיליון שקל, וכוללת השקה של סדרת "בייגלה מיקס": שקיות בייגלה מעורבות שבהן בייגלה בטבעות, מקלות מלוחים וחטיפים בטעמים שונים (פיצה או גריל) בצורת דג, שאמורים להעניק לבייגלה עצמו את הטעם המבוקש. במקביל תופץ סדרת מוצרים חדשה של בייגלה בעל צורות ייחודיות, המשלבות ערכים חינוכיים, כגון "בייגלה בדרכים" הכולל כלי רכב מסוגים שונים, "בייגלה אותיות" ו"בייגלה מספרים ".
אילן רון, מנכ"ל בייגל-בייגל, מסביר את המהלך ברצון החברה לטפח את המותג תוך הדגשת הערכים של הבייגלה כקטגוריה חדשנית ובריאה בעולם החטיפים המלוחים. "בפנייה שלנו לילדים אנו מציגים את הבייגלה כחטיף הכי טעים שיש, עם אפשרויות משחק בלתי מוגבלות. בפנייה להורים אנו מעבירים מסר של בריאות, כאשר בעולם של חטיפים מלוחים, שרובם מטוגנים ופחות בריאים, אנו מציעים את הבייגלה כחלופה בריאה שיש בה עד פחות מ-70% שומן בהשוואה לחטיפים מלוחים אחרים.
"אנו מודעים לנושא חשוב בחברה הישראלית - השמנת ילדים-לוקחים אחריות בנושא ומציעים פתרון חטיפי אפוי, בריא יותר וללא שומן טרנס", אומר רון. המתחרים לא מתרגשים: באסם אומרים כי כל החטיפים המלוחים של החברה אינם כוללים שומן טראנס, וכך גם "תפוצ'יס", " צ' יטוס", " דוריטוס" ו"שוש" של עלית.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
טעם דומיננטי מדי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
אבל טראנס זה לא הכל, והצצה מהירה בטבלאות הערכים התזונתיים המופיעות על שקיות החטיפים המוכרים, שיש כמעט בכל בית, מעלה נתונים מדאיגים: 35-22 גר' שומן ל-100 גרם , מתוכם 15-10 גר' שומן רווי. מאחורי החטיף "במבה" של אסם, המזוהה עם תזונת תינוקות, מסתתרים 35 גר' שומן, מתוכם 9.2 גר' שומן רווי. תפוצ' יפס של עלית חובק 32.2 גר' שומן רווי ל-100 גרם מוצר, מתוכם יותר מ-15 גר' הם שומן רווי-וזה עוד לפני הערכים הקלוריים הגבוהים הנעים בין 489 ל-570 קלוריות ל-100 גרם.
המוצרים החדשים בטעמים של יוניליוור אמנם "בריאים" יותר בהשוואה לביסלי ולבמבה, אבל - שימו לב - מכילים יותר מפי 2 שומן בהשוואה לבייגלה הוותיק והמוכר של החברה, ויותר מפי 4 שומן רווי. ביוניליוור מקווים לכבוש את לב הנוער, אבל נראה שמדובר בצעד כלל לא פשוט. אמנם אחרי שנתיים של ירידה בקטגוריית הבייגלה מסתמן כי שוק זה נמצא במגמת גידול, ואמנם לבייגל-בייגל נתח שוק של 66% מקטגוריית הבייגלה, הנאמדת ב-100 מיליון שקל בשנה, אבל אי-אפשר להתעלם מהעובדה שמכירות הבייגלה ממוקמות הרבה אחרי המכירות של במבה, ביסלי ותפוצ'יפס.
סקר שערכה החברה באמצעות מוניטורTns מעלה, כי שיעור הצריכה הגבוה ביותר של הבייגלה הינו בקרב ילדים בני 8-3 - 68% מהם מנשנשים את המוצר. בקרב בני 12-8 יורד שיעור הצרכנים ל-60%, והוא ממשיך לרדת ככל שהילדים גדלים.
אבל מספר ילדים שטעמו אתמול את המוצרים החדשים טענו כי הטעמים דומיננטיים מדי בחטיפים המתובלים המצורפים לשקיות המיקס, אך הטעם לא עובר לבייגלה, שנשאר בטעמו המוכר והמלוח. חיסרון נוסף שצוין הוא השקית הגדולה (350 גרם ), שאינה מתאימה לצריכה אישית, בניגוד לחטיפים המלוחים המוכרים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 | |
|