 |
במהלך הקיץ הקרוב כמיליון ישראלים עתידים לצאת לחו"ל ולהגיע לכל פינה על פני הגלובוס, כאשר הם נושאים איתם מזוודה. המזוודות עברו התפתחות עצומה בעשור האחרון, והן מוצעות היום במגוון חומרים, גדלים ופטנטים - החל בטרולי, דרך מזוודות עסקים, וכלה במזוודות מתרחבות ומזוודות ה"בבושקה", המכילות בתוכן מזוודות קטנות יותר.
שוק המזוודות ותיקי הנסיעות מגלגל כ-8 מיליון דולר בשנה וכולל מותגים ידועים כמו סמסונייט, דלסי, ג' אנספורט וקיפלינג, לצד מוצרים לא ממותגים. אחת המזוודות הפופולריות בקרב הישראלים היא מזוודת הטרולי, שהומצאה על-ידי חברת טראוול פרו. הטרולי הפכה כה פופולרית, עד שהיא משמשת גם את תלמידיבתי הספר, שהתיק כבד מדי לגבם.
לדברי ירדן וקס, סמנכ"ל השיווק בסמסונייט, שוק המזוודות נמצא במגמת התרחבות, בעיקר בשל הפיכת הנסיעות בעולם לנגישות ולדבר שבשגרה. לטענתה, "רכישת מזוודות נחשבת אצל הצרכן הישראלי כרכישה מתוכננת ומוקפדת. הישראלים מקדישים זמן רב לבחינת הדגמים והעיצובים ולהשוואת המחירים בטרם הם מבצעים את הרכישה".
בעת רכישת המזוודה יש להקפיד ולבדוק מספר גורמים מעבר לדגמים ולעיצובים, כשבראשם החומר שממנו היא עשויה.
המזוודות הרכות הפופולריות ביותר, שהן גם הפשוטות והזולות ביותר, עשויות פוליאסטר. חומר נוסף שממנו מכינים מזוודות, שהוא עמיד ואף דוחה רטיבות, הוא הניילון. חומר נוסף - קורדורה - הינו בד איכותי הנחשב לעמיד, בתנאי שהוא עבה. עם זאת, מעטים היצרנים שמשתמשים בו בשל מחירו היקר יחסית. גם ה-E.V.A נחשב לבד איכותי, שלרוב משתמשים בו בדופן החיצונית של המזוודה לקבלת תחושה של מזוודה חצי קשיחה. "עובי הבד במזוודה רכה נע בין 1,200-600 דניר , כאשר הבד הדק יותר מיועד לתיקים והעבה ביותר מומלץ לשימוש במזוודות, על מנת לשמור על חוזקן ועמידותן", אומר אייל שר, קניין רשת הום סנטר.
בנוסף לסוג ועובי הבד, כדאי להקפיד גם על הימצאותם של חיזוקי פלסטיק בפינות המזוודה, השומרים על תפריה, ועל גמישות המזוודה, המאפשרת לדחוס לתוכה מעבר לקיבולת נתונה. כיום ניתן למצוא מזוודות מתרחבות, בעלות רוכסן צדדי להגדלת התכולה, שמוסיף לנפחה עד 25%. בעת רכישת מזוודה המצוידת ברוכסן יש להקפיד שזה יהיה עבה וגדול ככל שניתן. לדברי וקס, "הרוחב המומלץ לרוכסן הוא 12-10 מ "מ לתא עיקרי ולפחות 8 מ"מ לכיסים צדדיים. בנוסף, כדאי להקפיד שהרוכסנים עשויים ניילון ולא מתכת".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
עדיף עם סיליקון
|
 |
|
 |
 |
 |
|
בעבר נטינו לחשוב כי ככל שהמזוודה קשיחה יותר הרי שהיא טובה יותר, אך לא עוד. בתחום המזוודות הקשיחות יש שלושה חומרים בולטים: פוליפרופילן - סוג של פלסטיק קשיח שמשתמשים בו בטכניקת הזרקה והוא מעניק למוצר אורך חיים ארוך במיוחד, פיברגלס - חומר העשוי מצמר זכוכית ונחשב לחזק ועמיד, ו-ABS, המשמש את תעשיית הרכב והמטוסים. שלושת החומרים נחשבים לטובים, אך לדברי יובל בנטוב, מנכ"ל רשת תיק התיקים, המזוודות הקשיחות פחות נמכרות בשנים האחרונות, בעיקר בגלל שאין להן את האפשרות להתנפח והן עשויות להישבר.
הרוב המכריע של המזוודות מגיע עם גלגלים. הגלגלים הפשוטים העשויים פלסטיק עמידים בזעזועים, אך בעלי כושר תנועה בינוני ושחיקה גבוהה. הגלגלים האיכותיים יותר עשויים סיליקון והם עמידים בזעזועים ובעלי כושר תנועה חלק, ללא רעש. יש לזכור כי לא רק סוג הגלגלים חשוב, אלא גם מספרם: עדיף לבחור מזוודה בעלת 4 גלגלים על פני כזו עם 2. בנוסף , יש להקפיד על רוחבם ועל מיקומם במזוודה: ככל שהגלגלים רחבים, גדולים וממוקמים בפינות המזוודה - כך הם מקנים למזוודה יציבות ואיזון גדולים יותר ויכולות שינוע וניווט טובות יותר.
מרכיב נוסף במזוודה, העלול להוות נקודת תורפה, הוא הידיות. רצוי לרכוש מזוודה שבה מורכבת ידית נשלפת ומתכווננת, בעלת שתי דרגות פתיחה לפחות. ידית כזו ניתן לכוון בהתאם לגובה נושא המזוודה. בנוסף, כדאי להקפיד שיהיו בידית מעצורים למניעת סגירה בלתי צפויה. ולבסוף, חשוב לדעת כי ידית פנימית נחשבת לעמידה יותר מידית חיצונית. |  |  |  |  | |
|