 |
אל על וחברת הבת שלה סן דור, הגישו היום עתירה דחופה לבג"ץ למתן צווים על תנאי וצו ביניים, נגד הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, רשות התעופה האזרחית ו-18 חברות תעופה המפעילות טיסות אל ישראל וממנה.
אל על מבקשת בעתירתה ליצור מצב של שוויוניות באכיפה ובהסדרת שוק התעופה, והפסקת האפליה נגדה. זאת, לאור כוונתו של דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העיסקיים, להכריז עליהם כמונופול במספר קווי טיסה לחו"ל. שטרום, כך נודע, התכוון כבר לפני זמן רב להכריז על החברה במונופול במספר קווים, והגיב לעתירה: "בבדיקתה של הרשות להגבלים עסקיים לגבי המונופולין של אל על החלה לפני חודשים רבים, וכבר אז פנינו לאל על בעניין זה. לפיכך העיתוי של העתירה לבג"ץ רק כעת הוא מפליא.
לטענת בא כוחם של שתי העותרות, משרד עו"ד תדמור ושות', העתירות הוגשו היום בדחיפות לבג"ץ, לאחר ששטרום (השוהה עתה בחו"ל), הודיע לאל על וסן דור, כי הוא שוקל להכריז עליהן כעל בעלות מונופולין במספר קווי טיסה בינלאומיים, שבהם הן מטיסות, לטענתו, יותר ממחצית מהנוסעים - תחילה בקווים המופעלים רק בידי העותרות, ולאחר מכן בקווים רבים נוספים.
לטענת אל על, אם היא מהווה בעלת מונופולין בנתיבים מסוימים, גם רבות ממתחרותיה מהוות בעלת מונופולין, כל אחת בנתיב או בנתיבים הרלבנטיים לה ולכן היא דורשת כי הממונה, במקביל לבחינתו את אל על, יבחן גם את מעמדן של חברות התעופה האחרות, ויכריז, במקביל, גם על החברות האחרות כבעלות מונופולין בנתיבים הרלוונטיים לכל אחת מהן.
מתברר, כי שטרום הודיע לאל על וסן דור, כי הוא בוחן את מעמדה בשווקי תעופה שונים, ולטענת החברה הוא בוחן אפשרות זאת על פי עמדתו, כי יש לראות כל צמד ערים (City Pairs) המהוות נקודת מוצא ונקודת יעד לטיסה, כשוק נפרד לצורכי חוק ההגבלים העסקיים, ושיש גם להבחין בין נוסעי עסקים לנוסעי נופש.
אל על טוענת, כי פנייתה לבג"ץ נועדה למנוע מצב של הסדרה ואכיפה בלתי שוויוניים בתחום התעופה ולמנוע חוסר שוויון ואפליה נגדה, העלולים לפגוע בחברה ובתחרות ולהעמידה בנחיתות מסחרית ועסקית בלתי מוצדקת אל מול מתחרותיה. לטענתה "אם אל על מהווה בעלת מונופולין בנתיבים מסוימים, גם רבות ממתחרותיה מהוות בעלת מונופולין, כל אחת בנתיב או בנתיבים הרלבנטיים לה".
לכן מבקשת אל על לבחון, במקביל לבחינתו את אל על, גם את מעמדן של חברות התעופה האחרות בשווקי התעופה הרלוונטיים, ואם ימצא לנכון לעשות כן, להכריז במקביל גם על החברות האחרות כבעלות מונופולין בנתיבים הרלוונטיים לכל אחת מהן. בין חברות התעופה שהבג"ץ מכוון נגדן נמצאות: לופטהנזה, סוויס, קונטיננטל, אוסטריאן, רויאל ג'ורדניאן, מאלב, אולימפיק, טורקיש ונוספות.
בתגובה אמר הממונה על ההגבלים: "לגופו של עניין נראה שאל על מחזיקה בידיה מעמד מונופוליסטי במספר לא מועט של קווים חשובים, ולפיכך אין לרשות ההגבלים העסקיים כל חובה להיזקק למעמדן של חברות אחרות, שהיקף פעילותן בישראל קטן בהרבה, וזאת כתנאי מוקדם להכרזתה של אל על כבעלת מונופולין בקווים שלה. הרשות דנה בעבר ותדון גם בעתיד לכל מקרה לגופו ואם באל על יש מונופולין שכזה, כפי שנראה על יסוד הנתונים המוקדמים שבידינו, נכריז עליה כבעלת מונופולין".
|
 |
 |
 |
 |
|
|