הנקמה של נוחי
משה פרל מסביר מדוע זרק דנקנר מחיר כל-כך מופרז עבור קלאבמרקט. התשובה: שטרום
לכן המחיר המדהים שהציע נוחי דנקנר, הבעלים של שופרסל, עורר אתמול כל-כך הרבה תגובות במגזר העסקי. 900 מיליון שקל על קלאבמרקט? פי שניים מההצעה הבאה בתור? נוחי? ביגר? מה, נפלתם על הראש?
מי מכם לא חש על בשרו את ההרגשה הנוראית הזו? קניתם לעצמכם אוטו חדש ואתם מתבשמים מריח הניילונים ומהתחושה המענגת של צעצוע חדש, ואז, כשמתברר לכם שהחבר הכי טוב שלכם (או גרוע מזה, הצ'ילבה שלכם) רכש את אותה מכונית בחצי מחיר כי הוא עלה על איזה מבצע, מתחלפת לה ברגע תחושת הסיפוק בכאב כמעט פיזי. האוטו הזה יגרום לכם לשנוא את עצמכם בכל פעם שתניעו אותו. מנקודת מבט זו, נוחי דנקנר נראה אתמול כמו לוזר, אחד שזרק כמה מאות מיליונים לחינם.
ואם נרשה עצמנו לצלול אל נבכי העיסקה, סימני השאלה רק יתרבו. קלאבמרקט היא הרי סחורה שאיכותה מוגבלת. היחידות שבאמת מרוויחות מרכישתה הן הרשתות הגדולות. מבחינתן זה לא רק נכס שיש לו מחיר, אלא השקעה בחיסול (או, במקרה הטוב, הפחתה) של התחרות בענף.
אלא שלא דין הריבוע הכחול כדין שופרסל. לריבוע הכחול יתרון במגזר החרדי-דתי, ובכלל, התיאבון של דודי ויסמן, בעליה, מופנה יותר לחו"ל. קלאבמרקט, עם הרשת החרדית שלה זול-פה, עושה לו תיאבון קטן יותר מאשר לשופרסל. אלא שאת זה ידעו גם נוחי ואנשיו, אז למה בכל זאת זרקו מחיר כל-כך מופרז? התשובה היחידה היא, שזהו מחירו של הממונה על ההגבלים, דרור שטרום.
הצמד הזה, דנקנר ושטרום, משחק את משחק החתול והעכבר כבר זמן רב. השיא הקודם היה כאשר שטרום זרק את דנקנר מהמכרז על בזק. נוחי מאוד רצה להשתלט על ענקית התקשורת הישראלית, אבל שטרום התנה תנאים, חישק חישוקים, הקשה קשיים, ולמעשה - הראה לנוחי את הדרך הביתה.
הפעם דנקנר בא חמוש יותר לדו-קרב עם הממונה. מבחינה עסקית הרוב היה ידוע לו, פחות או יותר. החידה העיקרית היתה בזירה הציבורית.
הרי ברור לגמרי שבליעת קלאבמרקט על-ידי שופרסל פוגעת בתחרות. היא הופכת את עמדת המיקוח של הרשת מול יצרני המזון לאדירה. היא תוכל לדרוש מקוקה-קולה, מעלית או מאסם הרבה יותר ממה שיכלה להרשות לעצמה לפני שבלעה 115 סניפים נוספים. איזה רגולטור יתגבר על הפיתוי לנסח במצב כזה חוות דעת שקובעת כי זה ייצור סבסוד צולב? איך יוכל שטרום להרשות לעצמו לבלוע מצב, שבו ברור כי רגע אחרי ששופרסל הגדולה תייקר את העמלות שהיא גובה מאסם, ירוץ דן פרופר לרמי לוי או למכולת "אהרן ובניו" ויגבה מהם את ההפרש. ומה יקרה אז? כמובן: המחיר יתגלגל לכיסינו. אם עוד לא הבנתם, המצב הוא פשוט: מי שהולך לשלם את תמחור היתר של קלאבמרקט הוא לא נוחי דנקנר - זה כולנו.
כאן נמצאת גם התשובה לחידה למה הוא הציע כל-כך הרבה. זהו המחיר שנדרש כדי למוטט את חומת ההתנגדות של שטרום. דנקנר ידע שהסנטינמט הציבורי הוא הבעיה, ועליו הוא שיחק. איך יסביר הממונה שהוא עומד לזרוק צ'ק שיכול להחזיר לכל הספקים האומללים של קלאבמרקט את כספם? איך הוא יתייצב מול עובדי הרשת הממוטטת שיפוטרו בגלל סירובו?
המחיר של דנקנר, לפי חישובי יועציו, ממגר את יכולת ההתנגדות של שטרום. הממונה יצטרך להתפתל ולהגיד ששופרסל החדשה עדיין מגיעה רק לכ-40% מהענף . הוא יבהיר שהפגיעה בתחרות קיימת, אבל אי אפשר להגדירה כאנושה. הוא יבלע את הרוק ויאשר את העיסקה. עם 900 מיליון שקל לקלאבמרקט, נוחי דנקנר קנה לעצמו חסינות מפני שידור חוזר של המכרז על בזק.
עדכון אחרון : 19/8/2005 9:28