הממשלה חייבת להתעורר
דוד ליפקין סבור שהמצב החדש של הדלק, מחייב את האוצר ואת משרד התשתיות לקצר את ההליכים הביוקרטיים באישור התוכניות לפיתוח אנרגיה חלופית
אך למרות ההתייקרות החדה של הדלק, טרם שמענו שהממשלה מטפלת במצב החדש שנוצר ובוחנת דרכים לבלימת ייקור הדלק - כגון הפחתת הבלו המוטל על מוצר זה.
האם לא זול יותר להפחית במקצת את הבלו מאשר לשלם הפרשי הצמדה גבוהים על איגרות החוב הצמודות שהנפקה הממשלה?
העלייה במחירי הדלק היא התפתחות כלל עולמית. זו תוצאה של הביקוש הגדל לדלק - באסיה בכלל, ובמיוחד מצד הנמרים החדשים סין והודו. אלה מדינות אשר הגדילו את צריכת הדלק עקב פיתוח כלכלי מואץ והעלייה המסחררת ברמת החיים של חלק מהאוכלוסייה שלהן.
כאשר יש עלייה חדה בביקוש נרשמת עלייה ניכרת במחירי הנפט. רק לפני כ-6 חודשים נעו מחירי הנפט סביב ה-100 דולר לחבית. היו תחזיות שכאשר מחירי הנפט יגיעו לסף הזה יירדו במחירי הנפט לרמה של 80-90 דולר לחבית, כי הסוחרים ירצו לממש את הרווחים.
אבל התחזיות הללו לא התגשמו, להפך, מחירי הנפט המשיכו לעלות כלפי 120 דולר לחבית. כאשר האנליסטים של כמה מהבנקים להשקעות, כגולדמן זאקס וליהמן ברדרס, יצאו בתחזיות שמחירי הנפט יעברו את ה-150 דולר כבר הקיץ ואפשרי שיגיעו ל-170 דולר לחבית, היתה האצה במחירי הנפט.
ספקולנטים
חזרו ורכשו כמויות של נפט כדי ליהנות מרווחים גדולים אם המחירים יגיעו לרמת התחזיות. ואמנם במהלך 10 הימים האחרונים הגיעו מחירי הנפט לשיא חדש של 144 דולר לחבית.
עתה לא נותרה ברירה, אלא להתחיל להסתגל למחשבה שמחירי הנפט עשויים להגיע גם ל-170 דולר לחבית, ואולי אף ל-200 דולר לחבית עד סוף השנה. הכל תלוי בהתרחשויות הפוליטיות ובהתפתחות המשבר הפיננסי בעולם.
התרחישים האלה ביחס למחירי הנפט מחייבים את משרדי הממשלה להתעורר מאדישותם ולהאיץ את התוכניות לפיתוח שימושים של אנרגיה חלופית.
כדי לקדם מהלך זה, על האוצר לתת תמריצים לאותם יזמים ולחברות שיהיו נכונים לזרז ביצוע תוכניות לאנרגיה חלופית כבר בחודשים הקרובים שיתרמו להקטנת השימוש בנפט.
המצב החדש מחייב את האוצר ואת משרד התשתיות לפעול במהירות במשותף לקידום התוכניות ולקצר את ההליכים הביוקרטיים באישור התוכניות השונות. זאת מלבד הפחתה זמנית של רמת המיסוי על הדלק.
במציאות של מחירי נפט גבוהים, חייבים גם אנחנו האזרחים לאמץ דרכים לצמצום צריכת נפט. יש לעודד נסיעה משותפת של כמה אנשים למקום העבודה או לעיר שבה עובדים. גם יש להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית, כאשר משרד התחבורה מתעורר מתרדמתו ופועל לשיפור הפעילות של אגד, דן וחברות התחבורה הפרטיות.
במקביל, יש לבחון עידוד המעבר לשימוש במכוניות היברידיות ומכוניות חשמליות במרוצת החודשים הקרובים.