עושים שמות

בחירת שם לאתר מתבררת כמלאכה סבוכה ויקרה. מה מסתתר בדומיין God.com, כמה שווה הכתובת Sex.com ולמה מי שרוצה חופשה בספרד צריך לבחור בכאב. כל האמת מאחורי הדומיינים ברשת. ואל תשאלו באיזו כתובת מוכרים גנרטורים באיטליה

סיני גז | 19/10/2008 12:43 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לכל אתר אינטרנט, בדיוק כמו לנו, יש שם שנתנו לו הוריו, או במקרה של האינטרנט - מנהליו ומקימיו. לרישום שמו של אתר, הדומיין (שנקרא בעברית "שם מתחם"), אחראי תאגיד האינטרנט לתיחום שמות ומספרים (icann), שתפקידו לפקח על הדומיינים באינטרנט.

התאגיד נותן לכל מדינה את שם המתחם שלה, וזו רשאית לחלק אותו כראות עיניה. בארץ איגוד האינטרנט הישראלי אחראי לכתובות האינטרנט בעלות הסיומת il.

לכולנו ברור כי שם הוא עניין בעל משמעות אדירה, אבל באינטרנט, לשם - או יותר נכון לדומיין - יש לפעמים גם משמעות כלכלית. כריסטופר נול, אחד מכותבי הטורים של יאהו ובלוגר די פעיל, פרסם לפני כמה חודשים את רשימת 10 הדומיינים היקרים עד כה.

הרשימה לא מפתיעה כל כך, אבל מעוררת את השאלות המתבקשות, "איך לא חשבנו על זה קודם"? ו-"למה לא קנינו את הדומיינים האלה מראש - היינו יכולים להיות מיליונרים?!".

בראש הרשימה של נול ניצב בגאווה - כמעט ללא תחרות ולא באופן מפתיע - הדומיין Sex.com, שנמכר ב-12.5 מיליון דולר. הפער בינו לבין הבא אחריו עומד על לא פחות מ-3 מיליון דולר. השני ברשימה הוא Porn.com, שנמכר בסכום אגדי של 9.5 מיליון דולר. יש להודות שגם המיקום של האתר הזה ברשימה לא מאוד מפתיע.

במקום השלישי נמצא הדומיין Diamond.com (יהלומים הם חבריו הטובים ביותר של הגולש, כנראה), שנמכר ב-7.5 מיליון דולר. אחריו ברשימה, עם סכום קנייה זהה של 7.5 מיליון דולר, נמצא Business.com ובמקום החמישי נמצא Casino.com, שנקנה ב-5.5 מיליון דולר.
אלוהים.קום

את רשימת 10 הדומיינים היקרים סוגר Vodka.com, בסכום 3.3 מיליון דולר בלבד, שמעלה את התהייה מי לכל הרוחות מחפש וודקה באינטרנט.

אבל מתברר שהרבה אנשים מוכנים לשלם הרבה כסף לא רק על השם -  אלא גם על הסיומת של הדומיין. יש מדינה שלמה שחלק נכבד מהכנסותיה השנתיות מבוססות על סיומת דומיין. המדינה היא טובאלו, ששוכנת באוקיאנוס השקט.

סביר להניח שלא שמעתם על המדינה הקטנטנה הזו ועל קצת יותר מ-11 אלף תושביה, אבל הדומיין שלה, או לפחות סיומת הדומיין שלה, פופולרי מאוד: זוהי סיומת tv, הנחשקת והשימושית להפליא. לפי ההערכות, טובאלו הקטנה מכניסה כמעט מיליון דולר אמריקניים ברבעון ממכירת היתרי שימוש בסיומת הדומיין שלה.

נשאלת השאלה אם יש דרך נכונה לבחור דומיין. קשה להצביע על דרך מסוימת, אך נראה שאתרי אינטרנט רבים, או לפחות אלו הרוצים לזכות בחשיפה רבה, בוחרים בשם קליט, זכיר וקל להקלדה.

במקרים רבים מדובר בדומיין בעל שם כללי או חסר שיוך ושניתן להגייה בשפות רבות, בעיקר באנגלית ובשפות "מערביות", אבל לא רק. קחו לדו גמה את נענע, וואלה, nfc, כולם אתרים ישראליים עם שמות כלליים מאוד - שאין להם כל קשר לתוכן האתר.

אך גם באינטרנט טוב שם טוב משמן טוב. אחד המקרים הידועים של דומיין שגרם למהומה זוטא ברשת שייך לבחור ישראלי העונה לשם ישי שמש, שקנה את הדומיין g.co.il, במטרה שיהווה מעין אתר קיצור דרך לא רשמי למנוע החיפוש גוגל. בגוגל לא אהבו את הרעיון וביקשו משמש להסיר את האתר לאלתר. שמש הסיר

את האתר לתקופה מסוימת, אך כיום האתר פועל באין מפריע ואף מצרף את הלוגו של גוגל בתחתית העמוד.

עוד סיפור מחויך על דומיין בעייתי הוא על בחור בשם עוזי ניסן, שקנה ב-1994 את הדומיין nissan.com. לאחר שנים מספר פנו אליו נציגים מחברת הרכב ניסאן בבקשה שיעביר אליהם את שם המתחם. הוא סירב, וניסאן תבעה. המאבק המשפטי התנהל ועדיין מתנהל, על גבי אתר האינטרנט של עוזי ניסן, וגולשים רבים שמגיעים לאתר במטרה למצוא את חברת הרכב היפנית נתקלים בהודעות שמשמיצות את החברה.

אבל הדומיינים לא נעצרים רק במאבקים משפטיים, מתברר שיש להם גם זיקה לדת. הידעתם, למשל, שיש אתר היושב תחת הדומיין God.com? באתר ניתנת אפשרות לגולשים לקרוא על אלוהים ומוצעות להם דרכים למצוא אותו. באתר מופיעה גם אפשרות ליצור קשר, לא עם אלוהים בשלב הזה, אלא רק עם מנהלי האתר.

דומיינים רבים הפכו לעתים גם לבדיחות משעשעות, בעיקר בקרב חובבי משחקי המילים, שחיכו לאותם אנשים תמימים שלא הבחינו בטעות הווירטואלית שעשו. וברשת כמו ברשת מיד החל מצוד אחר הדומיינים המטופשים ביותר שבנמצא.

תחת הכותרת "עשרת הדומיינים הגרועים ברשת "אפשר למצוא דומיינים שמשאירים טעם מר בשורת הכתובת של הדפדפן שלכם. אחת הדוגמאות לכך היא אתר המפרסם חופשות באגם טאהו בקליפורניה. מקימי האתר החליטו, שהאתר יופיע תחת הדומיין GoTahoe.com, שעלול לשלוח גולשים "תמימים" לא לאגם טאהו, אלא לאזורים מפוקפקים הרבה יותר (במיוחד אם קוראים את הכתובת כך:GotAHoe.com).

כמו בחירת שם לילד

אתר אחר, המאפשר למצוא סוכנים המייצגים סלבריטאים שונים, מופיע תחת הדומיין WhoRepresents.com ( שיכול להיקרא גם WhorePresents). אתר נוסף, המוכר גנרטורים איטלקיים, נרשם תחת הדומיין PowerGenItalia.com ( או לחילופין PowerGenitalia).

בלוגר אחר חיפש אחר הבחירות השגויות ביותר של דומיינים. בין היתר ניתן למצוא שם בחירות "מעניינות", כמו אתר המציע חופשה בספרד תחת הדומיין ChooseSpain.com (שנקרא גם ChossesPain), או במקרה אחר, של חברת דיקסון, המייצרת מכשירים לניטור אקלים, שבחרה בשם ה"מלבב" DickonWeb.com (שלמרבה הצער יכול להיקרא DicksOnWeb).

המסקנה פשוטה ואפשר להשוות בינה לבין בחירת שם לילד או לחברה עסקית: כדי שלא תגרמו לאתר האינטרנט שלכם נזק ותיראו מגוחכים, חשבו טוב טוב על השם שאתם נותנים לו - אבל אל תשכחו גם לחשוב איך גולשים מסוימים עשויים לקרוא אותו. היתרון במקרה של אתר אינטרנט, בניגוד לילד, הוא שניתן להחליף את הדומיין די בקלות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים