ביצעם עיסקה והתחרטתם? החוק לא מחייב להחזיר לכם את הכסף
עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, התארח היום ב-nrg מעריב לרגל יום הצרכן הבינלאומי, והשיב על שאלות הגולשים בנושאי צרכנות
"חובה על בית העסק להציג הודעה על מדיניות החזרת הטובין שלו. הוא יכול לקבוע בא אם הוא מחזיר כסף או נותן זיכוי. במשרד התמ''ת אנו מנסים לקדם חקיקה שתרחיב את החובה להחזיר כסף", כך אמר היום עו"ד יצחק קמחי, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, בתשובה לשאלתו של הגולש הראל.
- יום הצרכן הבינלאומי - אתם שאלתם המומחים השיבו
ע"ד קמחי התארח ב-nrg מעריב לרגל יום הצרכן הבינלאומי, והשיב על שאלות הגולשים בנושאי צרכנות.
הראל: "אם רכשתי מוצר (בגד/תחפושת/פלאפון סלולרי) ואחרי חצי שעה מרגע הקנייה התחרטתי האם החנות/חברה חייבת להחזיר לי את הכסף? ומה קורה אם החזרתי אחרי יום יומיים?"
עו"ד קמחי השיב: "המצב החוקי היום לא מחייב כי כספך יוחזר לך לאחר שביצעת את העסקה, בין אם אחרי חצי שעה או בין אם אחרי יומיים".
הגולשת שרית שאלה: "האם אני חייבת להסביר מדוע ברצוני להחליף מוצר מסוים שאותו אני מחזירה לחנות שלם וללא תקלות?".
עו"ד קמחי השיב: "אין דרישה בחוק למתן הסבר ובתנאי שאת מחזירה את המוצר לחנות בהתאם למדיניות החזרת הטובין של החנות".
מור מפתח תקווה כתבה: "רכשתי נעליים לפני שנה במחיר יקר. עכשיו הרוכסן שלהן נהרס. האם אני יכולה לחזור אל החנות ולדרוש שיתקנו, גם אם חלפה שנה?"
עו"ד קמחי השיב כי אם מדובר בפגם - הנושא של מוצרים פגומים מוסדר במסגרת חוק המכר, שאינו בסמכות הממונה על הגנת הצרכן.
"המדובר בנושא שיש
"היכן הגוף שצריך להגן על הצרכן הישר ואיפה כוחו?", שאל גולש תחת השם "צרכן". "אפילו תביעה בתביעות קטנות לא מאיימת על היצרן/ספק/מוכר. אין שום מנוף או כוח בידי הצרכן לקבל תמורה מלאה לכספו?"
"אנו מטפלים בעבירות פליליות על חוק הגנת הצרכן. ניתן לפנות לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת רח' בנק ישראל 5 ירושלים",השיב עו"ד קמחי.
גולש שכינה את עצמו מובטל, שאל: "ידוע לי שקיים חוק שנקרא חוק הגנת הצרכן (סימון טובין). תוכל בבקשה לי להסביר מהם היתרונות בחוק זה כשמדובר במוצרי טקסטיל?"
עו"ד קמחי השיב: "צו סימון טובין מחייב בין היתר סימון של הרכב הבד, הוראות כביסה וכן גם את שמו של היבואן כדי שנדע במקרה של פגם או מסיבה אחרת את הכתובת של האחראי למוצר זה".