פרסומות בכבלים - תשלום כפול

אם תתקבל ההצעה להכניס פרסומת גם לערוצי הכבלים, הצרכן ישלם פעמיים - גם בדמי המנוי וגם בצפייה בתוכן המסחרי

רונן רגב-כביר | 15/3/2009 16:26 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשנה החולפת שמענו לא מעט הצעות שונות ומשונות לרפורמה בענף התקשורת. אחת ההצעות, שדובר בה רבות (אם כי קבלה ביטוי מועט מדי של הזוית הצרכנית), היא הכנסת פרסומות לערוצי הכבלים. במילים אחרות, הופר ההיגיון שהנחה את השוק עד העלאת אותה הצעה, לפיו הצרכן צריך לשלם פעם אחת עבור צפייה בטלויזיה (או באמצעות אגרה, או באמצעות דמי מנוי חודשיים, או באמצעות צפייה בפרסומות). אם הרפורמה תצא לפועל, הצרכן ישלם פעמיים – גם בדמי המנוי וגם בצפייה בפרסומות.

מאז, לשמחתנו, ירדה הצעה זו מסדר היום, לעת עתה. לא מן הנמנע שהיא, או דומותיה, יועלו שוב בשנה הקרובה. כדאי שציבור הצרכנים - זה שמשלם מדי חודש דמי מנוי וזה שעלול היה לצפות בפרסומות בערוצי הכבלים והלוויין אם ההצעה היתה מתקבלת - יקבל את המידע כולו ויוכל להבין ביתר פשטות כמה הוא משלם ביחס למדינות מערביות אחרות.

במחקר השוואתי, שערכנו בשנה האחרונה בארגון אמון הציבור, השוונו בין עלות חבילות הבסיס בעולם ומצאנו כי חבילת הבסיס בישראל יקרה משמעותית ממחירה במדינות שנדגמו באירופה, ארצות הברית ואוסטרליה. העיוות המרכזי בשוק השידור הרב ערוצי הוא המחיר הגבוה של חבילת הבסיס, אשר גורם להגדלה בלתי סבירה של הוצאות הצרכנים בישראל על תוכן משודר ולחוסר שליטה שלנו בהוצאה.

נכון למועד הבדיקה, עבור חבילת בסיס בארה"ב ישלם האמריקאי בר המזל 10.95$ (42.9 ש"ח) שקל, ואילו ידידו האנגלי ישלם 11.5£ (67.3 ש"ח) והצרפתי ישלם 19.9€ (99.5 ש"ח). הפער הממוצע בין הצרכנים בכלל המדינות
שנבדקו לבין הצרכן הישראלי עומד על 64%.

ועדת גרונאו, שהגיעה למסקנות דומות, מצאה גם כי טענת חברות הכבלים והלוויין, לפיה היעדר האישור לכלול פרסומות הוא הסיבה העיקרית לפער המחירים ביחס לעולם, אינה מבוססת: הוועדה מצאה, שההכנסות מפרסומות נמוכות מכדי להסביר את הפרשי המחירים בין ישראל לעולם.

בשנים האחרונות נידון לא פעם הצורך בהפחתת עלות חבילת הבסיס והתאמתה למקובל בעולם, וזאת ללא קשר להנהגת הפרסומות בכבלים ובלוויין. רק לאחר קביעת מחיר חבילה סביר ניתן יהיה לקיים דיון בסוגיית הפרסומות בכבלים. אישורן, אגב, יחייב קיצוץ נוסף במחיר החבילה, משום שפרסומות - כבר אמרנו - מהוות צורת תשלום של הציבור בגין תכני השידור.

הפער במחיר חבילות הבסיס בין ישראל לעולם הוא כה גבוה שיש להתחיל כל רפורמה בטיפול בעלות החבילה וצמצום תכניה. יש לאסור על ספקי תוכן בחבילת הבסיס לספק תוכן בערוצים בתשלום נוסף כדי למנוע תמריץ לדלל תכנים בערוץ הבסיס (ממש כמו שקרה בערוצי הספורט). בלי מהלכים אלה תוצאה הכרחית של הצעות מסוג זה תהיה שאנחנו, הצרכנים, נשלם פעמיים - גם בסוף כל חודש וגם באמצע הסרט.

צרכני התקשורת בישראל, מאות אלפי בתי אב, הם לטעמנו שחקן משמעותי בכל דיון עתידי בדבר שינוי אופן התשלום לחברות הכבלים. יום הצרכן הבינלאומי החל היום הוא הזדמנות מצויינת לשתף אתכם באינפורמציה, שעד כה היתה חסרה לכם ובכך לאפשר לכם להיות צרכנים נבונים ומשפיעים יותר, על כל הצעה קריאייטיבית שתעלה לסדר היום בעתיד.

הכותב הוא סמנכ"ל המחקר בארגון "אמון הציבור"
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יום הצרכן הבינלאומי

צילום: פלאש 90

כמה תוכן שיווקי ופרסומות "מטפטפים" לנו מדי יום? האם המבצעים לטובתנו או שעובדים עלינו בעיניים? ומהן בכלל הזכויות שלנו כצרכנים? nrg מעריב בפרויקט מיוחד ליום הצרכן 2009

לכל הכתבות של יום הצרכן הבינלאומי

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים