כך מרוויחות חברות הדלק עשרות מיליונים על חשבון השכבות החלשות

בלעדי: מאז הוסר הפיקוח על מחירו של בנזין באוקטן 96 זינק מחירו בעשרות אגורות ביחס למחיר אוקטן 95. ההבדל ביניהם הוא חסר משמעות, אך זה לא מונע מחברות הדלק לגרוף מיליוני שקלים בכל חודש - דווקא על חשבונם של בעלי המכוניות הישנות, שסבורים שהם זקוקים לתוסף. עתה מודה גם משרד התחבורה: רק ‭0.17%‬ מהמכוניות צריכות 96

גיל מלמד | 1/6/2009 6:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עומדים מבולבלים מול שלל המשאבות בתחנות הדלק? אתם לא היחידים. אך מתברר כי יש מי שגורף רווחים לא מעטים מבלבולם של הצרכנים, שטועים לחשוב כי תדלוק באוקטן ‭- 96‬ טוב משמעותית  לרכבם מאוקטן ‭.95‬

דעה: פשוט אין סיבה לשלם יותר על הדלק

לכאורה, בנזין באוקטן 96 מתאים יותר למכוניות ישנות, אך בחודש פברואר השנה, באיחור של כמה שנים יחסית למדינות המערב, הופסק התיסוף של בנזין באוקטן 96 בחומרים שאמורים היו "לשמן" את המנוע - והוא הפך לכמעט זהה לחלוטין מבחינה כימית לבנזין באוקטן ‭.95‬

במקביל הסיר המשרד לתשתיות לאומיות את הפיקוח על מחירי בנזין באוקטן ‭,96‬ ואף שלח מכתבים לכ-300 אלף בעלי מכוניות בנות 15 שנה ומעלה, שקראו להם להוסיף "תוסף אשלגני" - במקום התוסף שהוצא מן הדלק.
45 מיליון ליטרים של בנזין

הסרת הפיקוח מן הבנזין באוקטן 96 גרמה לכך שמהר מאוד החל מחירו לטפס, מהפרש של כ-10-14 אגורות בפברואר, ועד לפער של שקל בחלק מתחנות הדלק ממחיר בנזין באוקטן ‭.95‬

"אותו הדלק רק בתוספת מחיר" צילום: פלאש 90

ב-4 החודשים שחלפו מאז הוסר הפיקוח על מחירי בנזין באוקטן ‭,96‬ סופקו בישראל כ-34 אלף טונות של בנזין כזה, אשר שקולות לכ-45 מיליון ליטרים של בנזין. 

המשמעות, מבחינת חברות הדלק ותחנות התדלוק - היא גריפת רווח נוסף של מיליוני שקלים בחודש - על חשבון בעלי הרכב הישנים והזולים ביותר בשוק.

וכל זאת על בנזין שההבדל בינו לבין הבנזין הזול יותר אפסי. "מבחינת מנוע הרכב", מסביר מהנדס הרכב דוד נמרי, "ההבדל של יחידת אוקטן אחת בין שני סוגי הבנזין הוא חסר
משמעות, וגם בין שני סוגי הבנזין אין, למעשה, כל הבדל". נמרי מוסיף כי ניתן לומר - באופן גורף - שכל מי שמשתמש כיום בבנזין באוקטן ‭,96‬ "משלם יותר ומקבל את אותו הדלק - בתוספת מחיר".

במשרד התחבורה יודעים זה לפחות כשנתיים שרק פחות מ-‭4,000‬ מכוניות, מתוך כ-‭2.3‬ מיליון כלי רכב במדינת ישראל (כ-‭,(0.17%‬ זקוקות לדלק באוקטן ‭- 96‬ וגם זאת בהתאם להנחיות המקוריות של יצרני הרכב מלפני 15 שנה או יותר.

פחות מ-4,000 מכוניות

אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, סבור שהמשרד פעל כשורה בכל הקשור להפצת מידע על אודות צמצום השימוש בבנזין מאוקטן ‭.96‬ בשנת ‭,2007‬ לקראת הוצאת התוסף מן הדלק באוקטן ‭,96‬ ישבה ועדה בין-משרדית, שכללה את נציגי משרדי התחבורה והתשתיות ונציגי חברות הדלק - כדי לסכם את המהלך. במסגרת זאת בוצעה באגף הרכב בדיקה מחודשת של הרשימה משנת ‭,'95‬ והיא עודכנה.

"לפי רישומי אגף הרכב נמצא שרק כ-80 אלף מכוניות נוסעים זקוקות לתוסף אשלגן, ופחות מ-‭4,000‬ מכוניות זקוקות לבנזין מאוקטן 96", מודה פלור ומוסיף כי "אם באמת יסתבר שבעלי רכב מתדלקים בבנזין יקר יותר שלא לצורך, נשקול לבצע קמפיין פרסומי מחודש בשיתוף משרד התשתיות".

חן בר-יוסף, מנהל מינהל הדלק, אמר אתמול למעריב עסקים שהוצאת הבנזין באוקטן 96 מפיקוח נועדה בין השאר לגרום לכך שהוא יוצא בהדרגה מן השוק. לדבריו, היות שסך המכירות של דלק כזה נמוך ממכירת דלק באוקטן ‭,95‬ הרי שעלות התשתית לכל ליטר שנמכר גבוהה יותר, כך שהכדאיות של מכירתו הופכת למוטלת בספק.

במינהל הדלק לא מעוניינים להתמודד עם הטענה שלפיה אף בעל רכב לא חייב להשתמש בבנזין מאוקטן ‭,96‬ ויכול באותה מידה להשתמש בבנזין באוקטן ‭.95‬ לדברי בר-יוסף, מי שערך את רשימת כלי הרכב שזקוקים לבנזין באוקטן 96 הם מומחי משרד התחבורה, ומשם גם נשלחו המכתבים לבעלי הרכב הישנים.

"מאוד לא אחראי"

"זה יהיה מאוד לא אחראי מצדנו", אמר בר-יוסף, "להודיע לבעלי רכב שמבחינה צרכנית אין להם סיבה להשתמש בבנזין יקר יותר, מפני שמדובר בקביעה מקצועית שצריכה להיבחן אך ורק על ידי המשרד המקצועי, משרד התחבורה".

הנחיות מלפני 15 שנה
הנחיות מלפני 15 שנה רויטרס

מעבר לכך, בר-יוסף מוסיף כי למינהל הדלק אין כלים מעשיים למנוע את פער המחירים או לגרום לבעלי רכב לשנות את הרגלי התדלוק שלהם: "רק כוחות השוק יכולים לגרום לזה לקרות".

ובינתיים, כוחות השוק עושים את שלהם - על חשבונם של מי שמכוניותיהם ישנות. אלה, ברוב המקרים, לא יכולים להרשות לעצמם מכוניות חדשות ויקרות יותר - ונאלצים לשלם עשרות מונים יותר על תדלוק.

בבדיקה שבוצעה עבור מעריב עסקים בסוף השבוע האחרון נמצאו הפרשים ממוצעים של 50-60 אגורות לליטר בין בנזין באוקטן 95 לבנזין באוקטן 96 בתחנות הדלק השונות. בתחנה אחת נמצא אף הפרש של שקל בין שני סוגי הבנזין.

במינהל הדלק סירבו אתמול להעביר נתונים על אודות סך הייצור של דלק באוקטן 96 בבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה, והסבירו שגם נתוני הצריכה שבידיהם מבוססים על נתוני הניפוק במתקני הדלק - ולא על בדיקת הצריכה בתחנות הדלק. עם זאת, לפי נתוני מינהל הדלק נמצאת הצריכה של בנזין באוקטן ‭'96‬ בירידה עקבית לאורך השנים, בעיקר כתוצאה מהגריטה הטבעית של מכוניות ישנות, שבהן לא מותקן ממיר קטליטי.

היות שבעבר נחשפו בארץ מקרים לא מעטים של מהילת דלקים, לעתים במים ולעתים במוצרי נפט זולים יותר, עלולה להיות אפשרות שחלק מן הצניחה בדיווחים בביקוש לדלק באוקטן 96 נובעת מכך שיש מי שמוכרים דלק באוקטן 95 במשאבות של דלק באוקטן ‭,96‬ וכך גורפים רווח קל במצב שבו כמעט לא ניתן לגלות את המרמה.

"מציעים אלטרנטיבה זולה יותר"

חברת הדלק היחידה אשר הפסיקה למכור בנזין מאוקטן 96 היא חברת טן. בכל שאר חברות הדלק הגדולות סירבו אתמול להעביר למעריב עסקים נתונים על אודות סך המכירות של בנזין באוקטן 96 בחודשים האחרונים.

מחברת דלק נמסר בתגובה כי "העלייה במחיר בנזין אוקטן 96 משקפת עלייה במחיר רכישת המוצר מיצרני הדלק וכן עלויות גבוהות יותר לליטר מוצר, כתוצאה מקיטון במכירות הכלליות של הבנזין. מרבית בעלי המכוניות הישנות יכולים לתדלק בבנזין 95 ולהוסיף תוסף אשלגני בבקבוק בכפוף לאישור יצרן הרכב".

מפז נמסר כי "בנזין 96 הוא מוצר שכמות הנהגים בו נמוכה מאוד (כ-‭3%‬ ביחס לבנזין ‭,(95‬ ומחירו מגלם את עלות השינוע והאחסון. ומאז הוצאתו מפיקוח אנו מציעים לנהגים המשתמשים בו אלטרנטיבה זולה יותר, של בנזין 95 עם תוסף אשלגני".

חברות הדלק פז, דלק, סונול ודור-אלון לא הסכימו להעביר למעריב עסקים נתונים על אודות כמות הדלק באוקטן 96 שנמכרה על ידיהן במהלך שנת ‭.2009‬

בחברת סונול העדיפו שלא להתייחס לאמור בכתבה ואת תגובת שאר החברות לא ניתן היה להשיג עד מועד סגירת העיתון.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים