החום עולה: מלחמת הקיץ של משווקי המזגנים בעיצומה
מלחמת משווקי המזגנים הגיעה לנקודת רתיחה. מודעות אנונימיות האשימו את אחת החברות בשיווק מזגנים ללא תו תקן, והחברות מאשימות זו את זו בהטעיית צרכנים. ובעוד הקרב מתלהט - הלקוחות נותרים מבולבלים משפע ההצעות והדגמים
שוק מיזוג האוויר בישראל מוערך במכירות של 420 אלף יחידות בשנה בהיקף כולל של כמיליארד שקל וחצי. על פי נתוני חברת אלקטרה, היא החברה המובילה עם נתח שוק של כ-,46% ואחריה תדיראן (כ-,(25% טורנדו (כ-11%) וחברת LG - כ-8%.
ב-- 2009 נעצרה הצמיחה בענף, ויש הערכות המצביעות על צניחה דו-ספרתית במכירות חלק מהחברות על רקע המיתון, עצירת התחלות בנייה ואף אימוץ איטי מהצפוי של טכנולוגיית האינוורטר החדשה בענף.
על רקע המאבקים בענף, לאחרונה פורסמו מודעות אנונימיות תחת הכותרת: "חשבתם לקנות מזגן טורנדו? יש כמה עובדות שחשוב שתדעו!". במודעה מופיעה ידיעה שהתפרסמה בעיתון, לפיה טורנדו מפרסמת מזגנים שמכון התקנים טרם אישר למכירה ולא מיידעת את הצרכנים. בטורנדו לא התייחסו למידע שלפיו שיווקו מזגנים לפני שקיבלו את אישור מכון התקנים, ובחרו להפנות אצבע מאשימה נגד מובילת השוק אלקטרה.
מנכ"ל קבוצת טורנדו, רונן בזזי: "קשה להבין את קבלת ההחלטות באלקטרה, שהחליטה להשקיע מאות אלפי שקלים בפרסום נגדנו, וסייעה לנו להגביר את מודעות הציבור וסקרנותו למזגני סופר אינוורטר החדשים. אלקטרה פעלה מתוך לחץ על רקע הגידול המרשים בנתחי השוק שלנו".
מקורבים לחברת אלקטרה ביקשו להתייחס לגופו של עניין ולהתמקד בטענה שטורנדו משווקת מזגנים ללא אישור מכון התקנים ובניגוד לחוק, אך בזזי טוען בתוקף: "אלקטרה מנסה להטעות את ציבור הצרכנים, כדי ליצור רושם מוטעה כאילו חברת טורנדו עברה על החוק. מדובר על 3 דגמי מזגנים מתוך 73 דגמים הקיימים בטורנדו שפורסמו חודש לפני זמינותם לצרכן, ואין בכך עברה על החוק".
טורנדו, הפעילה בשוק המזגנים כבר 18 שנה, פרצה לתודעה בקיץ שעבר בקמפיין אגרסיבי. עושה רושם שהקמפיין עבד: שכן, מחברה שולית הפכה טורנדו לבעלת נתח שוק משמעותי.
שיעור הבתים שבהם יש מזגן עומד על כ-.90% המזגן העילי הוא הנפוץ ביותר ,(49%) אחריו מזגן מיני מרכזי (33%) ומזגן רצפתי .(15%) כ-7% מחזיקים במזגן חלון. ב-59% מבתי האב יש מזגן בחדר השינה, ומספר המזגנים הממוצע לבית אב עומד על 31% .2.06 מבתי האב בעלי 2 עד 3 מזגנים, ול-6% יש 4 מזגנים ומעלה. נתונים אלה תומכים בהנחה שפוטנציאל השוק עדיין גבוה. מכאן מובנת גם האמביציה של החברות, שלא לאפשר למתחרה לגדול על חשבונן.
אם לא די במלחמה השיווקית בין החברות, שמותירה את הצרכן מבולבל, הזירה הטכנולוגית מוסיפה סימני שאלה. אם בעבר, בעקבות כמה ימי שרב, היו הצרכנים מסתערים על חברות מיזוג האוויר וקונים מכל הבא ליד, הרי שהשנה הדבר הפך מורכב יותר: טכנולוגיות חדשות, מגוון דגמים שונים והיצע מותגים רחב, הופכים את רכישת המזגן לפעולה הדורשת יותר מידע.
"המעבר לטכנולוגיות מתקדמות מחייב רמת מקצוענות ואיכות גבוהה יותר מכל המעורבים בתהליך", אומר סמנכ"ל באלקטרה מוצרי צריכה, יגיל וויט. לדבריו, השנים האחרונות התאפיינו בחידושים טכנולוגיים רבים בתחום. בדור החדש של המזגנים יש מדחסים מתקדמים ושקטים, אשר מווסתים את התפוקה באופן רציף ושומרים על טמפרטורה יציבה ללא גלי קור וחום. המזגנים העיליים החלו לבצע פעולות של סינון והשבחת אוויר, וגם המערכות
וויט מזהיר מפני תופעה של חברות שמייבאות מזגנים תוך בקרה נמוכה על המוצר המוגמר ומינימום אחריות. "יש הבדל עצום בין תו תקן ישראלי מלא לבין בדיקה של מכון התקנים. כל מזגן מיובא עובר מבדקים בסיסיים של תפוקה ודרישות בטיחות. תו תקן מלא, לעומת זאת, מקיף הרבה יותר תחומים, מצביע שלחברה יש אישור לתהליך הייצור הכולל במפעל ומבטיח את איכות המזגן לאורך זמן".
גם לנושא המחיר והשירות כדאי להקדיש זמן. כדי למצוא את התמורה הטובה ביותר לכסף, מומלץ לעשות טבלה שכוללת את כל הפרמטרים החשובים ולהשוות בין המזגנים. כדאי לשים לב גם למדבקת האנרגיה, כדי ללמוד את נתוני המזגן מבחינת תפוקה, צריכת חשמל, מקדם יעילות ועוד.
ברכישת מזגן יש לשירות משמעות ייחודית, כיוון שלא פעם הגורם שמוכר את המזגן אינו קשור לגורם המתקין. אם יש תקלה, נוח לגורמים להפנות אצבע מאשימה זה לזה. לכן, כדאי מאוד שיהיה גוף אחד ברור שאחראי לכל. בנוסף, חשוב לוודא כי היבואן או נותן השירות מחזיק חלפים לדגמים השונים לפרק זמן של 7 שנים לפחות.
ואם תהיתם מהי טכנולוגיית האינוורטר המתקדמת, שמוזכרת בכל הפרסומות - מדובר בטכנולוגיה שפותחה ביפן, ומתבססת על מדחס ייחודי בעל תפוקה משתנה ומערכת בקרה אלקטרונית השולטת בו. מזגני אינוורטר מצטיינים בחיסכון ניכר בצריכת חשמל, בפעולה חרישית, ביציבות טמפרטורה ובאמינות גבוהה.