הפרטת הקרקעות: שאלות ותשובות, גרסת המתנגדים

משרד האוצר, שמקדם את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, פירסם מסמך עם שאלות ותשובות בנושא. הקואליציה הסביבתית-חברתית מברכת על השאלות, אבל מספקת תשובות שונות לגמרי. רגע לפני שהכנסת מאשרת סופית את הרפורמה, אתם תחליטו: מכירת חיסול של נכסי המדינה או שיפור השירות לציבור?

עו''ד נדיה מוגילבסקי ועו''ד נירית לוטן | 20/7/2009 11:32 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
היום תצביע מליאת הכנסת על הרפורמה להפרטת הקרקעות. למרות שמדובר באחת מיוזמות החקיקה בעלות ההשפעה הרבה ביותר על החיים של כולנו, תהליך החקיקה נמשך רק שלושה שבועות, בהם נערכו חמש ישיבות של ועדת הכלכלה.

>> מסמך ה"שאלות-תשובות" של משרד האוצר

מאז שהרפורמה הוצגה במסגרת חוק ההסדרים, ואחר כך הוצאה ממנו כדי לקיים דיון ציבורי מעמיק - רק כדי ש"הדיון המעמיק" יסתיים ארבעה ימים אחרי ההצבעה על חוק ההסדרים - נעשו בה שינויים רבים. עם תחילת הדיונים, הציג משרד האוצר מסמך שאלות ותשובות בנושא הרפורמה. השאלות והתשובות שלנו שונות מאלה של משרד האוצר, ולא רק בגלל שהרפורמה עברה שינויים, אלא גם בגלל שלא את כל ההשלכות פירט משרד האוצר בתשובותיו.
מהי הרפורמה המוצעת במקרקעי ישראל?

קופת קק''ל הרגילה
קופת קק''ל הרגילה קק''ל
לרפורמה המוצעת במינהל מקרקעי ישראל שתי מטרות: האחת - להפוך את הקרקע למוצר סחיר, שכוחות השוק יוכלו להשפיע על התכנון והפיתוח שיעשה בה. השנייה - להעביר לידי ממשלת ישראל שליטה מוחלטת בקרקעות, ללא שותפות או יכולת פיקוח של הכנסת או של הציבור. אחת הדרכים להשיג את המטרה השנייה היא לפרק את מינהל מקרקעי ישראל.

חשוב לציין כי שינוי ארגוני מקיף במינהל מקרקעי ישראל נחוץ ואף הומלץ בעבר על ידי ועדות ציבוריות כמו ועדת גדיש, הוועדה הציבורית שהמלצותיה אושרו בממשלה ושהרפורמה הנוכחית לכאורה מבוססת על המלצותיה. לעומת זאת, פירוק המנהל והקמת גוף אחר במקומו, שמשנה את הרכבו, תפקידיו ומטרותיו - כל אלה מעולם לא נדונו כראוי.

על פי ההצעה שתעלה להצבעה מחר, לממשלה יהיה רוב במועצת רשות המקרקעין החדשה (יתר הנציגים יהיו של קק"ל), ובכך תהיה לשרים, שהם גורמים פוליטיים ולא מקצועיים, שליטה מוחלטת על ניהול קרקעות
המדינה. בנוסף, במועצה לא יהיה אף לא נציג ציבור בעל זכות הצבעה. נציגי ציבור, אקדמיה, ארגונים ומגזרים שונים במועצת הרשות היא חיונית, שכן רק בכוחם להבטיח קבלת החלטות תוך ראיה ארוכת טווח ומשוחררת מלחצים נקודתיים שמאפיינים את פעילות הממשלה.

בנוסף, דברים מהותיים נעדרים מהרפורמה המוצעת: אין ברפורמה עקרונות מנחים לניהול קרקעות המדינה. במקומם, רשות המקרקעין, שבה אין ייצוג לנציגי ציבור, תעשה את הישר בעיניה. אין ברפורמה התייחסות לקרקעות החקלאיות. אין ברפורמה התייחסות לדיור ציבורי או לעיגון צרכי תכנון לאומיים, כדוגמת בנייה לזוגות צעירים ודיור בר השגה למעמד הביניים. אין בה מנגנון שמפחית את הלחצים של בעלי אינטרסים ובעלי ההון שירכשו את הקרקעות מרשות המקרקעין. אין מנגנון שמאפשר לעיריות לבנות גינות, גני ילדים ובתי ספר אם היזם פתאום מחליט לא לבנות - ולכן גם לא לשלם היטלי פיתוח לעיריות.

כיצד תשפיע הרפורמה על האזרח הפשוט?

משרד האוצר טוען כי "הרפורמה תביא לצמצום הביורוקרטיה העומדת בפני האזרח בעת שהוא מעוניין לבצע שינויים בנכס... לאחר העברת הבעלות לידי החוכר הוא כלל לא יצטרך לבוא במגע עם רשות המקרקעין ויוכל לבצע כל פעולה בנכס שלו".

משרד האוצר
משרד האוצר פלאש 90
חבל שמשרד האוצר "שכח" לציין, שאת הדברים הללו אפשר לעשות עוד משנת 2006. העברת בעלות לחוכרי דירות כבר נעשית, וכמה עשרות אלפי חוכרים כבר קיבלו את הבעלות על דירותיהם. אין צורך להפריט קרקעות, אלא די לפטור, באמצעות תקנות, את האזרחים מתשלום דמי היתר או דמי הסכמה ובמקביל לשפר את השירות לאזרח. 

לכן, המטרה שהוצגה לציבור על ידי ראש הממשלה, כמטרה העיקרית של הרפורמה - הקלה על "האזרח הקטן" במגעיו עם המינהל - הושגה למעשה ברובה כבר בשינוי בחוק ב-2006. בשינויים קלים נוספים ניתן היה ליצור את ההקלה המיוחלת מבלי להידרש לרפורמה כל כך גדולה ומקיפה.

משרד האוצר מבטיח כי "יישום הרפורמה עתיד להביא לירידה במחירי הקרקעות ובמחירי הדיור", אלא שבמטרה למקסם את הרווח, יזמים שירכשו קרקעות בערים הגדולות, יעדיפו לבנות דיור יוקרה. גופי התכנון המוניציפליים, מצידם, גם כן יעדיפו דיור יוקרה בגלל היטלי הפיתוח הגבוהים. אי הרחבת היצע הדיור בר ההשגה והשכנות למגדלי יוקרה צפויים להביא לעלייה במחירי הדיור הקיים, ובעוד שנים ספורות בני מעמד הביניים לא יוכלו לרכוש דירות באזור המרכז ובערים הגדולות, והם יידחקו לפריפריה. אותם יזמים יוכלו גם להחליט לא לבנות כלל, אלא להשאיר את הקרקע כפי שהיא עד שיעלה המחיר ו"ישתלם" להם לבנות. בינתיים הקרקע תישאר מוזנחת, והעירייה אפילו לא תוכל להקים עליה גינה מכיוון שמדובר בקרקע פרטית.

האם הרפורמה תפגע בשטחים הפתוחים ובצורכי הציבור?

משרד האוצר מבטיח כי "הבעלות בקרקע תועבר לידי חוכרים קיימים בקרקע עירונית, שהיא בנויה ממילא, ולא בשטחים החקלאיים או הפתוחים". להגדרה של "קרקע עירונית" אין כל קשר לעיר או ליישוב. קרקע עירונית היא שם כולל לכל שטח שמוגדר בתכנית מפורטת למגורים או תעסוקה. הגדרה של תעסוקה כוללת, לדוגמה, גם תיירות, כדוגמת חופי הים ופארק תמנע.

הכניסה לחוף ניצנים
הכניסה לחוף ניצנים צילום: אדי ישראל
ברגע שהחופים יהיו שייכים לגורמים פרטיים, מי ימנע מהם להקים גדרות, כפי שקרה באופן בלתי חוקי סביב חופי הכנרת? כל עוד הקרקע נמצאת בידי הציבור, היא יכולה לשמש לתכליות ציבוריות, כגון שמירה על שטחים פתוחים, בניית דיור ציבורי, הקמת מוסדות ציבור, פרויקטים לאומיים וכו'. ברגע שזו תעבור לידיים פרטיות, המדינה לא תוכל לממש עוד תכליות אלה, או שמימושן יהא מוגבל ועלותן תהא גבוהה בהרבה .

משרד האוצר טוען כי "הרפורמה תחול על חלק מצומצם של קרקעות המדינה הנמצא כיום ממילא בידי חוכרים". אין זה מדויק. מתוך 800 אלף הדונם שמוגדרים במסגרת הרפורמה, רק 250 אלף דונם הן קרקעות בנויות בחכירה. כל היתר הן קרקעות לא בנויות ששייכות למדינה ושמיועדות למגורים או לתעסוקה. בנוסף, הממשלה לכאורה אינה מאפשרת הפרטה של קרקעות חקלאיות, אולם בחודשים הקרובים היא מתכננת לשנות ייעוד של קרקעות חקלאיות למגורים ולתעסוקה - ואז הן יהיו מועמדות להפרטה.

האם מדובר ב"אם כל ההפרטות" אשר תביא להגדלת הפערים החברתיים?

משרד האוצר טוען כי "במקרקעי ישראל חל תהליך ארוך שנים של "הפרטה זוחלת", אשר הגדילה את זכויות החוכרים בקרקע, ועצם העברת הבעלות במסגרת הרפורמה הנוכחית אינה מהווה שינוי דראסטי". המגמה עליה מדבר משרד האוצר מתייחסת לדירות בבתים משותפים בלבד, ולא על מכירת קרקעות המדינה. גם ועדת גדיש הדגישה מתן בעלות על קרקע למגורים בלבד.

אולם הרפורמה המוצעת מתייחסת להפרטה גורפת של קרקעות, וכוללת, בין היתר, גם קרקעות לתעסוקה - כלומר כאלה שמיועדות לתעשייה ולמסחר. קרקע שמיועדת לתעשייה זולה לאין ערוך מקרקע למסחר. אחת הקומבינות שאפשר לעשות על חשבון קופת המדינה היא לרכוש קרקע שמיועדת לתעשייה במחיר זול יחסית, ואז "לגזור קופון" על ידי הסבת ייעוד הקרקע למסחר. היזם מתעשר וקופת המדינה סובלת.

בנוסף, מחיר העברת הבעלות של קרקע לתעסוקה וקרקע למגורים היא זהה. כך שאדם שרוכש את דירתו ומתגורר בה, ישלם שיעור זהה מהמחיר כמו גורם שקונה קרקע לתעסוקה - ויפיק ממנה רווח על חשבון קופת המדינה, שהיא, כידוע, הקופה של כל האזרחים.

האם העברת הבעלות בקרקע לא תאפשר ריכוז קרקעות רבות בידי בעלי הון מעטים?

משרד האוצר טוען כי "העברת הבעלות בקרקע תיעשה לידי חוכרים רבים ולא לידי מעטים". בפועל, מדובר בהעברת קרקעות מאסיבית חד פעמית לקבוצה קטנה של אנשים בדור הנוכחי. לכן, מי שיזכה לבעלות בקרקע היום יהיה עשיר יותר בעתיד, בעוד שהיכולת של הדורות הבאים לרכוש קרקעות תוגבל. במדינת ישראל קיים מספר מצומצם של "שחקנים" בעלי הון, כך שהפרטת הקרקעות צפויה רק להגביר את ריכוזיות ההון ותיצור מוקדי כוח ושליטה בחלק ניכר ממקרקעי ישראל. זהו הלקח שניתן ללמוד מרפורמות קודמות, שהתרחשו בישראל, כגון הרפורמה בשוק ההון.

המצב חמור במיוחד לגבי שטחים שאין לגביהם חוזי חכירה כיום, ויעברו מיד לידיים פרטיות, במכרז או שלא במכרז. הרפורמה מאפשרת רכישה בודדת של קרקע של עד 16 דונם (כשלושה מגרשי כדורגל), אולם אינה מגדירה מהו השטח הכולל שיכול לרכז בידיו רוכש יחיד. לדוגמה, במתחם תע"ש השרון, שכולל כ-7,000 דונם, מתוכננת בנייה לאיכלוס של כ-100 אלף איש, כפול ממספר התושבים ברמת השרון כיום. רכישת השטח הזה על ידי רוכש יחיד תהפוך את התושבים בעיר מתושבי רמת השרון לרכוש של הטייקון.

האם יישום הרפורמה לא ימנע מן המדינה מימוש של יעדים לאומיים בעתיד?

מדינת ישראל ייחודית בקרב המדינות המערביות בכך, שהקרקעות נמצאות בידיה, דבר שמאפשר לה לבצע תכנון ארוך טווח, לקלוט עלייה המונית מברית המועצות לשעבר, להניח מסילות רכבת ואפילו להקים פארקים לרווחת הציבור. במדינות אחרות, המדינה נאלצת לרכוש את הקרקע עליה היא רוצה להקים תשתיות. אם הרפורמה תאושר, המדינה תיאלץ לרכוש את אותן הקרקעות שמכרה. כמובן שעד אז מחירן יעלה, והמדינה תשלם הרבה יותר מהמחיר בו מכרה אותן.

מדוע רפורמה כה מקיפה מקודמת במסגרת חקיקה מזורזת?

אכן, שאלה טובה. אפשר היה לצפות שרפורמה כה מקיפה תקודם לאחר דיון ציבורי ובחינה מעמיקה של השלכותיה על פני הארץ, על החברה ועל הכלכלה. בפועל, תהליך החקיקה של הרפורמה היה מקביל בלוחות הזמנים לחוק ההסדרים, למעט השלב האחרון של ההצבעה. ואכן, הרצון להעביר את הרפורמה במהלך מהיר וחפוז ללא דיון מעמיק בכנסת, תוך פגיעה בעקרונות הדמוקרטיה, הביא לכך שהדיון לאישור הרפורמה בוועדת הכלכלה נמשך 16 שעות רצופות, והסתיים בשעה 2 לפנות בוקר עם חברי כנסת עייפים ומותשים.

כרמל שאמה
כרמל שאמה צילום ארכיון: פלאש 90

הטענה כי הרפורמה נסמכת על עבודתן המקיפה של ועדות ציבוריות כגון ועדת גדיש וועדת רונן היא זריית חול בעיניים. ועדות אלה אכן דנו בצורך ברפורמה בניהול הקרקעות, אולם הפער בין המלצותיהן לרפורמה המקודמת היום הינו גדול. ועדת גדיש אכן המליצה להעביר בעלות בנכסי מגורים, תוך אפשרות להישאר גם בחכירה, אולם היא מעולם לא המליצה על הפרטת שטחים המיועדים לתעסוקה או לתיירות, כפי שמאפשרת הרפורמה הנוכחית. בנוסף, ועדת גדיש קבעה במפורש כי היא לא עסקה כלל בשאלת המבנה של המנהל, וכי הנושא מחייב בחינה מעמיקה נפרדת. השליטה הבלעדית של שרי הממשלה בהרכב רשות המקרקעין, הנשלטת בידי הממשלה היא פרי מוחם של הוגי הרפורמה ולא של כל ועדה או דיון ציבורי שנערכו בנושא.

המסמך נכתב על ידי עו"ד נדיה מוגילבסקי מהאגודה לצדק חלוקתי ועו"ד נירית לוטן מאדם טבע ודין במסגרת הקואליציה האזרחית-סביבתית נגד הפרטת הקרקעות

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים