טובי שמלצר - משתלב בעסק המשפחתי ומעריץ את אבא שלמה
טובי שמלצר, סמנכ"ל השיווק והפרסום של שלמה חברה לביטוח, מדבר בהערצה על אבא שלמה ונזכר איך תרם לעסק המשפחתי כבר בתור ילד. אבא שלמה מצידו מודה שהוא אוהב לדבר על עסקים בארוחות המשפחתיות ומפרגן לילד: "טובי לומד ומקשיב, וביום מן הימים הוא יוביל את העסק"
טובי, במקור טוביה, על שם הסבא, הוא הבן הצעיר של שלמה ועתליה שמלצר. אביו החל את הנסיקה שלו לצמרת בתחילת שנות השבעים, בימים שבהם עבד במוסך של ויקטור, אבא של עתליה והסבא השני של טובי.
באותם ימים החליט שלמה לרכוש סוסיתא ולהשכיר אותה לאנשים שיכלו להרשות לעצמם את התענוג. אבא שמלצר המשיך לרכוש רכבי סוסיתא, להשכיר אותם ולהעלות אותם על הליפט במוסך כשצריך. במהלך 20 השנים הבאות הפכה "שלמה השכרת רכב" לחברה המובילה בתחומה בארץ.
בו בזמן התרחבה החברה לתחומים משיקים, כמו ליסינג תפעולי וליסינג פרטי, והקימה רשת מוסכים ושירותי דרך. בהמשך הדרך קיבל שמלצר האב את הזיכיון של החברה האירופאית Sixt להשכרת רכב ומיזג את החברה עם חברת קופל. כיום שלמה החזקות היא חברה ציבורית ששווה כ-270 מיליון שקל, ושלמה שמלצר מחזיק כ-76 אחוז ממניותיה.

החברה מחזיקה כמעט 60 אלף מכוניות, מעסיקה כ-3,500 עובדים ומוכרת 15 אלף מכוניות בשנה.
הקבוצה פעילה בתחומי הליסינג וההשכרה ברומניה, ויש לה אחזקות במספנות ישראל, במחסנים הלוגיסטיים גולד בונד ובאפקון תעשיות (לשעבר פויכטונגר), שעוסקת בעיקר בפעילויות שמשרתות את הקבוצה.
המיתון פגע בהכנסות הקבוצה בתחום הליסינג התפעולי, לאחר שחברות רבות במשק צימצמו את ציי כלי הרכב שלהן. על השחיקה הזו מפצה הקבוצה בצמיחה בתחום של מכירות רכב יד שנייה.
רוב פעילות הקבוצה מרוכזת כיום בפתח תקווה, אולם בקרוב יעברו השמלצרים למרכז לוגיסטי חדש במתחם הארגז שמול צריפין, שייקרא קריית שלמה.
השם שלמה הוא מותג שמשפחת שמלצר לא מתכוונת לוותר עליו. במסגרת המיזוג בין שלמה לניו קופל, נאלצה ההנהלה לוותר על אחד השמות, "לכולנו היה ברור ששלמה נשאר. זה שם שהתחלנו בו, אנחנו מחוברים אליו והוא נותן לנו הרגשה של משפחתיות”, אומר טובי.
שלמה, לפני היותו מותג, הוא קודם כל אבא, שטובי קשור אליו מאוד. כשסיים טובי לימודי מינהל עסקים ב-NSU במיאמי, הוא קיבל הצעות עבודה בפלורידה ותיכנן להישאר שם. הוא חזר לארץ לחופשה קצרה, "אבל נכנסתי לכמה פגישות איתו ואמרתי, 'אני לא אפספס את המורה הכי טוב בעולם'". העיניים של טובי נוצצות כשהוא
אבא שלמה גאה בהחלטה של בנו לשוב ארצה: "הוא ילד מאוד צמוד למשפחה ובעיניי זו תכונה נהדרת. אצל הצעירים היום זה לא תמיד ככה. אנחנו משפחה מאוד מלוכדת ומאוחדת".

"הדרישות מאיתנו הן הכי קשות כי הוא מרגיש שהוא צריך ללמד אותנו, שיהיו לנו כל הכלים איך לנהל את העסקים. לפעמים קשה מאוד להתמודד עם הביקורת, יש לילות שאתה לא נרדם וחושב מה היית יכול לעשות אחרת, אבל הכל נועד לבנות את עצמנו לעתיד שבו נוכל לנהל טוב יותר".
שלמה, איזה מין בחור הוא טובי?
"טובי דומה לי בנחישות, הוא מאוד נחוש ורוצה להצליח. יש לו יחסי אנוש מצוינים, יותר טובים מאשר לאבא שלו. הוא ילד טוב, אנשים אוהבים אותו".
כמו לא מעט מבני הדור השני, חשוב לטובי להדגיש שהוא מגיע להישגים בזכות עבודה קשה ולא בגלל השיוך המשפחתי. "החלום שלי הוא להמשיך לעבוד בעסק, להוכיח את עצמי. בחברה משפחתית דורשים ממך יותר ואתה לא רוצה לאכזב. נתנו לי צ'אנס של החיים - לקחת חברת ביטוח חדשה בתור הבייבי שלי. זה פרויקט קשה, כבד ומכובד. אני רוצה להראות שעם הצוות שבחרנו, עשינו את הדבר הכי טוב. זה סימן שהוכחתי את עצמי ובניתי משהו מאפס לדבר גדול ומצליח. זה חלום".
ההיכרות של טובי עם הביזנס החלה בגיל צעיר. טובי: "כבר בתור ילד קטן בבית ספר הייתי עונה לטלפונים ומשכיר רכבים כפקיד קבלה". השילוב של עסקים ומשפחה נותר בעינו עד היום. כך, ארוחות יום שישי משפחתיות נראות קצת כמו ישיבות הנהלה. כל אחד מעדכן ומספר מה קורה בתחום שלו וכולם מחליפים מידע ורכילות.
הפאנל המשפחתי כולל את ההורים, את הבנים אסי, מנכ”ל שלמה תחבורה, וטובי, סמנכ”ל שיווק בחברת הביטוח, ואת הגיס ישראל רייף, בעלה של האחות עפרה, מנכ”ל חברת הנדל”ן ומנהל חברות השירותים. הרעיון שהשילוב של עבודה ומשפחה יכול להיות מתיש לפעמים מפתיע את השמלצרים.
"האחים לא רוצים להתנתק", אומר טובי. "כולנו אנשי עבודה".
שלמה: "בסופי שבוע, כשבאים אלינו כל הילדים והנכדים, אנחנו מדברים על עסקים. בדרך כלל כולם אומרים שהם לא מדברים על עסקים במסגרת המשפחה, אנחנו דווקא אוהבים את זה".
יש חשש כלשהו שהדור השני של המשפחה לא יצליח להחזיק את הקבוצה? שדברים ישתנו כשלא יהיה פוסק אחרון?
טובי: "אנחנו משפחה מאוד מגובשת וחזקה, מתייעצים זה עם זה ותומכים זה בזה. אני לא חושב שזה יקרה".
שלמה: "זה עניין של מנהיגות, איך אתה מנווט את הדברים ומוביל אותם. זו אחריות שלי, ואם אתה יודע לעשות את זה, זה מצליח. אם את שואלת אותי מה יקרה אחרי 120 - לזה אני לא יכול לתת לך תשובה".
בשנה וחצי האחרונות טובי שמלצר מתאמץ להוכיח את עצמו כסמנכ”ל שיווק ופרסום של החברה החדשה שהקים, שלמה חברה לביטוח. מיד עם הקמתה ביטחה החברה את כל רכבי קבוצת שלמה בביטוחי רכב חובה ומקיף. על פי הערכות בענף, העסקה הניבה פרמיות בהיקף שנתי של יותר מ-200 מיליון שקל. על פי הדוחות הכספיים של החברה, זוכה טובי שמלצר לשכר חודשי של 35 אלף שקל ולמשכורת 13.

"המטרה שלנו היא להיות אחת מחמש החברות המובילות בתוך חמש עד שבע שנים. כרגע הפעילות שלנו היא בענפי הרכב והדירות, ולאט לאט ניכנס לשאר התחומים: ביטוח עסקים, בריאות, ביטוחי חיים ופיננסים".
מנכ"ל החברה הוא צבי ליבושור. למה לא אתה?
"אנחנו מעדיפים לקחת מנהלים חיצוניים, זה מקובל בכל העולם. אנחנו חברה ציבורית ורואים את זה אחרת אם המנכ"ל הוא חיצוני או בן משפחה". שלמה: "זו לא חברה משפחתית במובן הזה שרק המשפחה מנהלת, יש לנו גם מנהלים מקצועיים, והשילוב הזה נותן אמינות וניסיון".
החברה החדשה נשענת על הפעילות הוותיקה של הקבוצה: מי שקונה רכב מצי המכוניות למכירה מקבל ביטוח חובה חינם ועובר לטיפולו של סוכן חברת הביטוח, שמציע לו ביטוחים נוספים. לקוח שהודיע לסוכן שהוא מקפיא את הביטוח כי הוא רוצה להחליף את האוטו מקבל הצעה לקנות רכב דרך זרוע המכירה של רכבי ההשכרה והליסינג. אם מתבצעת עסקה, הלקוח מקבל הטבות והסוכן מקבל עמלה.
שיתוף הפעולה הזה בין החברות בקבוצה אופייני לשיטת הפעילות של שלמה שמלצר, שבנה קבוצת רכב שבה כל חלק בקבוצה מספק שירותים לחלקים האחרים: השכרה, מוסך, שירותי דרך וכעת גם ביטוח. בענף מעריכים כי שמלצר מתכנן להיכנס גם לתחום של ייבוא כלי רכב.
שלמה, מה התוכניות בנוגע לטובי?
"טובי לומד ומקשיב, הוא יצבור ניסיון, וביום מן הימים, כשהחברה תהיה גדולה והוא יהיה מבוגר יותר, אין ספק שהוא יוביל את העסק".