במרצדס לא שמעו על המשבר

לעשירים בלבד: 22 מכוניות יוקרה חדשות הושקו בתערוכת הרכב בפרנקפורט. המשפחתיות עמדו בפינה

גיל מלמד | 24/9/2009 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בצל המשבר הכלכלי, בסוף השבוע האחרון נפתחה בגרמניה תערוכת המכוניות הבינלאומית הדו- שנתית - פרנקפורט 2009. אמנם התערוכה היא אחת הגדולות והנוצצות שנערכו אי פעם, אך השפעת המשבר, שהכה בתעשייה וביצרני הרכב, ניכרת היטב. יותר מכל בולטת התפרקותה של הענקית ג'נרל מוטורס, שעד לפני כשנתיים היתה יצרן הרכב הגדול ביותר בעולם.

בימים עברו נהגו אנשי ג'נרל מוטורס להציג עוצמה אדירה בכל תערוכות הרכב הבינלאומיות הגדולות. בחברה נתנו במה לשברולט (מותג היצוא העיקרי של הקבוצה), שניצבה לרוב לצד תצוגת טכנולוגיה שפותחה בשלוחה האירופית של ג'נרל מוטורס.
 
מרצדס SLS
מרצדס SLS רויטרס
 
לכך נוספה בדרך כלל תצוגת ענק של אופל (המותג האירופי המרכזי של החברה), ולצדה תצוגות של סאאב, האמר וגם של סוזוקי וסובארו, שבעבר היתה לג'נרל מוטורס בעלות חלקית בהן.

התערוכה ממחישה אולי יותר מכל את ירידתה של ג'נרל מוטורס מנכסיה, בצורה המוחשית ביותר שניתן להמחיש בתערוכת רכב. תצוגות העבר של ג'נרל מוטורס פוז'רו או נעלמו כליל מהתערוכה. האמר נמכר ליצרן רכב סיני ונעדר לגמרי מן התערוכה, סאאב נמכרה ליצרן רכב שבדי וניצבת בקצה אולם התצוגה, ואילו אופל, שעתידה נקבע ככל הנראה ערב התערוכה ותימכר לקבוצת משקיעים בראשות ספק החלפים האוסטרי-קנדי מאגנה, מספקת תצוגה צנועה מאוד יחסית לעבר.

למרבה האירוניה, גם סאאב וגם אופל חושפות דווקא בפרנקפורט את המכוניות החשובות ביותר שלהן, שפותחו על חשבון ג'נרל מוטורס ומבוססות על פלטפורמות של הקבוצה. סאאב 5-9 מבוססת על אופל אינסינגיה (ואחרות) והיא נראית גדולה ומרשימה, לפחות בחזית ובחלקה הקדמי.

החלק האחורי, שכנראה היה אמור לשמר משהו מן העיצוב הייחודי של סאאב, נראה פשוט רע. אבל זה עוד טוב לעומת עיצוב סביבת הנהג, שנראה כאילו הכין אותו נער שוליה בסדנת מרוצים אמריקאית זניחה.

"אסטרה" של אופל, המכונית החשובה ביותר של החברה שאחראית לשליש מסך כל המכירות שלה, חושפת בפרנקפורט דגם חדש לגמרי, שנראה איכותי, נאה, שימושי ומבטיח. בימים כתיקונם זאת יכולה היתה להיות מכונית חשובה גם בישראל, אלא שכעת מוקדם לדעת אם למכונית הזאת תהיה איזושהי תקומה בשוק המקומי.

שברולט עצמה הוגלתה ממרכז התערוכה אל צריפון, פשוטו כמשמעו - צריף קטן, בשולי התערוכה מחוץ לכל הביתנים הגדולים. בתוך אותו צריף, ללא קישוטים או תפאורה, ניצבת מבוישת מכונית ה"ספארק" הקטנה של שברולט קוריאה, וגם דגם ה"קרוז", שהושק ברעש גדול אך לפני שנה בפריז. ביקור חטוף בצריף מעלה רגשות רחמים לשברולט. אבל אולי המסקנה היא שעדיף היה לה לא להופיע כלל מאשר להציג תצוגה דלה כל כך.
לעשירים בלבד

מגמה בולטת אחרת היא ההשקעה בשוק מכוניות היוקרה - שנחשב לרווחי ביותר של יצרניות הרכב, בזכות מתח רווחים גדול במיוחד. בתערוכה מושקות הרבה יותר מכוניות יוקרה וגרסאות חדשות של דגמי יוקרה מאשר מכוניות פופולריות.

בוגאטי החדשה
בוגאטי החדשה רויטרס

לשם השוואה, רשימת הדגמים הפופולריים החדשים שמושקים בפרנקפורט כוללת 11 דגמים בלבד: רנו "פלואנס", סובארו B4, קיה "סיד" (שעברה מתיחת פנים), קיה "ונגה", פיאט "פונטו" (שעברה מתיחת פנים), יונדאי ix 35, סיטרואן C3, פיז'ו 5008, סקודה "סופרב" סטיישן, מאזדה "מיאטה" (שעברה מתיחת פנים) ופורד MAX-C.

רשימת דגמי היוקרה, לעומת זאת, כוללת לא פחות מ-22 דגמים, בהם סיטרואן DS3 מיני קופה וקבריו, אבארט (פיאט) "אססטו" קורסה ואבארט פרארי "טריביוטו", פיז'ו RCZ, טויוטה "פראדו", וולבו C30 ו-C70 (שעברה מתיחת פנים),
יגואר XJ, ב.מ.וו GT ו-X1, אאודי R8 ספיידר, מרצדס SLS ו-E קלאס סטיישן, לקסוס Ch-LF (דגם תצוגה), פורשה 911 ו"פאנאמרה", מזראטי "גראן קבריו", בנטלי "מולזאן", למבורגיני "רבנטון רודסטר", אסטון מרטין "ראפיד" ועוד.

מרצדס, למשל, מתמקדת בהשקת מכוניות ידידותיות לסביבה ובדגמי קונספט של הנעה מימנית, חשמלית והיברידית. לצד כל אלה, המכונית המרתקת ביותר היא SLS החדשה - מכונית ספורט יקרה ומרשימה שמעוצבת בסגנון רטרו, כהוקרה למרצדס SL האגדית. עם מנוע בנפח 6.3 ליטרים אי אפשר להגדיר אותה כמכונית חסכונית.

קטנות אבל יקרות

בתחום המכוניות היותר "ארציות" בולטת סיטרואן DS3, שהיא הניסיון הבולט ביותר של יצרן רכב לייצר מכוניות קטנות אבל יקרות, שיחקו את הצלחתה של ב.מ.וו עם המותג "מיני".

DS3 מבוססת על הפלטפורמה ועל המכלולים העיקריים של סיטרואן C3 החדשה, שמושקת גם היא בפרנקפורט, אבל בנויה מחומרים משובחים יותר, מעוצבת בסגנון מובחן ומעניין ורמות האבזור שלה נדיבות בהרבה.

בסיטרואן מבטיחים אמנם שהמכונית תהיה זולה משמעותית מה"מיני", אבל כדי להמחיש את הפערים במתח הרווחים, די לומר ש-C3 מאובזרת למדי מוצעת כעת בכ-11,900 יורו באירופה. לעומת זאת, DS3 מוצעת תמורת 15,000 יורו לפחות. רק ההפרש בין שתיהן כמעט מספיק כדי לקנות דאצ'יה "לוגאן" חדשה.

מי שיבחר לאבזר את ה-DS3 שלו ברמה גבוהה יותר יצטרך לרשום צ'ק על סך 23 אלף יורו, לכן מכירת DS3 אחת שקולה מבחינת הרווח של היצרן למכירה של 3 או 4 מכוניות מדגם C3 שעליו היא מבוססת.

להבדיל מה"מיני", DS3 לא נראית כמו מכונית רטרו. אבל בדומה לה, היא נראית איכותית ויוקרתית עם הרבה סטייל ואינספור אפשרויות להתאמת צבעים ופרטי אבזור - שאותם אפשר לאפיין באתר אינטרנט מיוחד שסיטרואן הקימה.

6 מיליון שקל - לפני מסים

בקצה השני של סקאלת המחירים ניצבת מהדורה מיוחדת של למבורגיני, 20 מכוניות בלבד מסוג "רבנטון רודסטר". אם תרצו, תוכלו לקנות אחת מהן תמורת כ-1.1 מיליון יורו (למעלה מ-6 מיליון שקל, לפני מסים).

למבורגיני Revent
למבורגיני Revent ללא

הרבנטון רודסטר, כשמה כן היא, מכונית דו-מושבית פתוחה המצוידת במנוע V12 בנפח 6.5 ליטרים. המנוע מספק 670 כ"ס ו-66 קג"מ של מומנט - וכל זה מאיץ אותה מעצירה מוחלטת למהירות 100 קמ"ש תוך 3.4 שניות בלבד.

המהירות המרבית של הרודסטר מגיעה ל-330 קמ"ש, והיא מעוצבת, כמו כל למבורגיני מודרנית, בעיצוב זוויתי ומרשים במיוחד, עם שני כונסי אוויר ענקיים בחזית ותא נוסעים שמתאים למכוניות-על ספורטיביות, אבל לא לבילוי משפחתי.

אי אפשר להתעלם ממכונית אחת שראויה לציון - שנמצאת בשני שלישי הדרך אל הקצה העליון של שוק היוקרה - יגואר XJ החדשה. גם יגואר עוברת תקופה לא קלה, בעיקר מפני שתחת הנהלת פורד היא לא הצליחה להתמקד בתחרות - בעיקר מול יצרני היוקרה הגרמנים.

אבל כעת החברה עוברת שינוי משמעותי, במקום להתחרות בכל הקטגוריות יגואר מתחילה להתמקד בפלח מצומצם של יוקרה-ספורטיבית ולזנוח את כל הדגמים שאינם יקרים, מיוחדים או ספורטיביים. ה- XJ החדשה מפוארת, גדולה וספורטיבית מקודמתה. היא מרשימה בגודל ובעיצוב, סביבת הנהג שלה מודרנית ומתוחכמת, והיא נראית, סוף סוף, כמו הפירוש המודרני הראוי ל"יוקרה בריטית".
 
כמה חבל שיגואר כבר לא שייכת לפורד, שהשקיעה בה כל כך הרבה משאבים, וכמה חבל שבימים אלה ממש מציעה פורד למכירה גם את וולבו השבדית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים