אריק שור: "נגרם נזק תדמיתי לתנובה ואנו נערכים לטפל בו"
מנכ"ל תנובה מאמין שהמשבר שהחברה עוברת הוא רק תקופת מעבר בדרך להחזיר את תנובה לתואר "הבית הישראלי" שהתהדרה בו, אבל יודע שבדרך עליו לשכנע את הצרכנים וגם לתקן את הנזק הפיננסי והתדמיתי
למרות ההנחות המשמעותיות שתנובה הנהיגה, חרם הצרכנים לא נפסק והסטודנטים המשיכו במאבקם נגד החברה ובמסע התעמולה נגד תנובה. שור גורס כי הפתרון שהחברה מצאה הוא אידאלי לטווח הרחוק: "אני מבדיל בין הנחות מתחלפות ומבצעים לטווח הקצר לבין הוזלה קבועה ומשמעותית שביצענו עתה. מבצעים כאלה ואחרים תמיד יתקיימו, כמו בכל חברה, אבל עכשיו אנחנו נותנים פתרון ארוך-טווח.
"עצם הירידה במחיר המטרה אפשרה לנו לתת הנחות גדולות יותר. לרשתות אני ממליץ להפחית את מרווח השיווק שלהן". גם המהלך הנוכחי של תנובה,
"אני עושה כעת צעד נכון ואמיתי", הוא מוסיף, "אני בודק סקרי דעת קהל שמראים שתנובה היא חברה אחראית ואנחנו פותחים את הספרים של תנובה כדי שכולם יראו את זה".
מה לגבי בקשות הייבוא שהגשתם וכעת חזרתם בכם מהבקשה?
"בקשת הייבוא היתה בנוגע לכמות של 0.5 מהצריכה שלנו בלבד. חזרנו בנו כי הבנו שלרפתנים ולנו חשוב שלא יהיה ייבוא ושהפתרון יהיה מחלב ישראלי".
האסטרטגיה של תנובה בהתמודדות עם המחאה הצרכנית ומול מנהיגי הסטודנטים התבססה על תפיסה שלפיה יש ליצור פתרון לדרישת הציבור להורדת מחירים באמצעות מהלך משולב עם הרפתנים, עם הרשתות ועם המדינה, אך הדבר לא קרה, ובפועל המחלבות ורשתות השיווק הן האחראיות להוזלות.
אתה עדיין מצפה מהמדינה ומהרפתנים לתרום את חלקם?
"בניו-יורק הקפיטליסטית אין מע"מ על מזון, בגרמניה יש 7% מע"מ ורק בישראל 16. הגיע הזמן שהמדינה תתן את דעתה על הנושא ותתרום את חלקה להורדת המחיר. אנחנו היחידים שמימשו את ההתחייבות להוריד מחירים לצרכנים, ואנחנו מתחייבים כי מעתה והלאה ננהג ברגישות בכל הנוגע למוצרי היסוד".
יש הטוענים שמהלך ההוזלות הנוכחי ייאלץ את המתחרות להוריד מחיר בהתאם ולוותר על פעילות שיווקית ובכך יחזק את תנובה.
"משק החלב מצוי עתה תחת זכוכית מגדלת והמהלך שלנו נוגע רק לתנובה, כך שאין לי מה להוסיף על המתחרים. מבצעים הם חלק מהדנ"א של חברה ולכן הם יימשכו מעת לעת, אבל הדבר המשמעותי יותר הוא שמחירי מוצרי היסוד יהיו זולים בקביעות".
כהן נלחמה בכל אמצעי למנוע את פרסום הדוחות הכספיים של תנובה. איך הוחלט לפרסמם?
"ההחלטה לפרסם את הדוחות הכספיים היתה בשיתוף עם בעלי החברה והיא התקבלה כי היה חשוב לנו לתת תמונה מלאה וכוללת של הרווחים שלנו. הדוחות יראו גם את הורדת המחירים וגם את הרווחיות, ואנחנו נמשיך לפרסם אותם גם בעתיד.
"צריך לזכור שאנחנו חברה פרטית שלא מחויבת בפרסום דוחות וסביר שנפרסם דוח פעם בשנה באתר האינטרנט של תנובה".
איך מתמודדים עם העובדים, שחוששים שהם אלה שישלמו את מחיר ההנחות בתנאי העסקתם ובמשרתם?
"העובדים שלנו גאים בתנובה והיא יקרה להם מאוד. אנחנו מפרנסים אלפי עובדים ישירות ועוד עשרות אלפים ובהם חקלאים בעקיפין כספקים - ודואגים לכולם. נמשיך לעשות זאת".
עלויות המבצעים שתנובה ערכה במהלך החודשים האחרונים מסתכמות בכ-150 מיליון שקל, אך מחירו של הנזק התדמיתי גדול לאין שיעור ובענף מתקשים להעריכו במספרים. הערכות הן כי בתנובה פעלו לאורך המשבר ליצירת מהלך שיווקי עתידי שהחברה תצא עמו לדרך עם שוך הסערה הציבורית במטרה להחזיר את האמון של הצרכנים במותג. באשר לנזק התדמיתי והכלכלי שנגרם לתנובה שור אומר כי "עשינו סקרים וברור לנו שנגרם נזק וגם שצריך לטפל בו. אחרי שטיפלנו בנושא התמחור, נוכל עתה לטפל בשיקום החברה".
המהלכים לשיקום התדמית יחזירו את תנובה להיות "הבית הישראלי"?
"חד-משמעית כן. אנחנו החברה הישראלית היחידה בענף המזון. אנחנו קונים חומרי גלם ממגדלים ישראליים, מעסיקים עובדים ישראליים ומוכרים בשוק הישראלי.
"אין יותר ישראלי מאיתנו ולכן לא רק שנשקם את הנזק, אלא גם נשדרג את מעמדנו".