"תקציב דו-שנתי הוא חריג שאין להופכו לנורמה"
לקראת הדיון בתקציב, מעבירים ביקורת על התקציב הדו-שנתי. היועצת המשפטית של ועדת הכספים: "שינוי הנורמה יפגע באיזון ויאפשר לממשלה שלא לקיים דו-שיח אחת לשנה עם הכנסת". מרכז המחקר והמידע של הכנסת: במדינות בהן יושם תקציב דו-שנתי נעשה הדבר בגין משבר פוליטי ולא בשל צידוק כלכלי
לדבריה, התקציב הוא חד-שנתי בשל קיומם של רציונלים שנועדו לשמור על מערכת איזונים בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת. כיום, היא מסבירה, נשמר האיזון באמצעות אישור תקציב אחת לשנה בכנסת, ואי-התקבלות התקציב תוך שלושה חודשים מובילה לפיזור הכנסת. שינוי נורמה זו פוגע באיזון ומחזק את כוחה של הממשלה ומאפשר לה שלא לקיים אחת לשנה את הדו-שיח עם הכנסת.
היום (א') תידון ועדת הכספים של הכנסת בחשיבות ובבחינת התקציב הדו-שנתי. את הדיון יזם ח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים, שהכריז בכמה הזדמנויות כי יש לבחון את מדיניות התקציב הדו-שנתי. עם זאת, באוצר דווקא בוחנים בימים אלה אפשרות של תקציב דו-שנתי גם בשנת 2011 ו-2012.
לקראת הדיון הכין מרכז המחקר והמידע
של הכנסת מסמך ובו הוא מתייחס לבדיקת ההנחות המאקרו-כלכליות בתקציב הדו-שנתי. על פי המסמך אחד החסרונות הבולטים של תקציב דו-שנתי הוא חוסר התאמה של המדיניות התקציבית לשינויים בסביבה הכלכלית העולמית והמקומית.
המרכז טוען כי במעט מדינות בעולם יושם תקציב דו-שנתי, בעיקר עקב חיסרון זה. עוד הם אומרים כי גם במדינות בהן הוא יושם נעשה הדבר בגין משבר פוליטי ולא בשל צידוק כלכלי.
ניתוח ראשוני מעלה כי הכנת תקציב דו שנתי המבוסס על הנחות מאקרו-כלכליות הנעשות תקופה ארוכה לפני שנת התקציב, צפויה להביא למדיניות תקציבית לא יעילה.
לפי דוח של ה-OECD, על כלכלת ישראל מחודש אוקטובר 2009, היה מקום לתקציב דו-שנתי לשנים 2009–2010 בשל הנסיבות הפוליטיות, אבל כלכלני ה-OECD ממליצים לא לאמץ תקציב שכזה באופן קבוע כיוון שמדיניות כזו תגביל את הממשלה ביישום רפורמות והתאמות תקציביות.