בזכות מאזדה: דלק מוטורוס ייבאה לארץ אחת מכל 4 מכוניות חדשות

באחת השנים הסוערות בשוק הרכב הצליחה החברה לשמור על יציבות. כל מכונית חמישית שנמכרה ב-2009 היא מסוג מאזדה. ירידה חזקה בנתח השוק של מיצובישי לאנסר, הונדה סיביק וסובארו אימפרזה

גיל מלמד | 21/1/2010 17:37 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
השוק הישראלי בכלל ושוק הרכב בפרט, הוא שוק קטן שמושפע מאוד מכל מה שקורה בשווקים הגדולים בעולם, ועוד יותר מכך מן הרגולציה ותהפוכות המיסוי המקומיות שלנו. זו הסיבה שמעולם לא היה משעמם בשוק הרכב הישראלי, ואף שנה לא חלפה בהתאם לציפיות שהיו ממנה.

גם על רקע זה, שנת 2009 תיזכר כאחת השנים היותר מלחיצות בשוק הרכב שלנו - ודאי עבור יבואני רכב שנאלצו לבצע הזמנות בהיקף של מאות מיליוני שקלים בתנאים קיצוניים של חוסר ודאות.

2009 נפתחה בשיאו של משבר כלכלי גלובלי, התרסקות המכירות במרבית שווקי הרכב בעולם, ומיד לאחר מכן התקיים בעזה מבצע עופרת יצוקה - ובין השאר שותק אצלנו כל אזור הדרום.

לקראת מחצית השנה עמדה להיכנס לתוקפה רפורמת "המיסוי הירוק",‬ שהאיצה הקדמת רכישות של כלי רכב מזהמים כמו ג'יפים גדולים ומכוניות יוקרה, ובאותה עת גם עמד חלק ממלאי המכוניות שנצבר בארץ להגיע לגיל שנה ממועד הייצור שלו.

במצב כזה נאלצו חלק מן היבואנים לבצע רישום עצמי (הוספת בעלות, "יד") של חלק מן המלאי, וחלקם העדיף להעניק הנחות גדולות כדי להיפטר מן המכוניות טרם יחלפו 12 חודשים מעת ייצורן.

באמצע השנה, ממש ברגע האחרון, ביצע האוצר שינוי ברפורמת המיסוי הירוק, ולקראת סוף השנה בוצעו שתי רפורמות נוספות - האחת שוב במיסוי הירוק והאחרת בערכי קבוצות "שווי השימוש" שעמדו להתבטל בסוף ‭.2009‬
יוסי אלוני
מאזדה 3 - המכונית הנמכרת ב-2009 יוסי אלוני
דלק מוטורס היחידים שהימרו

אחרי ש-2009 החלה בקול ענות חלושה, השליש הראשון שלה הסתיים עם ‭47,560‬ מסירות - כלומר קצב שמנבא היקף מכירות שנתי של רק מעט יותר מ-142 אלף מכוניות. זאת לעומת שנות השיא בענף, שבהן נמכרו כמעט 200 אלף מכוניות בשנה.

הסיבה המרכזית לקיפאון בשוק, שהחל כבר בשליש האחרון של ‭,2008‬ היא הפסקת הרכישות של חברות הליסינג וההשכרה ושל ציי הרכב הגדולים, אשר רוכשים כ-‭70%‬ מסך המכוניות החדשות בישראל.

היו לכך שני גורמים. ראשית, חברות הליסינג נקלעו למצוקת מימון בגלל משבר האשראי בעולם שהקרין גם על המשק הישראלי, ולכן לא היו להן מקורות כספיים לרכישות חדשות. שנית, עצירת הביקושים בשוק המשומשות הקשתה על חברות הליסינג וההשכרה להיפטר ממכוניות משומשות לטובת רכישת חדשות.

נוסף לכך, לא מעט עובדים בעלי מכוניות צמודות פוטרו, בעוד שהמיתון במשק יצר אצל רבים מלקוחות הליסינג ציפייה להפחתת מחירים. אלא שבסיכום 2009 מתברר שחברות ההשכרה והליסינג רק התחזקו, וכך גם נתח הרכישות שלהן מתוך כלל השוק.

מי שזיהו מבעוד מועד את העתיד לקרות היו אנשי דלק מוטורס, החברה שבמידה רבה "המציאה" את שוק הליסינג בישראל

ולכל הפחות זו שידעה להפיק ממנו את מירב הרווח לאורך כל השנים.

בדלק מוטורס פתרו במידה מסוימת את בעיית המימון של לקוחותיהם הגדולים, על ידי הענקת אשראי לתקופת גישור. והם גם היו היחידים שהימרו על פריצת המחסומים ונערכו לקראתה מבעוד מועד עם מלאי גדול של מכוניות.

החברה שמייבאת לארץ את מאזדה ואת פורד מובילה ממילא את שוק הרכב הישראלי כבר 14 שנים, אבל בשנת 2009 היא הפכה למרוויחה הגדולה מהמצב, לכל הפחות בכל הנוגע למספר המכוניות שנמסרו כאן על ידה. בסיכום 2009 מסרה החברה ‭43,053‬ מכוניות מתוצרת מאזדה ופורד ‭24.9% -‬ מכלל המכירות בשוק.

במילים פשוטות, כל מכונית רביעית שעלתה על כבישי ישראל ב-2009 יובאה על ידי דלק מוטורס, וכמעט כל מכונית חמישית היתה מתוצרת מאזדה.

סביר להניח שגם במאזדה לא חלמו שנתח השוק שלהם בישראל יגיע ליותר מ-‭,18%‬ והם לא מגיעים לאחוז חדירה כזה באף שוק רכב משמעותי בעולם. המכונית הנמכרת ביותר בישראל, בהפרש עצום מן המכונית הבאה אחריה, היא מאזדה ‭,3‬ ומאזדה שולטת גם בשלוש קטגוריות נוספות (סופר-מיני, משפחתיות גדולות, מיניוואנים).

משפחתיות קטנות

כרגיל בשלושת העשורים האחרונים, קטגוריית המכוניות הפופולרית ביותר בישראל היא זו של המשפחתיות הקטנות או הקומפקטיות, שתופסת לאורך השנים ‭45%‬-‭60%‬ מסך המכירות בשוק. ב-2009 היוו המכירות בפלח זה כמחצית מסך המכירות בשוק, והמכונית הנמכרת ביותר בו היתה כמובן מאזדה ‭,3‬ ממנה נמסרו ‭21,323‬ מכוניות.

בשנת 2009 הוחלפה ה-3 המקורית ב-3 חדשה, וסך המסירות של שני הדגמים הוא שיא של כל הזמנים במסירת דגם בודד בישראל. הדגם השני הנמכר ביותר בישראל ב-2009 הוא טויוטה קורולה, ממנה נמסרו ‭12,179‬ יחידות, כלומר כ-‭75%‬ פחות ממאזדה ‭.3‬

למרות זאת צריך לציין שסך המסירות של שני דגמי הקורולה (רובוטי ואוטומטי) לא נפל כמעט מסך המסירות שלה ב-‭.2008‬ למעשה, הקורולה שומרת על רמת מכירות יציבה מאוד בחמש השנים האחרונות. בתנאי שוק כמו של ‭- 2009‬ עם רמה גבוהה של חוסר ודאות, ישנה תמיד נטייה לדבוק במכוניות המוכרות.

לכך אפשר לזקוף חלק מן ההצלחה של יונדאי ‭,I30‬ ממנה נמכרו ‭8,523‬ יחידות - מספר שיא בהיסטוריה של יונדאי בקטגוריה הזאת בישראל. גם פוקוס של פורד שיפרה את מעמדה בקטגוריה עם מסירת ‭7,713‬ יחידות - שיפור של כ-500 יחידות יחסית ל-‭.2008‬

מכונית חשובה נוספת שנוספה לקטגוריה הזאת השנה היא קרוז של שברולט, מחליפתה של אופטרה הוותיקה. משני הדגמים יחד נמסרו ‭5,518‬ מכוניות, וגם עבור שברולט מדובר במספר שיא של מסירות בקטגוריה הזאת מאז ומעולם.

שלוש מכוניות יפניות חשובות שסבלו מתהפוכות השנה הסוערת הן הונדה סיביק, סובארו אימפרזה (B3)‬ ומיצובישי לאנסר. במקרה של מיצובישי, שסיימה למסור במהלך 2009 את מרבית המכוניות מן הדגם היוצא, מדובר בצניחה של קרוב למחצית המסירות - אבל גם הסיביק איבדה נתח שוק משמעותי מאוד.

סיטרואן ‭,C4‬ האירופאית הפופולרית יחסית בקרב ציי הרכב, שיפרה מעט את סך המסירות שלה ב-2009 במידה מסוימת על חשבון רנו מגאן, שנמצאת בשנתה האחרונה וסך מסירותיה צנח מקרוב ל- ‭5,000‬ לכ-‭.1,500‬

בשולי שוק הקומפקטיות מעניינת דווקא ההתחזקות הקלה של שלוש אירופיות אחרות - פולקסוואגן גולף, פיז'ו 308 ופולקסוואגן ג'טה - וגם כניסתה של קיה פורטה החדשה (704 מסירות).

צילום: יהודה לחיאני
הונדה סיביק ומיצובישי לאנסר - סבלו מתהפוכות צילום: יהודה לחיאני
קטנות ומצטמקות

פלח השוק של מכוניות סופר-מיני (קטנות) הוא עוד פלח שבו שולטות חברות הליסינג וכן חברות ההשכרה. בעבר עמד חלקו של פלח השוק הזה, השני מבחינת היקפו בישראל, על סדרי גודל של כ-‭25%‬־‭30%‬ מכלל השוק, וב-2009 הוא הצטמצם לכיוון ה-‭.19%‬

בפלח שוק זה חל מהפך של ממש, כאשר מאזדה 2 שהסתפקה ב-2008 במיקום החמישי בקטגוריה, זינקה למקום הראשון לאחר שמסרה ‭5,153‬ יחידות. היא הדיחה מן המקום הראשון את דייהטסו סיריון שמסרה ב-2007 קרוב ל-‭8,000‬ יחידות, והדרדרה ל-‭2,482‬ מסירות ולמיקום השישי בטבלה.

יונדאי, בעבר השחקנית הדומיננטית ביותר בפלח השוק הזה, ספגה פגיעה משמעותית במסירותיהן של גטץ (יחד עם ‭I20‬ שהחליפה אותה) ואקסנט: הראשונה מסרה כ-‭4,000‬ יחידות והשניה כ-‭,3,300‬ לעומת ‭7,700‬ ו-‭9,100‬ בשנת ‭.2007‬

גם הבאות בדירוג - שברולט אביאו וסוזוב קי ‭SX4‬ הפסידו מסירות, במידה מסוימת למכוניות כמו סקודה רומסטר וקיה ריו שהתחזקו ב-‭.2009‬ תת-סגמנט חשוב שנוסף ב-2009 הוא של מכוניות מיני, קטנות ממכוניות הסופר-מיני, וכאן בולטות יונדאי ‭I10‬ (ממנה נמסרו כ-‭2,100‬ יחידות),‬ סוזוקי אלטו וסוזוקי ספלאש. סך המסירות בתת-הקטגוריה הזאת לא מרשים במיוחד, ואחד הקורבנות של כניסת שלושת הדגמים האלה היא פיאט פנדה שמסירותיה נתקעו.

משפחתיות גדולות

הקטגוריה השלישית בחשיבותה היא זו של המשפחתיות הגדולות. בשנים האחרונות תופסת קטגוריה זאת כ-‭8.5%‬-‭13.5%‬ מסך המסירות, וב-2009 היא הסתכמה בכ-‭.9%‬ המפסידה הגדולה בפלח השוק הזה ב-2009 הייתה זו ששלטה בו ללא עוררין ב-2008 מאזדה ‭.6‬

רק ‭2,879‬ יחידות נמסרו לעומת ‭5,611‬ בשנה הקודמת, אבל גם המכונית השנייה בטבלת המסירות של המשפחתיות הגדולות יובאה על ידי דלק מוטורס - פורד מונדיאו שעם ‭2,761‬ יחידות, כמעט והשוותה את סך המסירות של מאזדה 6 ויותר מהכפילה את מסירותיה ב-‭.2008‬

כוכבת עולה נוספת בקטגוריה הזאת היא טויוטה אוונסיס שחזרה לתמונה לאחר היעדרות של כמה שנים. אוונסיס החדשה מסרה כ-‭1,500‬ יחידות - במידה מסוימת על חשבונה של סובארו ‭B4‬ שהוחלפה במהלך השנה - ומסרה רק ‭1,323‬ יחידות לעומת קרוב ל-‭2,000‬ ב-‭.2008‬

שתי מפסידות נוספות בקטגוריה הזאת הן הונדה אקורד ופולקסוואגן פאסאט. הראשונה איבדה כאלף יחידות והשניה כ-500 יחסית ל-‭.2008‬ סקודה סופרב, לעומת זאת, שגם היא הוחלפה במהלך השנה, מסרה 631 יחידות - מספר שיא עבורה בישראל.

יח''צ
מאזדה 6 - המפסידה הגדולה מבין המשפחתיות הגדולות יח''צ
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים