טויוטה יוצאת במתקפה תקשורתית בעקבות הקריאה לתיקון
בטיוטה מבטיחים רשת שירות שתהיה פתוחה 24 שעות ביממה בארה"ב כדי לתקן את התקלה, אך את הנזק התדמיתי שנגרם בינתיים לחברה יהיה קשה יותר לתקן
התקלה עצמה פורסמה כבר ב-21 בינואר בארה"ב, ובשישי האחרון הוכרזה גם באירופה. אנשי טויוטה ביפן פרסמו הודעה לעיתונות בסוף השבוע בנוגע לקריאה לתיקון באירופה.
אלא שהחברה לא פרסמה פרטים מלאים אודות החלקים הנוגעים בדבר ומה שיותר משמעותי – גם לא פרסמה כיצד בדיוק יבוצע התיקון במיליוני המכוניות, אילו חלקים יהיו כרוכים בו ומתי יהיה אפשר להתחיל לבצע אותו.
לפני כשעה החלה טויוטה בתיקון הטעות התקשורתית כאשר ערכה מסיבת עיתונאים ששודרה בכל העולם, ואף העלתה ליוטיוב סרטון שמתאר את התקלה ואת פתרונה. במסיבת העיתונאים תוארה הבעיה באופן מדויק: מדובר ברכיב לקוי בתוך המצערת אשר יוצר חיכוך רב מדי. כמו כן, הוצג גם הפתרון של הבעיה על ידי מערך השירות העולמי של החברה.
אנשי טויוטה הבטיחו כי רשת השירות, לפחות בארה"ב, תהיה פתוחה 24 שעות ביממה כדי להיענות ללקוחות ולתקן את התקלה, אם כי את הנזקים שנגרמו בינתיים לחברה יהיה הרבה יותר קשה לתקן.
נוסף למאות מיליוני הדולרים שיעלה התיקון עצמו - וההערכה היא שרק בארה"ב מדובר בקרוב למיליארד דולר - לטויוטה נגרם נזק עצום בגלל עצירת הייצור במפעלים שונים ובגלל עצירת המכירות של המלאי הקיים של מקצת מן הדגמים עד למציאת פתרון לבעיה.
ההערכה היא שהנזקים במונחי מכירות מגיעים לכ-600 מיליון דולר לחודש, ונזקים עצומים עוד יותר - בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר לחודש - נגרמים לסוכנים של טויוטה בארה"ב. סוכנים אלה תקועים עם מכוניות חדשות שאסור להם למכור ומכוניות משומשות שהביקוש אליהן ירד באופן דרסטי.
אבל הנזק המשמעותי ביותר הוא לתדמית של טויוטה, יצרן שנחשב בעיניי רבים ליצרן שמייצר את המכוניות האמינות ביותר בעולם בקרב היצרנים שמייצרים מכוניות עממיות.
העיכוב ביציאה אל התקשורת באופן מסודר גרם בימים האחרונים לאנליסטים רבים לתהות בקול רם שמא מהנדסי
בהיעדר תגובה מסודרת ומפורטת של טויוטה, עד לפני כשעה, נוצרה סוג של היסטריה תקשורתית אשר הניעה את עצמה עוד ועוד. שרק גברה כאשר נודע שפיז'ו וסיטרואן "הצטרפו" לקריאה לתיקון.
למעשה, עניין זה היה צפוי כיוון שאחד הדגמים שטויוטה קוראת לתיקונו – "אייגו", הוא למעשה האח התאום של פיז'ו 107 ושל סיטרואן C1 – שלוש מכוניות זהות כמעט לחלוטין אשר מיוצרות יחד על אותו קו ייצור בצ'כיה במסגרת שיתוף פעולה בין טויוטה לפיז'ו-סיטרואן.
מקרה נוסף שתרם להיסטריה הכללית, אם כי על דרך המקרה, הוא העובדה שהונדה פרסמה קריאה לתיקון בסוף השבוע שחלף, אם כי מדובר בפרשה אחרת של החלפת מתגים חשמליים להפעלת מרימי החלונות – שכלל לא קשורה בשום אופן לקריא לתיקון של טויוטה.
