התקלה בטויוטה מגיעה לישראל: "לחצתי על הבלמים אך האוטו לא עצר"
בלעדי: עדות ראשונה של נהג בטויוטה קורולה: "הדוושה נתקעה - במוסך אמרו שאין בעיה". בישראל יש עוד אלפי מכוניות שנקראו לתיקון בטיחותי שלא בוצע - ובמשרד התחבורה לא עושים דבר. משרד התחבורה: "אנו בקשר יומיומי עם היבואן"
בעדות ראשונה על התקלה בטויוטה בישראל הוא מוסיף: "למרות הפחד הראשוני לחצתי בעוצמה על דוושת הבלמים, וכעבור מספר שניות השתחררה דוושת התאוצה והמכונית החלה להאט".
פרשת הקריאה לתיקון של מכוניות טויוטה לא יורדת מסדר היום העולמי יותר משבועיים, וכ10- ימים היא נוגעת גם לעשרות אלפי בעלי טויוטה בארץ. עם זאת, משרד התחבורה עדיין לא מצא לנכון להתייחס לנושא. במשרד לא מבררים פרטים עם היבואן ולא מנחים את הציבור כיצד עליו לפעול במקרה של תקלה.
הנהג ש' מוסיף ומספר כי פנה לחברת הליסינג, אולם שם הפנו אותו למוסך מורשה של טויוטה. "השארתי את המכונית במוסך ליומיים, ובתום הבדיקה נמסר לי שלא נמצאה כל תקלה ושאני יכול להוסיף לנסוע במכונית ללא חשש", הוא אומר.
זאת בעוד בארה"ב דווח על כ2,000- מקרים שבהם נתפסו דוושות תאוצה בדגמים שונים של רכבי החברה ועל מספר תאונות קטלניות ותאונות עם נפגעים. למרות זאת, במשרד התחבורה לא עדכנו את הציבור בפרשה, לפרסם באתר האינטרנט של המשרד הודעה כלשהי בנושא או להנחות את הציבור כיצד לפעול במקרה של תקלה.
מנגד, בתחילת דצמבר פרסם דובר משרד התחבורה הודעה לעיתונות שלפיה 717 בעלי אופנועים מתוצרת ימאהה קיבלו התראה שלפיה אם לא יגיעו למוסכים לצורך "קריאת שירות" - לא יוכלו לעבור מבחן רישוי שנתי "(טסט"). אז מדובר היה בסך הכל בבדיקה של משאבת הדלק במכל הדלק מחשש לנזילה, ולא באפשרות המסוכנת פי כמה וכמה כמו במקרה של טויוטה.
חוסר האונים של משרד התחבורה בניהול קריאות לתיקון הוא לא חדש, והתנהלות דומה מאפיינת את המשרד כבר למעלה מעשור. בישראל של 2010 משרד התחבורה עדיין לא מנהל רישום ממוחשב של כל
הקריאות לתיקון שמפרסמים יבואני הרכב - הוא לא מפרסם אותן לציבור באופן גלוי ולא מצליח לגרום לכך שכל התקלות המסוכנות יתוקנו בתוך פרק זמן סביר.
נכון לרגע זה נעים על כבישי ישראל אלפי כלי רכב שאמורים היו להיות מתוקנים במסגרת "קריאות לתיקון" בעלות אופי בטיחותי, אולם לא תוקנו למרות שחלפו כבר יותר משנתיים מיום פרסום הקריאה.
כפי שכבר פורסם במעריב עסקים בעבר, אגף הרכב במשרד התחבורה יכול היה לגרום לכך שכל הקריאות לתיקון יבוצעו בתוך 6 חודשים בממוצע, מיום ההכרזה על הקריאה בחו"ל ולכל המאוחר בתוך שנה.
האמצעים שנדרשים לכך פשוטים וזולים, מה שמעלה את החשש שלמישהו
כדי לתקן את המצב יכול אגף הרכב להוסיף לדרישות התקינה סעיף שמחייב כל יצרן רכב שמיוצג בארץ להודיע על תקלה סדרתית בדגמים שמיובאים לישראל.
סנקציה נגד יצרן שלא יעמוד בדרישה יכולה להיות השהיית יבוא למשך תקופה נקובה בחוק. לא מדובר רק בקריאות לתיקון בעלות אופי בטיחותי ,(recall) אלא גם ב"הוראות שירות" ,(tsb) שמשמעותן תיקון תקלות שאינן בטיחותיות אבל עלולות לעלות לצרכן סכומי כסף לא מבוטלים. עד כאן מדובר בהליך פרוצדורלי בלבד ועלות ההליך למדינה שואפת לאפס.
במקביל, ראוי היה שאגף הרכב יצטייד בתוכנה שתקלוט הנחיות שירות וקריאות לתיקון שיתקבלו מיצרני הרכב. תוכנה כזו שתפעל בתיאום עם אתר האינטרנט של המשרד תוכל לאפשר לציבור לקבל את כל הנתונים שיתקבלו באגף הרישוי.
הסיבה העיקרית שמשרד התחבורה לא מבצע כיום אכיפה אפקטיבית של קריאות לתיקון היא שאגף הרכב לא מסונכרן עם אגף הרישוי, והקריאות שמתקבלות באגף הרכב לא מוזנות למאגר הרישוי. אגף הרישוי יכול בפעולה פשוטה להוסיף שורה ריקה בכל רישיון רכב, וזו תייצג קריאות לתיקון. כאשר ייקלט במאגר הרישוי מידע על קריאה ברכב מסוים הוא יודפס על רישיון הרכב בשורת ה"קריאות לתיקון".
פעולה נוספת שצריך אגף הרישוי לבצע היא משלוח הודעה בדואר לבעל הרכב, ובה יימסר לו שעליו להגיע למוסך מורשה לביצוע התיקון. עוד יימסר לו שאם התיקון לא יבוצע הרכב לא יוכל לעבור את מבחן ה"טסט". ברגע שבעל רכב יבצע את התיקון הוא יקבל מהיבואן אישור על כך, ומכיוון שמחשבי היבואנים ומחשב אגף הרישוי ממילא מחוברים ביניהם, ניתן יהיה לבצע עדכון בזמן אמת על ביצוע התיקון.
כאשר בעל הרכב יגיע למבחן השנתי הוא יידרש להציג את האישור על ביצוע התיקון. אם לבעל הרכב לא יהיה אישור הוא יצטרך קודם לבצע את התיקון (על חשבון היצרן,( ורק אז לחזור ל"טסט". בדרך זאת לא ינועו על כבישי ישראל כלי רכב שנדרשו לתיקונים בטיחותיים שלא בוצעו, וכל התיקונים יבוצעו תוך כ6- חודשים בממוצע. כדי לפתור את הבעיה צריך רק לשאול מדוע השיטה לא יושמה כבר לפני 5 שנים.
ממשרד התחבורה נמסר, כי המשרד נמצא בקשר יומיומי עם היבואן ומקיים מעקב צמוד אחר הטיפול בנושא התקלה בטויוטה. "בימים אלה אנו ממתינים לקבל את מספרי השלדות של כלי הרכב, כדי שניתן יהיה לאתר את הבעלים ולהזמינם למוסכים", הוסיפו במשרד.