"פתיחת התחבורה הציבורית לתחרות לא תועיל לאזרח“
מנכ"לית תחבורה היום ומחר: "ברגע שחברה זוכה במכרז להפעלת קו היא הופכת למונופול". פרופ‘ עזרא סדן: "בכל העולם יש מונופולים חזקים בתחום התחבורה, אז למה כאן זה לא עובד“?

"אני מציע שפרופ‘ טרכטנברג ישלח את ההמלצה הזו לניו-יורק, לשיקגו, ללונדון ופריז וגם לוושינגטון בירת הקפיטליזם. בכל המקומות הללו יש מונופולים חזקים בתחום התחבורה. אז אני מנסה להבין - מדוע בכל המקומות הללו זה עובד ואצלנו לא.“?
"אני לא רוצה לומר מה אני חושב שכן צריך לעשות. אני רק רוצה לשאול את פרופ‘ טרכטנברג את השאלה הזו, כי היא חייבת להישאל,“ מוסיף סדן, שכיהן בעבר כמנכ“ל משרד האוצר ועמד בראש ועדה לבחינת הרפורמה בתחבורה הציבורית.
הנימוקים מאחורי המלצותיה של ועדת טרכטנברג הזכירו את העובדה כי אמנם הרפורמה שקודמה על-ידי הממשלה בשוק התחבורה הציבורית (משנת 1999) הביאה לצמצום נתח השוק של אגד ודן מ-95% ל-70%, אך שתי החברות זוכות כיום לסל סובסידיה ממשלתית בשיעור גבוה ב-25% מזו שמקבלות חברות הפועלות בתנאי תחרות. על פי נתוני הוועדה, עלות הסובסידיה העודפת לשתי החברות עומדת על כ720- מיליון שקל בשנה.
הוועדה המליצה כאמור כי משנת 2015 ייאלצו שתי החברות הוותיקות להתמודד על מכרזים ככל החברות ולהיפרד סופית משליטתן האיתנה בשוק התחבורה הציבורית. הרגולציה על הענף תוגבר ויחוזק מעמדו של הצרכן מול ספקי השירותים.
תמר קינן, מנכ“לית ארגון תחבורה היום ומחר, לא רואה כך את פני הדברים: "מי שקובע היום את המחירים היא המדינה, לא חברות התחבורה, ולכן פתיחת השוק לתחרות אולי תייצר תועלת כלכלית למדינה, מבחינת הסובסידיה הפחותה שהיא תעניק לחברות, אך לאזרח הקטן זה לא ישנה דבר.“
קינן ציינה כי "בתחבורה הציבורית כיום קיים כשל שוק מובנה. אין תחרות אמיתית עבור האזרח ולא יכולה להיות. המדינה אולי יכולה לבחור איזו חברה תפעיל את הקו, אבל הצרכן לא. ברגע שחברה מסוימת זכתה במכרז להפעלת קו
"מה שמעניין את הציבור זה שיהיה קו בתדירות סבירה, ברמת שירות גבוהה ובמחיר סביר,“ מוסיפה קינן, "מה שאנחנו צריכים זו רמת רגולציה טובה ולא תחרות.“
גורם במשרד התחבורה הוסיף: "הרעיון לפתוח את השוק לתחרות מלאה נבחן כבר לפני כעשור, אך הוחלט שהצעדים בתחום הזה ייעשו בצורה מדורגת.“
בכל הנוגע ליכולת היישום של ההמלצה לפתיחת התחרות בשוק התחבורה הציבורית גורמים בענף ציינו כי מה שאמור להכתיב את התנהלות המדינה מול חברת אגד הוא ההסכם שנחתם בין הצדדים לפני כשנה, לפיו אגד תעביר 17% מקווי התחבורה שבידיה למפעילים נוספים.בחברות אגד ודן סירבו להגיב לכתבה.