ברוב מוחץ: אושרה הרפורמה בתחבורה
בתום שעות של דיונים סוערים שנמשכו לסירוגין מהבוקר, הצביעו 19 שרים בעד אישור תוכנית "נתיבי ישראל". 4 שרים התנגדו. נמנע אחד - שר האוצר
התוכנית שעלתה היום לדיונים כוללת השקעה של 27.5 מיליארד שקל למשך 10 שנים, לסלילת כביש חוצה ישראל צפון עד כברי, כביש חוצה ישראל דרום עד צומת שוקת, המזלג הצפוני מזרחי עד צומת עמיעד, ומשם בכביש המהיר לקריית שמונה. בנוסף כוללת התוכנית, הקמת מסילות העמק (חיפה-בית שאן) ומסילת הרכבת עכו כרמיאל, וכן חשמול והצטיידות מחדש של כל מערכת הרכבות בישראל.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קיצץ בחצי את התוכנית אותה קיווה להעביר ואשר פורסמה בחודשים האחרונים, שהייתה אמורה לעלות כ-50 מיליארד שקלים. זאת עקב התנגדות משרד האוצר ושר האוצר להיקפה של הרפורמה המקורית. באוצר טענו, כי מדובר בתוכנית רחבת היקף שתכבול את התקציב השנתי למשך שנים ולא תיתן את הפתרונות המיידים לקירוב הפריפריה למרכז.
בתום הדיון אמר ראש הממשלה: "ההחלטה הזו היא בראש ובראשונה הישג למדינת ישראל. סוף סוף אחרי 62 שנה קיבלנו החלטה לחבר את הנגב והגליל ולפרוץ צפונה ודרומה ממה שמכונה 'מדינת חדרה-גדרה'. החיבור לרשת כבישים מהירים ורכבות יביא לנגב ולגליל תעסוקה, שוויון הזדמנויות, אפשרויות דיור וצמיחה".
שר האוצר הצהיר בדיונים כי הוא מסכים ל-80% בלבד מהתוכנית - תיקצוב של 20 מיליארד שקל לטובת כבישים, חשמל וציוד. הוויכוח נסוב סביב 7 מיליארד שקל נוספים, המיועדים לפיתוח רכבת העמק וציר עכו-כרמיאל. שר האוצר דורש להוציא את קו זה מהתוכנית. ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, הודיע כי הוא מבקש לפרוס את התוכנית לתקופה של 15 שנה ולא ל-10 שנים בלבד.
במקביל, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, דרש בישיבה כי התוכנית תורחב ויתווספו לה קו רכבת לקריית שמונה ולאילת. דרישה זו היתה בתוכנית המקורית לה הוקצבו 50 מיליארד שקל, אולם האפשרות כי היא תאושר נמצאת לפי שעה בסבירות נמוכה.
שלום הודיע כי יצביע נגד התוכנית. "אני מתנגד להצעה זאת מכל וכל. גולת הכותרת של התוכנית המקורית הייתה החזון של חיבור הפריפריה הרחוקה למרכז, והיא הוצאה ממנה. זאת הייתה הבטחנו לפני הבחירות ואחרי הבחירות. כל העולם נבנה על רכבת. אסור שנחכה עוד 20 שנה שזה יקרה גם בישראל".
עוד הוסיף שלום כי "התכנית הנוכחית אינה נותנת את המענה שלמענו היא נולדה. העובדה שקריית שמונה ואילת הוצאו מהתוכנית קובעת שאין חיבור אמיתי של הפריפריה הדרומית והצפונית למרכז. התוכנית שהוצגה בממשלה היא חזון יפה, אך הבשורה מעטה".
"פריסת רשת ארצית של כבישים מהירים ורכבות",
"חשוב שנצא לדרך עכשיו, כדי שנוכל לתקצב בעוד שנים ספורות גם את המשך קווי הרכבת לקריית שמונה ולאילת במסגרת רשת לאומית ובינלאומית לתחבורה מהירה", הוסיף ראש הממשלה.