"שר התחבורה לא שם את תאונות הדרכים בראש מעייניו"

בעקבות תחקיר מעריב עסקים, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים דורשים ממשרד התחבורה להצטרף לפרויקט האירופי "יורו-ראפ",‬ הממפה את מוקדי הסיכון בכבישים - ומונע תאונות. בכיר ברשות: "אם שרי התחבורה היו דואגים לבטיחות - הם היו מצטרפים לפרויקט". משרד התחבורה: השר פועל רבות בנושא

גיל מלמד | 28/2/2010 7:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעקבות התחקיר שמציג את מוקדי הסיכון בכבישי ישראל, שנחשף בסוף השבוע בעסקים, גורמים מתחום הבטיחות בדרכים הביעו התלהבות רבה מהאפשרות לבחון את רמת הבטיחות של כבישי ישראל במסגרת פרויקט "יורו-ראפ" ‭(EURO-RAP)‬ האירופי.

לדברי גורם בכיר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שביקש להישאר בעילום שם מחשש שיאבד את משרתו, "עמותת אור ירוק ראויה לכל הכבוד על כך שהיא מפעילה בישראל את פרויקט יורו-ראפ, שבאמצעותו יתקבלו בארץ לראשונה נתונים אובייקטיביים בעלי ערך השוואתי על אודות בטיחות הכבישים בישראל יחסית למדינות המפותחות".
יוסי אלוני
כץ - ''השר פועל רבות בנושא'' יוסי אלוני
לא דואגים

הבכיר הוסיף כי הוא מצר על כך ששר התחבורה לא שם את תאונות הדרכים בראש מעייניו. "אם שרי התחבורה בישראל באמת היו מונעים על ידי דאגה לבטיחות בדרכים, הם היו מנחים את הרשות הלאומית לחבור לפרויקט יורו-ראפ ולעבוד בשיתוף פעולה, כמקובל באירופה", אמר הגורם, "אבל כיוון שאין סיכוי שדבר כזה יקרה, טוב שאור ירוק לקחה על עצמה את האחריות במקום המדינה". 

ביום שישי האחרון נחשפה במעריב עסקים רשימת "מוקדי הסיכון" בכבישי ישראל, לאחר שסוכמה מתוך 3 רשימות שונות המצויות בידי משרדי הממשלה. אחוז ניכר ממוקדי הסיכון נקבע לאו דווקא משיקולי בטיחות - אלא בעיקר בהתאם להחלטות הפנימיות שמתקבלות בחברה

הלאומית לדרכים (מע"צ‭.(‬

זאת בעוד שברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ובוועדה הבין-משרדית שהוקמה לצורך הטיפול במוקדי הסיכון לא קיים רישום מסודר של כל מוקדי הסיכון, שהם מאות רבות של נקודות תורפה בכבישים.

כפי שנחשף במעריב עסקים, עמותת אור ירוק יצרה קשר עם פרויקט יורו-ראפ האירופי, שפיתח שיטה מדעית להערכת רמת הסיכון של כבישים ולמתן "ציון בטיחות" התואם את הרמה. באמצעות נתונים שתעביר עמותת אור ירוק לפרויקט האירופי, וסקר וידיאו מיוחד שיבוצע בארץ בשלב השני של הקשר, ידרגו מומחי יורו-ראפ את כבישי ישראל לפי רמת הסיכון שלהם ובהתאם לקריטריונים המקובלים באירופה.

יגאל לוי
כביש 75 מקטע 25 - מוקד סיכון יגאל לוי
שליטה מלאה

הפרויקט עצמו מתנהל באופן עצמאי, אולם זוכה לתמיכה כלכלית של משרדי התחבורה באירופה ובאוסטרליה ונהנה משיתוף פעולתם המלא. משרד התחבורה הישראלי או הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שאחראית לבטיחות בכבישי ישראל, מעולם לא יצרו קשר עם הפרויקט.

מעמותת אור ירוק, שיצרה את הקשר עם הפרויקט במקום המשרד והרשות, נמסר כי "העמותה מחויבת לבטיחות בדרכים בישראל ולהצלחת הקשר עם יורו-ראפ, ותפעל ככל שיידרש להצלחת שיתוף הפעולה. סטיות ניכרות בין רמות הקטל בכבישים השונים לאורך השנים מחייבות ניטור שוטף של רמת הבטיחות בכבישים הקטלניים".

לטענת העמותה, "הגורמים האחראים במדינת ישראל - החברה הלאומית לדרכים, משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשות הלאומית - חייבים להשיג שליטה מלאה ברמת השינויים בקטל בכבישים, מהותם וסיבתם לטובת טיפול רלוונטי ומיידי במוקדי הקטל.

"כיום אור ירוק מנועה מלקבל נתונים שונים החשובים לצורכי מחקר, ובהם רשימת מוקדי הסיכון או אפילו הנתונים לגבי הסיבה לתאונה. הנתונים הללו לא נמסרים כיום בנימוק של חשש לפגיעה בצנעת הפרט. רק עבודה שוטפת, שקופה ועקבית תאפשר לכל הגורמים שמבקשים לצמצם את הקטל בדרכים לקיים מחקר יישומי ולטפל באופן שוטף בבעיות הקיימות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "נושא תאונות הדרכים עומד בראש סדר העדיפויות של שר התחבורה. מאז כניסתו לתפקיד פועל השר רבות בנושא וקיבל מספר החלטות חשובות, שהביאו לירידה דרסטית במספר התאונות וההרוגים. בימים הקרובים ימונו יו"ר ומועצה חדשים לרשות, שיאפשרו לה להמשיך במאבק בתאונות בצורה יעילה וטובה יותר. באשר להתבטאויות של הבכיר ברשות, הרי שמדובר ברכילות ובשמועות שאינן ראויות להתייחסות".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים