נא להכיר: האיש ששולט על תעשיית החרם במגזר החרדי
אחרי שריסק את שפע שוק של דודי ויסמן וכופף את אל על - אף אחד לא רוצה ליפול לידיים של יצחק גולדקנופף. הקרב הוא על שמירת שבת, אבל החרמות הסלקטיביים של ראש ועדת השבת והתנהלותו הכלכלית מעלים שאלות אפילו במגזר החרדי. הפוליטיקה של החרם
העובדה ששבועיים קודם לכן הוועדה שבראשותו היתה חתומה על מודעות מאירות עיניים בעיתונות החרדית, הקוראות לציבור החרדי להימנע מביקור באתר מחלל השבת, לא הפריעה באותו היום לגולדקנופף - והאירוע הפך למשל ושנינה בנוגע להתנהלותו במאבק הבלתי מתפשר לכאורה על שמירת השבת.
ברחוב החרדי יודעים שעם גולדקנופף, בן 60 ואב ל-10 ילדים, המתגורר במאה שערים - לא כדאי להסתבך. הוא נחשב לאחת הדמויות החזקות ומטילות האימה בציבור החרדי. מעבר להיותו דמות מפתח בחסידות גור, הידועה בגישתה הכוחנית, הוא עומד בראש הוועדה לשמירת השבת, בראש איגוד הת"תים ובראש רשת החינוך החרדית "בית יעקב", המונה מאות כיתות גן במגזר.
בנוסף, הוא המביא והמוציא בעיתון החרדי "המודיע" של חסידות גור. עמדת הכוח שצבר לאורך השנים, שבה אינו מהסס לעשות שימוש, מרתיעה רבים בציבור חרדי - מרבנים, דרך אדמו"רים גדולים ועד אנשי עסקים רבים במשק הישראלי.
"אתה פוגע בעצב הרגיש של הציבור החרדי ומסתבך עם חסידות גור", "אתה מתעסק עם פצצה מתקתקת" - זה סוג התגובות שמעורר אזכור שמו של גולדקנופף, שלאחריו נשמע לרוב צליל ניתוק.
מעדויות שהגיעו למעריב עסקים מצטייר גולדקנופף כעסקן בעל השפעה וכוח שחוצים זרמים וחצרות בציבור החרדי. טיפוס כוחני שעושה לביתו ולמוסדות שתחת חסותו - וישנם לא מעט כאלה - בין היתר באמצעות המאבק בגופים עסקיים מחללי שבת.
כך, טוענים גורמים בציבור החרדי, הוא הצליח לרסק כמעט לחלוטין את רשת השיווק שפע שוק של הרבוע הכחול, אשר בשליטת דודי ויסמן; כך הצליח לכופף את חברת התעופה אל על ולמנוע ממנה לכאורה לטוס בשבת, תוך שהוא משמר ומחזק את כוחו בזירה הכלכלית.
ככל שהכוח הצרכני של הציבור החרדי גדל, כך הופך תפקיד ראש ועדת השבת למכריע וחורץ גורלות. זהו תפקיד שבצידו כוח רב וכסף, שיכול להתגלגל למקומות הנכונים. "בציבור החרדי יש מספיק אזורים אפלים שמתנהלים על ידי מאגדי כוח שונים. הם העננה שמקיפה את הציבור החרדי - וכל מי שמנסה לפגוע בה מסכן את מעמדו ובמקרים מסוימים גם את חייו. אלה מוקדי שנמצאים בשוליים המרכזיים. גולדקנופף והחבורה שסובבת אותו הם מוקד כוח כזה", מספר אדם שעקב מקרוב אחר התחזקותו של גולדקנופף בשנים האחרונות.
"הוא אדם חזק מאוד ואינטליגנטי, ששומר על דיסקרטיות גמורה וממדר בקנאות את עסקיו. הוא מכיר את כל ההתנהלות הפנימית בחצרות ויושב בצמתים קריטיים שמחברים בין תרומות לחצרות הרבנים - במקום שבו יד רוחצת יד - בזכות יכולתו להתחבר לזרמים אחרים, כמו הליטאים, ולרתום אותם לפעילות משותפת", מעיד אדם שמכיר את גולדקנופף שנים רבות.

בבניין המשרדים שברחוב בליליוס בירושלים מנהל גולדקנופף את עסקיו עד שעות הערב המאוחרות. השמועות ברחוב החרדי מדברות על תחומי פעילות נרחבים: מנדל"ן ועד מעורבות בעסקי שיחות מוזלות לחו"ל למגזר החרדי. אולם בסיס הכוח העיקרי שלו, שהעניק לו את מעמדו בחסידות גור, טמון דווקא בעסקי החינוך והעמותות שהוא מנהל. הוא משמש כמנכ"ל עמותת "פתחיה מוסדות לחינוך מיוחד", כמנכ"ל איגוד הת"תים וכחבר ועד בהתאחדות הת"תים. מדובר בגופים הניזונים מכספי המדינה, וגולדקנופף הוא מקבל ההחלטות העיקרי בהם.
אך העמותה הגדולה והמשמעותית ביותר בין העמותות שמנהל גודלקנופף היא "בית יעקב", המפעילה רשת גני ילדים ומעונות חרדיים הכוללת יותר מ-230 כיתות גן, שבהן מתחנכים אלפים מילדי הציבור החרדי. 80% מהרשת הם בבעלות עיריית ירושלים ו-20% בבעלות עמותת בית יעקב, המנהלת את הרשת בפועל.
דוח מבקר המדינה לביקורת השלטון המקומי מסוף 2008, שבדק את ענייני המינהל והשכר ברשתות גני הילדים במגזר החרדי ולא נחשף עד כה לציבור, מעלה ביקורת חמורה על התנהלות העמותה והעומד בראשה, גולדקנופף.
מהדוח עולה כי השכר שתקצבה העירייה הגיע רק בחלקו לעובדי הרשת, וכי מאות גננות וסייעות קיבלו משכורות חלקיות. לפי הדוח, 20% מהגננות ברשת השתכרו 82%-85% מהסכום הנדרש, ו-38% מהגננות השתכרו 86%-90% מהשכר הנדרש. בחלק מהמקרים שבדק המבקר השתכרו הגננות רק 75% מהסכום הנדרש.
בחודשי הקיץ, מתברר, הרשת לא שילמה כלל לחלק מהגננות והסייעות - וחלקן נשלחו לחתום על דמי אבטלה. "בית יעקב קיבלה כספים מהמשרד כהשתתפות בשכר הסייעות ליולי ולאוגוסט 2007, אך העבירה כספים בגין יולי רק לחלק מהסייעות ובגין אוגוסט לא העבירה כלל. בכך גרמה בית יעקב להקטנת ההכנסה החודשית של הסייעת - והמדינה שילמה לרשת פעמיים", נכתב בדוח.
עוד נכתב כי "בית יעקב העדיפה שלא לשלם שכר לגננות ולסייעות לפי כללי השכר הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים: היא קיצצה 10% או יותר מהשכר למרבית הגננות שעבדו בגניה, לסייעות היא שילמה שכר רק עבור 11 חודשים בשנה, ולחדשות שבהן אף פחות מכך, למרות שקיבלה כספים למימון
"מדובר בנשים שמפרנסות 7-8 ילדים", מספר בזעם קרוב משפחה של אחת הגננות של גולדקנופף, "בזמן שהגננות של העירייה השתכרו 4,500 שקל לחודש, הגננות של גולדקנופף קיבלו 3,200 שקל. הוא מחלק את הכסף לפי האינטרסים הפנימיים שלו - יש עובדים שמקבלים יותר ויש כאלה שמקבלים פחות. חלק מהגננות והסייעות נשלחות לחתום אבטלה בחודשי הקיץ ומקבלות שכר רק עבור חלק מהשנה. זה פשוט אני ואפסי עוד - ושכולם יקפצו".
איש חסידות גור מאשר את הדברים: "הוא מעסיק גם נשים בעלות קרבה לאנשי מפתח בקהילה, ואלו לא סובלות מקיפוח כשמדובר בשכר, נהפוך הוא". בדוח מציין המבקר כי הממצאים מעידים על מינהל לא תקין, על בזבוז כספי ציבור ועל שלילת זכויות שכר מעובדים. לאן נעלמו הכספים ולמה שימשו את העמותה? הדוח לא נותן לכך תשובה.
להבדיל מגננות הרשת, מתברר כי בני משפחתו של גולדקנופף דווקא מצאו בית חם ופרנסה בעמותות שהוא מנהל, והוא מעסיק בהן לא פחות מ-13 קרובי משפחה. למשל, אמו בת ה-85 מועסקת ברשת בית יעקב בתפקיד מינהלי, אשתו מועסקת בעמותת פתחיה, 4 בנותיו מועסקות בבית יעקב בתפקידי גננות ומינהל, שתי אחיותיו מועסקות גם הן בבית יעקב, כך גם כלתו וגיסתו ואשת בן אחיו, וכלה נוספת מועסקת בפתחיה. לדעת משרד המבקר, יש לראות בחומרה העסקת 13 מקרובי משפחתו של המנכ"ל בעמותות שבניהולו. "הדבר אינו מתיישב עם סדרי המינהל התקינים ויש בו טעם חמור לפגם", נכתב.
הניהול של רשת הגנים, שנוסדה ב-1984, סלל לגולדקנופף את הדרך אל עמדת המפתח בחצר האדמו"ר מגור ואל ראש הוועדה למען השבת. כיום הוא ניצב בקצה הפרמידה מבחינת עמדת הכוח שלו בחסידות, וכפי הנראה בין האמידים שבה. כך למשל, בנובמבר האחרון התקיים ה"דינר" (שבת חגיגית) של "איחוד חסידות גור" באיטליה, הכולל גם תפילה עם האדמו"ר.
רק עשרות בודדות של חסידים, בהם גם גולדקנופף, השתתפו באירוע היוקרתי, שמחיר הכניסה המינימאלי להשתתפות בו עמד על כ-100 אלף דולר. "הוא נוסע לחו"ל הרבה, נעלם מהמשרד לכמה ימים. נוסע תמיד במחלקה ראשונה ותמיד אוספים אותו מהשדה", מעיד מקורב.

מעטים יודעים כי המאבק החרדי בגופים מחללי שבת החל להתמסד רק לפני כ-4 שנים, עת החליטו גורמים בציבור החרדי כי קיים חוסר תיאום בין עמדות הרבנים, שרבים מהם אנשים מבוגרים, וכי יש להציג חזית מאוחדת באמצעות ועדה מיוחדת. הוחלט כי זו תורכב מנציגי הרבנים והזרמים השונים, במטרה לנסות להביא לצמצום חילול השבת בגופים מסחריים וציבוריים.
הזרמים השונים שלחו את נציגיהם, אבל לב ליבה של הוועדה למען השבת נשלט כבר בשלבים הראשונים על ידי גולדקנופף עצמו, כנציגו של האדמו"ר מגור (הרב יעקב אריה אלתר, האדמו"ר השביעי בשושלת), יחד עם נציגים ורבנים אחרים מחסידות גור והוא הפך לדמות החזקה והשלטת בוועדה. עד מהרה התברר לגרעין המייסדים של הוועדה כי גולדקנופף וחבריו הפכו אותה לעוד מוקד כוח שניתן לנצלו לשימושים שונים.
"כשהתחלנו לקדם נושאים הקשורים לשמירת השבת, הבנו מהר מאוד את הסיפור: הם לקחו את הוועדה, את העוצמה והכוח שלה והשתמשו בהם כקרדום לחפור בו לטובת דברים אחרים לגמרי", מספר חבר ועדה לשעבר. "החלו להיכנס אנשים עם כל מיני אינטרסים ולקחת את זה לכיוונים אחרים לגמרי, כשגולדקנופף מוביל. צריך להבין שעמדת הכוח הזו נותנת עוצמה וגם כסף למי שיודע לנצל אותה נכון. כפי שהוועדה מתנהלת כיום, היא נועדה לפגוע בעסקים ולא לשמור על השבת".
"הוא היה הראשון שעשה שימוש מסיבי בפשקווילים לשמירה על שבת, הוא הוציא על זה מאות אלפי שקלים", מעיד אדם המצוי בדינמיקה של מודעות הרחוב במגזר החרדי. את העבודות בפועל מבצעים גורמים הנשכרים על ידי גולדקנופף לבצע את משימותיו. חלקם חוששים חשש רב לסרב, וסופגים ממנו גם יחס משפיל ומחזיקים עליו בטן מלאה.
"הוא משפיל אותנו ומתייחס אלינו אני לא רוצה לומר לך כמו מה", מספר גורם אשר בעבר עבד עימו, "הוא יכול להתקשר ב-3 לפנות בוקר, לשלוח אותך לכל מיני משימות - כל האמצעים כשרים ומה שהוא מבקש, עושים, זה ברור. הוא לא מאיים במלים, יש לו את האנשים שלו והוא לא רואה בעיניים. מספיק המבט שלו, אתה יודע שמילה אחת שלו בחסידות גור... וזה מסוכן. אני מכיר אדם שלא יכול לדרוך בבית הכנסת שלו בגללו". עדויות אחרות מדברות גם על החרמה וסגירה של בתי עסק בהנחייתו במגזר החרדי.
כאמור, רשת "בית יעקב" מהווה עוגן מרכזי לביסוס כוחו בחסידות. "'בית יעקב' מעניקה לו השפעה עצומה", אומר איש חסידות גור. מעבר לעובדה שמתחנכים בה רבים מילדי החסידות, הוא מעסיק כאמור הרבה מאוד נשים בעלות קרבה משפחתית לאנשי מפתח בקהילה.
המאבק המתוקשר הראשון שניהלה הוועדה היה בחברת התעופה אל על בדצמבר 2006. כעבור חודש הגיעו הצדדים להסכם פשרה, שנגנז ולא נחשף לציבור. "המאבק נגד טיסות אל אל בשבת היה מסריח. לא רק שהסכם הפשרה לא נחשף, העובדה היא שהחברה ממשיכה לטוס בשבת", טוען גורם אחר המקורב לוועדה.
ואכן, את הטיסות שלה בשבת מבצעת כיום אל על באמצעות חברת סאנדור, חברה-בת החוכרת את מטוסי אל על ואת אנשי הצוות שלה. לאחרונה דרשה אל על מטייסיה לשאת גם תעודות עובד פיקטיביות של סאנדור, אותן הם נושאים כשהם טסים בשבת, בנוסף לתעודה הרגילה של עובדי אל על לשאר ימות השבוע. למרות ההסדר התמוה, התרצה הציבור החרדי והטיסות בשבת נמשכות, באמצעות סאנדור.
"הציבור החרדי יודע מה שמספרים לו, והוועדה למען השבת שולטת כיום בשני השופרות הכי גדולים של הציבור הזה - העיתונים 'המודיע' ו'יתד נאמן'. מה שהם לא כותבים, הציבור החרדי לא יודע. זו מאפיה, הם באמת מאפיונרים", טוען אותו גורם.
למרות מפגני הכוח והחרמות שמוביל גולדקנופף נגד גופים עסקיים שונים, בשנה האחרונה נשמעים יותר ויותר קולות בציבור החרדי התוהים לגבי האינטרסים שעומדים מאחורי הבחירות הסלקטיביות שלו בעסקים מחללי שבת שבהם הוא מתנגח.
גם טקטיקת המאבק הכוחנית של לוחמה מתוקשרת ואישית מול אנשי עסקים מעל דפי העיתון ובמודעות רחוב, כמו גם הקלות שבה הוא משתמש בחרב המאיימת של חרם צרכנים, אינן זוכות לגיבוי מלא מהרבנים - שרבים מהם פוחדים לצאת נגדה בגלוי, שמא ישתמע מכך שאינם תומכים במאבק נגד חילול השבת.

האצבעות המאשימות המופנות אל גולדקנופף מקבלות ביטוי בהלכי הרוח ובשטח, בין אם בטוקבקים באתרי האינטרנט החרדיים ובין אם בהקמת "ועדות שבת" חלופיות, קנאיות יותר - כאלה שמאסו בעקרונות שמנחים את גולדקנופף במאבקו על קדושת השבת, שמיום ליום נושא אופי עסקי יותר.
זה שנתיים מוביל גולדקנופף מאבק מר ומתוקשר לצד חרם צרכנים נגד שפע שוק - רשת השיווק לציבור החרדי של הרבוע הכחול, אשר נמצאת בשליטת קבוצת דור אלון של ויסמן. מה שהצית לכאורה את זעמו של גולדקנופף היה רכישת רשת השיווק התל אביבית AM:PM, שסניפיה פתוחים בשבת, על ידי ויסמן.
האחזקה ברשת השיווק החרדית לצד האחזקה בחברות מחללות שבת לא היתה מקובלת על גולדקנופף, בלשון המעטה - והוא פתח במלחמה אגרסיבית נגד ויסמן, שעד מהרה הפכה למלחמה אישית. מתוך 47 סניפים משגשגים, נותרו כיום פחות ממחצית.
אולם בעוד שוויסמן סופג מגולדקנופף אש חזיתית בשם שמירת השבת, אנשי עסקים אחרים משום-מה לא נמצאים על הכוונת שלו. הדוגמה הבולטת ביותר, שמקוממת רבים במגזר החרדי, הם נוחי דנקנר ואיש העסקים החרדי שלום (שולם) פישר, המחזיקים ברשת השיווק למגזר החרדי יש באמצעות קבוצת שופרסל. כל אחד מהם אף מחזיק באופן ישיר ועקיף בבעלות מלאה או חלקית על עסקים רבים מחללי שבת. איש מהם לא זכה לנחת זרועו של גולדקנופף.
בין עסקיו מחללי השבת של נוחי דנקנר ניתן למנות את סלקום, חברת הנסיעות נתור, גולף אנד קו, נייר חדרה וחוגלה-קימברלי. פישר הוא שותפו של מתיו ברונפמן בקבוצת אירוס הגלבוע, בעליה של איקאה ישראל. הקבוצה רכשה בדצמבר האחרון 9.5% ממניות קבוצת בריטיש ישראל, שבבעלות המיליארדר הבריטי לואי נואי. בריטיש ישראל מחזיקה כיום כ-18 קניונים ברחבי הארץ, חלקם פתוחים בשבת. למשל, המרכז המסחרי "חונים-קונים" בראשון לציון, קניון דודג' בנצרת עלית, קניון מלכת שבא באילת ובילו סנטר בצומת ביל"ו.
פישר ודנקנר ידועים בקרבתם לעולם החרדי. דנקנר נחשב תורם גדול ומקורב לרב יעקב ישראל איפרגן ("הרנטגן") מנתיבות, ואף "אימץ" את ארגון "הצלה לישראל" והצהיר כי יתרום לו מיליוני שקלים. גם דמותו הפילנתרופית של פישר מוכרת בציבור החרדי.
"פישר תורם המון לחסידות גור ולחסידות בעלז, וזה רק חלק קטן", מספר אדם שהיה מעורב במפעל גמילות החסדים של פישר. "זה עובד כמו בהוראות קבע: עשרות אלפי שקלים לכל גוף מדי חודש. מעבר לכך, בכל פעם שרוצים לבנות, לקנות בניין, מקווה או בית כנסת - באים אליו. כל חג הוא גם קונה תווי קנייה ב-1.5-2 מיליון שקל ומחלק למקורבים ולמשפחות בציבור החרדי. הוא מקושר מאוד לחסידות האדמו"ר מגור".
ההתעלמות של ועדת השבת מעסקי דנקנר ופישר צרמה לגופים ולמתחרים במגזר החרדי, ולפני כחודש הוצפו הרחובות בפשקווילים (מודעות רחוב) נגד השניים. המודעות קוראות לציבור החרדי להחרים את רשתות השיווק שאינן בבעלות חרדית ולקנות רק ברשתות החרדיות. על המודעות הופיעו תמונותיהם של דנקנר ופישר.
"ראו מי האחראים לחילולי השבת הגדולים בארץ הקודש", נכתב בגדול מעל התמונות - כאשר לצד שמו של פישר, שהינו חרדי, מופיעה באירוניה הכותרת "הרב החסיד". מתחת לתמונות מפורטות אחזקותיהם של השניים בחברות המחללות שבת. "הציבור החרדי קונה רק ברשת חרדית - היכונו למערכה!!!", נכתב בסוף המודעה. על המודעה היה חתום "ועד משמרת השבת הארצית".
"יש כאן צביעות", טוען גורם המעורב במתרחש ברחוב החרדי, "ויש אנשים שנמאס להם מהצביעות הזאת. הסיפור עם שפע שוק היה סיפור מלוכלך. אני לא הבנתי מה הסיבה לצאת דווקא נגד שפע שוק ולא נגד חברה אחרת. לא ברור איך קורה שיש בעיה שהיא ברורה לכולם וקשורה לציבור שלם, אבל במקרה אחד בוחרים לבצע חרם ובמקרה אחר לא", אומר אדם שבעבר היה מעורב במאבקים לשמירה על השבת.
גולדקנופף סרב להגיב לפרטי הטענות שהועלו נגדו, ומסר בתגובה רק כי "אני לא רואה טעם להגיב לדברים שאין לי קשר אליהם. אני לא יודע מאיפה שאבתם אותם. ועדת הרבנים למען השבת עושה ותעשה את עבודה נאמנה, ואין צורך להטיל בה דופי".