כחלון במסר לחברות הסלולר: "אין סיבה להעלות את המחיר לצרכן"

בלעדי: יום לאחר שפרסם שורה של תקנות בניסיון לעודד תחרות בענף, מבהיר שר התקשורת: " אין סיבה לייקר תעריפים - הרפורמה לא תעלה לחברות הסלולר שקל". טוען: "הרפורמה נועדה להעניק שקיפות והוגנות - דרישה שמקדמת תחרות ומעניקה הרבה כוח ללקוחות". ומבטיח: "גם שיטת ההתחייבויות לטווח ארוך על הכוונת שלנו"

הדר חורש | 9/3/2010 7:09 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יממה לאחר שהודיע על התקנות החדשות להסדרת היחסים בין חברות הסלולר ללקוחותיהן, מזהיר שר התקשורת משה כחלון את החברות מפני ניצול התקנות להעלאות מחירים. "אין כאן שום עניין של הפסד הכנסות ועלויות. קיום התקנות אינו צריך לעלות לחברות אפילו שקל אחד, וכל האמירות האלה מנותקות מהמציאות. לחברות אין סיבה להעלות את המחירים לצרכן אפילו בשקל אחד", אומר השר כחלון למעריב עסקים.

בכירים בחברות הסלולריות לא הופתעו מההודעה המפורטת שפירסם שלשום משרד התקשורת על התוכנית החדשה. חלק מפרטי התכנית כבר עלה בדיונים בין פקידי משרד התקשורת לאנשי החברות הסלולריות, אך אין זה אומר שהם אוהבים אותם.

כמחצית מהתקנות החדשות הן בעיקר הערות לסדר ולניקיון: הערות שוליים שהחברות יוכלו לחיות איתן, ולפעמים אף מיישמות גם ללא תקנה מפורשת. לא יידרש מאמץ מיוחד כדי לצרף לתוכנית מסמך עקרונות ברור ובולט, לשפר ולעדכן את המידע המוגש באתרי האינטרנט על תוכניות השירות שמציעות החברות, ולספק למנויים מידע רב יותר על סעיפי החשבון והשירותים שהם צורכים.

אבל סעיפים אחרים ידרשו יותר תשומת לב ולא יעברו ללא דין ודברים. זירוז הטיפול בתלונות על גביית תשלומי יתר והחזר כספים במידת הצורך ידרוש מהחברות להגביר את המאמץ, והתשלום המזורז יעלה בריבית.

האפשרות להפסיק שירות מסוים בחבילת השירותים שמקבל הלקוח, מבלי שהחברה תוכל לאיים עליו בניתוק מוחלט, יעלה לחברות בירידה בכושר המיקוח שלהן ובאובדן הכנסות משירותים שנדחפו לגרונו של הלקוח, שהתקשה לוותר עליהם מבלי לוותר על השירותים האחרים שהוא מקבל מהחברה.

אפשר להניח שגם אם הסעיף יעבור ויהפוך לתקנה בחתימת ידו של שר התקשורת, ינסו החברות לעקוף אותו באמצעות חבילות "לא פריקות", קנסות יציאה מסוגים שונים ושאר תרגילים שמחלקות השיווק הסלולריות מכירות היטב - ולעיתים אף משכילות לייבא ממדינות אחרות.
צילום: ראובן קסטרו
כחלון - החברות ינסו לעקוף את השר? צילום: ראובן קסטרו
פוטנציאל נזק עצום

תקנה המחייבת את החברות למחוק את אמצעי התשלום ממערכותיהן עם גמר החשבון היא הגיונית מאוד, ומוזר שנדרשת תקנה מיוחדת כדי לעודד את החברות לפעול כך. אולם החברות עשויות להתנגד לכך בתוקף, בנימוק שלא פעם מתגלים חשבונות שאיחרו להגיע, כגון חשבוניות על צריכת שירותים בחו“ל. אם תתקבל ההחלטה, יידרשו אנשי הכספים בחברות להגדיל את ההפרשות לחובות מסופקים בחשבונות החברות, ולתמחר את הגידול בהפרשה במחיר השיחות.

גם התקנה שתחייב את החברה להודיע באמצעות הודעת SMS על מיצוי החבילה נראית הוגנת ובלתי מזיקה, אבל מבחינת החברות יש בה פוטנציאל נזק עצום: אלפי מנויים מתקשים להעריך נכונה את היקף הצריכה שלהם וחורגים מדקות השימוש, מספר הודעות ה‭SMS-‬ והיקף הגלישה שנקבעו בחבילות. החריגה גורמת לזינוק של עשרות אחוזים במחירי השירותים

ולהתנפחות החשבונות, שנראו בעת החתימה על ההסכם סבירים לחלוטין.

ההיקף המדויק של הפגיעה בהכנסות, כתוצאה משיגור ההתראה בזמן אמיתי על חריגה מהחבילה, קשה לאומדן, אבל אין ספק שמדובר באובדן הכנסה של מיליוני שקלים בשנה לכל הפחות.

החובה לשלוח את החשבונות 14 יום לפני מועד התשלום אינה אמורה לשנות הרבה, אבל היא תעניק ללקוחות עוד כמה ימי אשראי. תוספת של 7 ימי אשראי לתשלום החשבון תעלה לחברות קרוב למיליון וחצי שקל. גם עבור שיחות החינם למוקדי השירות שמבקש כחלון להנהיג צריך מישהו לשלם.

הניסיון מלמד שחברות הסלולר ייאבקו בכל שינוי שיחייב אותן לשינוי היערכות או לתוספת עלות משמעותית. בתום המאבק הן ישכילו לגלגל את תוספת העלות על הלקוחות. הן יכולות לעשות זאת מפני שהן פועלות בשוק שהתחרותיות בו לקויה מאוד.

שקיפות והוגנות

בשיחה עם מעריב עסקים נזהר השר כחלון מלנקוב בשם המפורש "אוליגופול" - קבוצת חברות השולטת בשוק מבלי להתחרות אחת בשנייה. על השאלה האם להערכתו חברות הסלולר אכן הפכו לאוליגופול שעושה צחוק מהציבור ומהרגולטורים הוא מבהיר: "אני נגד התערבות במחירים בשוק החופשי".

כחלון אף אינו סבור שיש להעמיק את הפיקוח על השוק, אך מודה בכל זאת: "אני דוגל בשוק חופשי ובמינימום התערבות, אבל חובתנו להתערב במקום שבו אנו מזהים כשלים.

אז מדוע בעצם יש צורך בהתערבות כה אגרסיבית בשוק שאמור להיות תחרותי?
"הייתי מגדיר את הרפורמה שלנו כרפורמה שנועדה להעניק שקיפות והוגנות. יש פה אפס מעורבות מבחינת המחירים והשירותים. הדרישה לשקיפות ולהוגנות מקדמת את התחרות ומעניקה הרבה כוח ללקוחות".

אתה בטוח שאין מקום להשלים את הרפורמה ולהעמיק את הפיקוח על החברות הסלולריות? "התערבנו רק במקומות שבהם זיהינו כשלים שאפשר לאתר אותם. כך פעלתי גם כאשר הייתי יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, כשבדקנו את עמלות הבנקים".

באשר לטענה כי שיטת ההתחייבות לתקופת שירות, לקנסות היציאה ולשיטת התמחור חיסלו מזמן את השוק החופשי בענף, הוא עונה כי "שיטת ההתחייבויות לטווח ארוך וחבילות השירותים של החברות הסלולריות היא על כוונת משרד התקשורת - ויש עוד נושאים בקנה". הוא אינו משיב על השאלה האם יאסור משרד התקשורת את שיטת ההתחייבות, אך מתייחס לסוגיית הרחבת התחרות בשוק.

מדוע המכרז למפעיל החדש יתפרסם רק בסוף השנה? 
"הנושא מקודם במהירות גדולה מאוד ואני מרוצה מקצב ההתקדמות. זה נושא כבד, מפני שנדרשת עבודה כלכלית מכינה ובדיקות משפטיות, נוכח ההטבות הגדולות שאנחנו רוצים להציע למפעיל החדש. בעבודה הכלכלית מעורבים גם משרדים חדשים כמו משרד הפנים והמשרד לאיכות הסביבה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים