בקשה לייצוגית נגד חברות הביטוח: השיבו כספים שלא נדרשו
המועצה הישראלית לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד 4 חברות ביטוח מובילות, בטענה שלא העבירו כספים שנותרו ללא דורש ולא עשו ניסיון לאתר את המבוטחים. לדברי המועצה, מדובר במיליארדי שקלים
לדברי המועצה, כספים הנמצאים בידי החברות ושייכים למבוטחים או למוטבים בפוליסות אשר לא דרשו את הכספים המגיעים להם, נותרו בידי החברות משום שלא פעלו לאתר אותם. בין הסיבות האפשריות להישארות הכספים בידי החברות ניתן למנות אירועים כמו מות המבוטח, מעבר מקום עבודה, עזיבת הארץ או סיבות אחרות. את המועצה מייצגים עורכי-הדין גיל רון, יעקב אביעד ואהרן רבינוביץ.
לפיכך מבקשת המועצה לחייב את חברות הביטוח למלא על פי החוקים וההנחיות המחייבות של המפקח על הביטוח, לדווח על הכספים שלא נדרשו, לטפל בהם באופן מיוחד ובנפרד, ובחלוף תקופה להעבירם לאפוטרופוס הכללי. בנוסף ביקשה המועצה לחייב את החברות להשיב את הרווחים שהפיקו כתוצאה מאחזקת הכספים.
לדברי המועצה,
"צרכנים החוסכים נכסים פיננסיים בחברות ביטוח מצפים כי בהגיע המועד יועברו הכספים לשימושם של מי שהם הורו בעת ההתקשרות: הם, יורשיהם, או אחרים שנקבעו כמוטבים". עוד מציינת המועצה, כי המחוקק שהיה מודע לאפשרות כי כספים אלה, שחלקם נחסכים במשך שנים רבות, יישכחו - קבע הוראות שונות לאמצעים שעל מחזיקי הכנסים לנקוט בכספים ולאיתורם של בעליהם.
בהתאם לדיווחים והערכות שונות, המועצה מעריכה כי הכספים שלא נדרשו מוערכים במיליארדי שקלים.
מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי "הדבר הראשון שהצרכן מצפה מחברת הביטוח הוא למלא את חובת הנאמנות ביחס לכספים שהוא הפקיד בידיה. מן החומר שבבסיס התביעה עולה חשש כבד כי החברות חטאו לחובה זו". "חברות הביטוח מכירות היטב את הדרך לאיתור הלקוחות החייבים להם", מוסיף מנכ"ל המועצה, "תמוה, שכאשר הן נדרשות לאתר מוטבים, דרכן לא תמיד 'צולחת'".