חברות התעופה נלחמות על גזרת הנופש הדרומית: האם אילת תשלם את המחיר?
חברות התעופה הישראליות מתחרות על הטיסות לאילת ועקבה - ועכשיו גם רויאל ג'ורדניאן בתמונה. חברת התעופה הירדנית פנתה למשרד התחבורה בבקשה לטוס מתל אביב לעקבה. הצטרפות החברה הזולה לקרב, עלולה לפגוע בארקיע ואל על - אך בעיקר בתיירות לאילת
לחברה יש אישור לטוס מחיפה לעקבה מזה שנים, אלא שבינתיים מטוסי חברת התעופה הירדנית גדלו, ואינם מתאימים עוד לנחיתה והמראה בשדה התעופה של חיפה. להבדיל מארקיע, רויאל ג'ורדניאן מתכננת בעיקר לפנות לערביי ישראל ופחות לנופשים ישראלים.
החברה מפעילה כעת 14 טיסות הלוך וחזור בשבוע מתל אביב לרבת עמון, ובדרך כלל הטיסות הללו מלאות. הנוסעים הינם בעיקר ערביי ישראל וכן מטיילים למזרח בטיסת קונקשן, שרוצים לקצר את משך הטיסה ולהפחית את עלותה. היוזמה של רויאל ג'ורדניאן מוגדרת כעת כפניה בלבד, וטרם הוחלט אם להגיש בקשה רשמית. במשרד התחבורה אישרו את הדברים.
היום בערב יעלה בערוץ 2 קמפיין של הקו החדש של ארקיע לעקבה. הקמפיין יכלול פרסומת קצרצרה על עקבה במשך 10 שניות, לאחר מכן תיכנס פרסומת אחרת ואחר כך תחזור אותה פרסומת לעקבה - אך הפעם בערבית, ללא תרגום לעברית. בארקיע מסבירים כי המטרה היא להעביר מסר של חיבור בין תרבויות, מתוך התפיסה שחיזוק היחסים עם ירדן, יגיע דרך התיירות ודרך האנשים עצמם.
"מי שיגיע בעוד 3 שנים לירדן לא יכיר את עקבה", מתרגש דודו מחלב, סמנכ"ל השיווק של ארקיע. "בונים שם פארק שעשועים כמו יורודיסני, בונים שם פארק מים, יש הפלגות יומיות, טיולים לפטרה, מסעדות טובות, בונים טיילת", הוא מוסיף. לדבריו,
לדברי מחלב, ארקיע החליטה להוסיף יעד קרוב נוסף שהוא בטווח של שעה טיסה וכולל מלונות ברמה גבוהה ובמחירים נוחים. לדבריו, עקבה מציעה ים, אוכל טוב ואפשרויות של אטרקציות וטיולים באזור.
הוא מוסיף כי הטיסות יתבצעו במטוסים יחסית קטנים ,(ATR) הכוללים 72 מקומות בלבד - מה שמאפשר גמישות בלוח הטיסות, צ'ק-אין מהיר, זמן המתנה קצר למזוודות ושירות יחסית אישי לכל נוסע.

טווח המחירים הוא כ-299 דולר לחבילה של 3 לילות במהלך ההשקה, ממאי עד אמצע יוני. חבילות מאמצע יוני ועד סוף אוגוסט יהיו יקרות יותר ויעלו כ550-500- דולר לאדם, במלון 5 כוכבים. במחיר החבילות כלולים גם המסים: מי שעובר את הגבול בנסיעה מאילת לעקבה, צריך לשלם 98 שקל; המגיעים במטוס מחיפה ישלמו מס נמל בגובה 10 דולר ומי שמגיע מנתב"ג ישלם מס נמל בגובה 23 דולר.
עם זאת, מחלב מספר שהמחירים בעקבה נחשבים זולים בהשוואה לאלטרנטיבות לחבילות נופש באגן הים התיכון, שכן לדבריו, ההשוואה היא לא עם אילת, אלא עם יעדים אחרים בים התיכון.
אם בכל זאת רוצים להשוות לאילת, מחלב מסביר שהפער בין המחירים הוא בסדר גודל של בין 70 ל150- דולר לאדם. דבר נוסף שמשפיע על עלות הנסיעה הוא מחיר האוכל מחוץ למלון - כך למשל, בשוק של עקבה, שנמצא כמעט במרחק הליכה מכל מלון שבה, יש מסעדות בשרים ודגים טובות, במחירים מאוד זולים. "מחיר מנות הבשר הוא כחצי מהמחירים שאנחנו מכירים בארץ", מסביר מחלב, "מחירי מנות הדגים נמוכים בכ25%- מאלה שבמסעדות בארץ".
עוד הוא מוסיף, כי "עקבה היא כמו יעד אירופאי, מבחינת בתי המלון. כל הצוות מדבר אנגלית שוטפת. זה כמו מדינה בתוך ירדן, המושל שם הוא כמו ראש מדינה. גם מבחינת תחושת הבטחון שזה משרה. נותנים שם חווית נופש כזו, שמייתרת את הצורך לצאת בכלל מהמלון".
איך הפכה דווקא עקבה לשם החם בפיהם של ראשי חברות התעופה הישראליות והירדניות? העיר הירדנית, השוכנת על שפת ים סוף, עלתה לכותרות על רקע הקרב בין ארקיע לאל על, על פתיחת הקו מתל אביב לאילת.
אל על, שנלחמה על קבלת הקו לאילת, איימה שאם לא יאושר לה לקיים טיסות מתל אביב לאילת - היא פשוט תטיס את הישראלים מתל אביב לעקבה. כך, סביר להניח שלא כולם יעברו את הגבול בחזרה לנפוש באילת וחלקם יבחר להישאר בעקבה, שנמצאת בשנים האחרונות בתנופת בנייה של תשתיות תיירות.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, החליט לאמץ את המלצות רשות התעופה האזרחית ולאשר לחברת אל על לבצע לראשונה טיסות סדירות בין נתב"ג לאילת, לצד חברות ארקיע וישראייר. האחרונות הגישו כל אחת בג"ץ נגד ההחלטה, בטענה כי הרשות שניתנה לאל על תהרוס אותן - ודווקא תצמצם את התחרות ותפגע בנוסעים.
ביום חמישי הקרוב יתקיים בבג"ץ הדיון בעתירות שהגישו ארקיע וישראייר, וכן דיון שהגישה אל על בנוגע למגבלות שהוטלו עליה במסגרת ההיתר: רק 3 טיסות ביום, עד 450 נוסעים ביום ואי יכולת להעניק לנוסעיה נקודות במסגרת מועדון החברים של החברה. כך או אחרת, לאל על עדיין אין מועד להתחלת הטיסות לאילת, שכן טרם קיבלה אישור ל"סלוטים" - אישורי המראה ונחיתה באילת.