ענף הרכב העולמי לאן? הצצה ל-2014
ענף הרכב מתחיל לצאת מהמשבר הקשה ביותר שפקד אותו מאז ומעולם, ועומד בפני שינויים מרחיקי לכת. למרות הירידה הזמנית, בעוד 4 שנים ייצור המכוניות כמעט ויוכפל, השוק הסיני יכבוש את הבכורה והאמריקאים יצמחו על חשבון היפנים. איך כל זה ישפיע עלינו?
מצד שני, כבר עברנו אי אלו מועדים אחרים שניבאו אסון, למשל באג 2000, והעולם המשיך כמנהגו. אז אולי בכל זאת כדאי לנסות ולבחון מה יקרה בשוק הרכב העולמי בעוד 3 שנים וחצי.
המשבר המשמעותי ביותר שחוותה תעשיית הרכב, מאז ומעולם, התרחש במהלך 2009-2008 והיה פועל יוצא של המשבר הכלכלי העולמי. במהלך התקופה צנחו מכירות הרכבים החדשים ברוב השווקים בעולם.
בכמה שווקים, כמו באירופה, ביפן ובארצות הברית, בוצעה "הנשמה מלאכותית" בדמות סובסידיות לרכישת מכוניות (בכסות של תוכניות לגריטת מכוניות ישנות ומזהמות). בארצות הברית אף הופעלה תוכנית הסיוע המסיבית ביותר בהיסטוריה, להצלת ג'נרל מוטורס וקרייזלר.
כשמסכמים את 2009 ניתן לראות שהמכירות העולמיות עדיין בשפל, ביחס לשנים האחרונות, אבל סימני ההתאוששות כבר ניכרים כאשר כל אחד מן השווקים המשמעותיים בעולם מתאושש בקצב שלו. חברת האנליסטים אוטופאקטס פרסמה לאחרונה את הערכותיה אודות מצב שוק הרכב העולמי לשנת ,2014 וזו מציעה הזדמנות מעניינת לבחון גם את מצבו הנוכחי של השוק וגם את ההערכות אודות התפתחותו.

בטרם נבחן את העתיד, מבט לתקופה הנוכחית מעלה כי 2007 היתה שנת השיא בייצור מכוניות בעולם, במהלכה יוצרו כמעט 55 מיליון כלי רכב. ב2008- צנח היקף הייצור העולמי לקצת פחות מ53- מיליון מכוניות, וב2009- יוצרו כבר פחות מ52- מיליון מכוניות.
מנתוני 2009 ניתן ללמוד כי מעצמת הרכב העולה היא סין, שייצרה את מספר המכוניות הגדול ביותר בעולם, 10.4 מיליון, והיא מובילה בהפרש ניכר על יפן שם יוצרו 6.86 מיליון מכוניות. במקום השלישי נמצאת גרמניה, שם יוצרו 4.96 מיליון מכוניות, ואחריה דרום קוריאה (3.16 מיליון), ברזיל (2.57 מיליון), ארצות הברית (2.25 מיליון) והודו (2.17 מיליון).
הודו היתה המדינה היחידה מבין היצרניות הגדולות שבה גדל ב2009- היקף הייצור של מכוניות
(ב-12.9%) לעומת צניחה של 48.3% בסין, 34.3% בארצות הברית ו31.5%- ביפן. ההערכה היא כי כיום נעים על פני כדור הארץ יותר מ600-
לאורך שנים היה השוק האמריקאי לשוק המוביל ברכישת מכוניות, כאשר בין השנים 2007-2001 עמד ממוצע המכירות בשוק על 16.71 מיליון כלי רכב (כולל מכוניות מסחריות קלות) בשנה. באותן שנים נמכרו בשוק הגרמני 3.29 מיליון מכוניות בממוצע בשנה, ובסין 2.56 מיליון.
ב,2009- שהיתה שנת השיא במשבר בתעשייה, צנחו המכירות בארצות הברית ל10.4- מיליון מכוניות. אלא שהשוק הרוסי צמח כמעט פי 2, מ1.42- מיליון מכוניות ב2007- ל2.73- מיליון מכוניות ב.2008-
ב2009- חזרו המכירות ברוסיה לרמה נמוכה של 1.47 מיליון מכוניות. בשוק הסיני צמחו המכירות מממוצע של 2.56 מיליון בשנה ל7.31- מיליון ב2009- והמכירות בשוק ההודי צמחו מ600- אלף מכוניות ב2000- ל1.46- מיליון ב-2009.
לפי התחזית של אוטופאקטס, עד סוף 2014 ייצור המכוניות בעולם כמעט ויוכפל, ויעמוד על כ85- מיליון כלי רכב שייוצרו באותה שנה. רוב הגידול בייצור ובצריכה צפוי להגיע ממדינות מתפתחות, בעיקר מסין ומהודו, ובסך הכל צפויות המדינות המתפתחות לרכוש כ40- מיליון מכוניות חדשות בשנה.
ב2014- יצרנית המכוניות הגדולה ביותר בעולם תהיה סין בה ייוצרו כ17.3- מיליון מכוניות. ארצות הברית צפויה לעקוף את יפן ולעמוד במקום השני עם ייצור של כ10.5- מיליון מכוניות, ואילו ביפן ייוצרו כ9.1- מיליון מכוניות.
גרמניה תרד למקום הרביעי, ובה ייוצרו כ5.5- מיליון מכוניות. הודו תעקוף גם את ברזיל וגם את דרום קוריאה, ותתייצב במקום החמישי עם היקף ייצור של כ5- מיליון מכוניות נוסעים. הגידול בביקוש למכוניות ישנה מעט גם את תמונת יצרני הרכב הגדולים, כאלה שמייצרים יותר מיליון מכוניות בשנה. קבוצה זו תגדל משמעותית ותמנה כ15- חברות, חלקן חדשות יחסית.
לפי התחזית, 5 הקבוצות הגדולות ביותר לייצור רכב (לפי הסדר) יהיו פולקסוואגן (כולל סוזוקי), טויוטה, ג'נרל מוטורס, רנו ניסאן ופורד. 3 המותגים המובילים כיום (טויוטה, פולקסוואגן ופורד) יוסיפו לדעת מומחי אוטופאקטס להוביל את הייצור והמכירות גם ב.2014-
אלא ששברולט, שהופכת בשנים האחרונות למותג הבינלאומי של ג'נרל מוטורס, צפויה לדחוק את יונדאי ולנשל אותה מהמקום הרביעי, ואילו ניסאן צפויה לדחוק את הונדה ולתפוס את המקום החמישי.
אם נניח לרגע בצד את ענייני התקינה ונקבל את ההנחה שתוך 5 שנים יקרה משהו חיובי בתחום היבוא המקביל, סביר להניח שלישראל יגיעו יותר ויותר מכוניות שייוצרו במדינות מתפתחות - במיוחד מסין, מהודו ומברזיל, אבל גם מארצות הברית.
במדינות המתפתחות יושקעו רוב המאמצים לספק את הביקוש הגובר בשוק המקומי, אבל השילוב של מוצרים זולים, הגדלה מאסיבית של כושר הייצור, שאיפה ליצוא (בעידוד ממשלתי) וצמא למט"ח - יהפכו את המוצרים הסינים, ההודים והדרום אמריקאים לאטרקטיביים יחסית למוצרים אירופים, יפנים ודרום קוריאנים.
בעוד 5 שנים אפשר לצפות שבישראל ייצוגו לפחות 6-5 יצרני רכב סינים. מלבד זאת ניתן להניח כי לארץ ייובאו עשרות אלפי מכוניות מתוצרת מותגים יפנים, קוריאנים ואמריקאים (כמו יונדאי, סוזוקי, שברולט, טויוטה, ניסאן, הונדה ואחרים) - שיוצרו בעצם בסין או בהודו.