החומוס הישראלי משתלט על העולם

לפני 4 שנים הגיעה עפרה שטראוס עם צלחת חומוס למשרד של מנכ"לית פפסיקו, ענקית המזון האמריקאית. הפיקניק המשרדי הוביל לשיתוף פעולה יוצא דופן שגולת הכותרת שלו היא סברא - מפעל החומוס הגדול בעולם, שאותו חנכו השתיים בשבוע שעבר בווירג'יניה. בקרוב זה יהיה שווה להן מיליארד דולר

צח יוקד | 4/6/2010 9:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
וירג'יניה, יום רביעי בשבוע שעבר. בכירי שטראוס, ראשי פפסיקו, פוליטיקאים מקומיים, צוותי תקשורת ומאות עובדים מגיעים לטקס חניכת המפעל החדש של חומוס סברא - ענקית החומוס האמריקאית, שנשלטת באופן שווה על ידי קבוצת שטראוס הישראלית וענקית המשקאות האמריקאית פפסיקו.

שטראוס תוקף את הטענות על הון-שלטון: "היחס בישראל מביש"

300 עובדים אמורים לעבוד במפעל החומוס הגדול בעולם, שאמור להחליף את בית הייצור הנוכחי שבניו יורק. המושל בוב מקדונל מסיר את הלוט מעל השלט שעליו מתנוסס שמה החדש של הדרך המובילה למפעל. הנוכחים מוחאים כפיים ומצלמים בהתרגשות את השלט הירוק, שעליו הכיתוב "דרך סברא". מסביב משתפלים שדות של גידולים מוריקים

הטקס נראה כמו שילוב בין שתי התרבויות: מחוץ למפעל שני אוהלים גדולים זה לצד זה. באחד מהם תחנות אוכל שונות, שמזכירות במבט ראשון חתונה ישראלית, כולן על טהרת הסלטים של סברא; באוהל השני נערך הטקס לפי מיטב המסורת האמריקאית. נאומים ארוכים, מצגות, חילופי מתנות, תודות לכולם. לאחר מכן גוזרים את הסרט, ותזמורת מקומית של תלמידים מנגנת את ההמנון האמריקאי.
יח''צ
גוזרים את הסרט - בתמונה: מיקי שטראוס, עופרה שטראוס, אינדרה נוי ובוב מקדונל יח''צ
אחת הנשים החזקות בארה"ב

מחלונות המפעל אפשר לראות בבירור את נופם עוצר הנשימה של האגמים הסמוכים. לראשי שטראוס חשוב להדגיש שעשו הכל כדי לשלב את המפעל בנוף הפסטורלי: 70 מיליון דולר עלתה הקמתו, מתוכם 7 מיליון דולר הושקעו בהפיכתו לידידותי לסביבה.

ואז מגיעה אינדרה נוי. מאחוריה משתרך שובל ארוך של עוזרים, יועצים ובכירים בחברת פפסיקו, שמחפשים את קרבתה. ביניהם גם מקדונל, שעוקב אחריה וזורק מילה פה, הלצה שם. מדובר באחת ההבטחות הגדולות של המפלגה הרפובליקאית, שמתקשה להסתיר את הערצתו לאחת הנשים החזקות בארצות הברית, שעומדת בראש ענקית המזון השנייה בגודלה במדינה, ששווייה 60 מיליארד דולר.

נוי, המנהלת שמרוויחה את השכר הגבוה ביותר בארה"ב ודורגה ב-4 השנים האחרונות במקום הראשון ברשימת נשות העסקים החזקות בעולם של מגזין פורצ'ן ובמקום השלישי ברשימת 100 הנשים החזקות בעולם של

מגזין פורבס היוקרתי, עוברת בין דוכני האוכל השונים: באחד חצילים קלויים, בשני צלחות חומוס, עם צנוברים ובלי; באחר סלסה וגוואקמולי. לגופה חליפה שחורה, לצווארה מחרוזת פנינים. תספורתה קצרה. שילוב של נשיות וכוח גברי. צמודה אליה השפית של חברת סברא, קולום ג'ייקובסון, שמספקת לה הסבר קצר על כל מנה.

היא ממלמלת "This is to die for" בעודה מנגבת חומוס מאחת הצלוחיות שמוגשות לה. במחשבה שנייה, היא לא ממש מנגבת, אלא טובלת בזהירות. השפית, רק בת 32, מחייכת בסיפוק. זה באמת טעים כל כך? אני שואל אותה. "זה הדבר הטוב ביותר שאכלתי בחיי", היא משיבה בהתלהבות, "זה טרי וטוב כל כך, שאתה יכול לחוש את הטעם של כל מרכיב". לדברי נוי, "הבעיה הגדולה של המטבח האמריקאי היא הפירות והירקות, שהם גם יקרים מאוד וגם מצריכים הרבה עבודה. סברא משלבת במוצר אחד טעם ובריאות".

יח''צ
נשים חזקות - אינדרה נוי (מימין) ועפרה שטראוס יח''צ
"צ'יפס וחומוס - שילוב מנצח"

עפרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס-עלית, צמודה לנוי. לאורך היום כולו השתיים לא מפסיקות לצחוק, להרעיף מחמאות זו על זו, להתחבק. השילוב ביניהן נראה טבעי: שתיים מהנשים החזקות ביותר, כל אחת במדינתה. לרגע אפשר לשכוח שנוי עומדת בראש חברה שמגלגלת 43 מיליארד דולר, שתחתיה עובדים יותר מ-200 אלף עובדים ב-3,000 מפעלים בעולם, וששטראוס מגלגלת מחזור מכירות עצום במונחים ישראליים ומעסיקה 13 אלף עובדים.

"בשיתוף הפעולה שלנו אין אחד שהוא גדול יותר ואחד שהוא קטן יותר", מדגישה נוי, "זה חיבור בין הטוב ביותר של פפסיקו והטוב ביותר של סברא", היא ממשיכה, לוקחת את אחד מחטיפי הצ'יפס שהחברה שלה מייצרת וטובלת בצלוחית החומוס שמונחת לפניה. "אתה רואה", היא אומרת, "הצ'יפס שלנו ביחד עם החומוס של סברא. שילוב מנצח".

נוי מפרגנת לשטראוס: "אנחנו אולי הרבה יותר גדולים מבחינת השווי הכספי, אבל במקרה הזה למדנו הרבה מאוד מהיוזמה ומהמנהיגות של אנשי שטראוס. מדובר בשילוב בין הכוח שלנו לניסיון שלהם".

גיורא בר דעה, מנכ"ל שטראוס בצפון אמריקה, מוסיף קצת אג'נדה: "אלה חברות שמאמינות שעם הגודל שלהן מגיעה גם אחריות לסביבה שבה הן פועלות. צריך להבין שכאשר בונים מותג, רוצים שלא רק המוצר יהיה טוב - אלא שגם הסיפור שמאחורי המוצר יהיה מושלם".

מה זה אומר בפועל? בין השאר, גג לבן דוחה חום, שאמור להקטין את הוצאות המיזוג ולהפחית ב-20% את הוצאות האנרגיה השוטפות. בנוסף, החברות השקיעו באנרגיה חלופית, שתהיה אחראית ל-35% מהאנרגיה הנדרשת למפעל. יש כאן גם שימוש חוזר במי המפעל לצרכים סביבתיים באזור הסמוך, ולפחות 20% מהמפעל נבנו מחומרי גלם ממוחזרים.

יח''צ
חומוס סברה - ''This is to die for'' יח''צ
חיבור לא טריוויאלי

החיבור בין החברות הוא לא עניין של מה בכך. בשטראוס, באופן טבעי, מתגאים בשיתוף הפעולה עם הענקית האמריקאית ורואים בו תעודת הכשר למעמד החברה כענקית מזון בינלאומית. בפפסיקו, לעומת זאת, שבים ומדגישים כי מדובר בשיתוף פעולה חריג מצד חברה שבאופן עקרוני נמנעת משיתופי פעולה עסקיים - "בטח כשמדובר בחברה ישראלית", כפי שמדגיש בפניי אחד הבכירים.

אז מה גרם להם לחרוג ממנהגם? כמו לא מעט שיתופי פעולה עסקיים בישראל, התשובה היא צלחת חומוס טובה. "שיתוף הפעולה בינינו נולד לפני 4 שנים, כשעפרה נכנסה למשרד שלי עם מגש מלא צלחות חומוס ואמרה: 'למה שלא נעשה פיקניק במשרד שלך?', משחזרת נוי, "במשך 4 שעות ישבנו ואכלנו חומוס. הורדנו נעליים, שמנו רגליים על השולחן ושוחחנו על הכל. זה היה הדבר הטעים ביותר שאכלתי. בסוף אמרתי לה: 'נהיה שותפות'. כעבור שנה וחצי זה הבשיל לכדי עיסקה".

הכתבה המלאה מתפרסמת במוסף עסקים שישי

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים