מאחורי התוכניות לצינון שוק הנדל"ן לא עומד דבר חוץ מדיבורים
תוכנית האוצר לצינון שוק הנדל"ן חשפה את חוסר התיאום בין הגורמים העוסקים בנושא. ראש הממשלה, הנגיד, שורה של משרדי ממשלה ואפילו ועדת הכלכלה - לכל אחד יש תוכנית לעצור את הגאות בשוק הדירות. אבל בשטח לא קורה כלום: חלק מהתוכניות תקועות, אחרות מתקדמות לאט מדי ומאחורי חלקן לא עומד דבר חוץ מדיבורים - והמחירים לא זזים
הנושא הציבורי-כלכלי המדובר ביותר לאחרונה הפך לקדרה שכל פוליטיקאי מעוניין לבחוש בה. שעות של דיונים, מצגות והצהרות במסיבות עיתונאים לא מצליחים לבלום את עליית מחירי הדירות, בזמן שכל נתון רבעוני מקפיץ את הפוליטיקאים ואת מפלס החרדה בציבור.
דוגמה לכך קיבלנו אתמול: לאחר פרסום תוכנית האוצר מיהר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, לזמן דיון דחוף בוועדה עוד השבוע. "אין ספק שיש בועת נדל"ן בישראל", נזעק אקוניס. "אין על זה ויכוח - המחירים יצאו מכל פרופורציה, ולא רק באזורי הביקוש".
ח"כ כרמל שאמה הצטרף כהרגלו לחגיגה ומיהר להגיש הצעה דחופה לסדר היום. "התוכנית דומה לשתילת עצי חרוב במדינה מוכת רעב", אמר. "בטווח הקצר לתוכנית אין משמעות, לכן יש לקיים דיון מקיף ומעמיק כדי לבחון דרכי פעולה מיידיות וישירות להשגת מחירי דיור שפויים".
אבל אקוניס ושאמה יודעים שכינוס ישיבות חירום והקמת עוד "צוות מקצועי" מבטיחים בעיקר עיסוק תקשורתי. הניסיון מלמד כי החלטות שאינן מגובות בחוק ובתקציב הן לא יותר מדיבורי סרק. לטובת הציבור, ננסה בכל זאת לפרק את התבשיל המסובך הזה למרכיביו.

תוכנית האוצר, שעוררה תגובות נזעמות רבות, הוצגה כאשר ברקע מקודמות זה זמן רב רפורמות במוסדות התכנון לקיצור הליכי התכנון ואישור התוכניות, לצד רפורמה כוללת במקרקעין שאותה מוביל שר השיכון, במטרה להציף את השוק בקרקעות ולהביא לירידת מחירי הדירות. מצד שני, בנק ישראל החליט להתערב בעקומת הביקושים, והנגיד סטנלי פישר הורה לבנקים לצמצם את שיעור המשכנתאות לרכישת דירה במטרה לווסת את הביקוש לדירות.
באוצר החליטו להתעלם מהקשיים בשטח, ולקראת חוק ההסדרים מצאו לנכון להפיץ את תוכנית המשרד להבראת שוק הנדל"ן. התוכנית כוללת כמה הנחיות כלליות, שנראות יותר כמו רשימת הגיגים כללית ופשטנית בנוגע להוצאת ענף הנדל"ן מהבוץ. גאונותה של התוכנית טמונה בכך שהיא אינה כוללת כל מנגנון או התחייבות תקציבית.
מתברר שאפשר לתקן את שוק הדירות בחינם. לא תמצאו בתוכנית האוצר הטבות לעידוד רכישה בפריפריה או הטבות מס לזוגות צעירים, שמגרדים שקל לשקל כדי לרכוש את דירתם הראשונה - אלא רק "מבט מפוכח" על השוק של המשרד הממשלתי החזק ביותר, זה ששומר
אבני היסוד של התוכנית כוללות את הנחיית מוסדות התכנון לאשר בשנתיים הבאות בנייה של 140 אלף דירות 70) אלף בכל שנה,( הקמת צוות מקצועי באגף התקציבים שיגבש את רשימת החסמים המונעים קידום פרויקטים, ומתן כלים נוספים לסילוק פולשים מקרקעות המדינה.
התוכנית כוללת גם פינוי קרקעות חקלאיות שאינן משמשות לחקלאות, ומיגור הדיירים הסרבנים המעכבים פרויקטים לשיפוץ מבנים ישנים נגד רעידות אדמה (תמ"א .(38 מאחורי כל אחד מהנושאים הללו בנפרד משתרך שובל משפטי ובירוקרטי רב שנים, שבפועל לא ניתן לפתור אותו באמצעות הנחיה זו או אחרת.
נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, הגדיר את המצב כך: "משרד האוצר מגלגל את תפוח האדמה הלוהט של מחירי הדירות העולים אל משרדי הממשלה האחרים ולא נוקט פעולות בתחום אחריותו. המשרד לא מטפל במרכיב המיסוי ובמתן הקלות מס לזוגות צעירים, והוא לא מציע מענקי מקום לרוכשי דירות בפריפריה, פטור ממע"מ או הכרה בריבית על משכנתא לרוכשי דירה ראשונה".

שר השיכון אריאל אטיאס, הידוע שכמי שמסוגל להניע תהליכים, ניצב בצומת קריטי. אטיאס מכהן גם בתפקיד יו"ר מינהל מקרקעי ישראל, ואת מחירי הנדל"ן הוא מנסה לבלום באמצעות שיווק קרקעות לבנייה. לזוגות הצעירים הוא מטיף להמתין עם רכישת הדירה, וטוען כי גידול היצע הקרקעות יביא לירידה במחירים.
בתגובה רשמית שפרסם משרדו של אטיאס לתוכנית האוצר נכתב בעדינות, כי במשרד השיכון "מברכים על ההחלטה. עם זאת, שר הבינוי והשיכון סבור שיש לתת תמריצים ישירים לזוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה". בפועל, במשרד השיכון מתייחסים בגיחוך לתוכנית שמציע האוצר.
זה כמה חודשים מנסים אטיאס ואנשיו להכניס לחוק ההסדרים תוכנית לעידוד רכישת דירות בפריפריה והקלות לזוגות צעירים. בין היתר כוללת התוכנית החזר של עד 20% מהמשכנתה לזוגות צעירים בפריפריה על פני 20 שנה, ופטור ממע"מ ברכישת דירה ראשונה בפריפריה. באוצר לא ממש התחברו לתוכנית, וסירבו לכלול אותה בחוק ההסדרים.
שר השיכון פועל גם במסגרת הרפורמה במינהל, שכוללת את העברת הבעלות בדירות לידי החוכרים, שינוי מבני והקמת רשות מקרקעין שתהיה אחראית למדיניות שיווק קרקעות המדינה. בפועל, בימים אלה עסוקים במינהל בהסרת חסמים בדרך לשיווק קרקעות לבנייה.
מאז נכנס אטיאס לתפקידו בספטמבר ,2009 שווקו קרקעות לכ22- אלף דירות והשר התחייב גם כי השיווק באזורי הביקוש ילך ויגדל. למרות המאמצים, שיווק הקרקעות טרם יצר אפקט של ירידת מחירים. גם העובדה שיעברו עוד מספר שנים מהשיווק ועד סיום הבנייה לא תורמת להצלחת הרפורמה - ומחירי הדירות ממשיכים לעלות בשל ההיצע הנמוך באזורי הביקוש.

במרץ השנה אושרה בקריאה ראשונה בכנסת הרפורמה במוסדות התכנון (ברוב של 60 תומכים מול 37 מתנגדים) - רפורמה שזכתה וזוכה להתנגדויות נחרצות. הרעיון שעומד בבסיס התוכנית הוא להתיר את הסבך הבירוקרטי הכרוך כיום בקבלת אישורי בנייה, ובכך לשחרר פרויקטים של נדל"ן שתקועים כבר שנים בצנרת ולסייע להגדלת היצע הדירות.
במסגרת הרפורמה יופקעו סמכויות רבות מידי הוועדות המחוזיות של משרד הפנים ויועברו לידי 116 הוועדות המקומיות, שנמצאת בכל עיר או מועצה אזורית. ריח השחיתות החריף שנודף לאחרונה מוועדות מקומיות רבות לא הרתיע את משרד הפנים, שקידם את התוכנית - הוא רק גרם לסרבול עבודת הוועדות, שאליהן יצורפו דרגים מקצועיים ומשקיפים מטעם הכנסת.
עם כניסת הרפורמה לתוקף בטווח של כ5- שנים, אישורי הבנייה אמורים להתקבל בזריזות ולא לעבור דרך הוועדות המחוזיות, שהיוו אמנם חסם מעכב אך לעתים היו מסנן חשוב. המוטו של הרפורמה: "תוכנית אחת - ועדה אחת".
הביקורות על הרפורמה הן רבות ושונות. אפילו הקבלנים, שסובלים דרך קבע מהבירוקרטיה, טוענים כי מדובר במראית עין וכי ועדת התכנון המקומית במתכונת החדשה לא תהיה שונה מהמצב הנוכחי. לציבור נותר רק להמתין ולקוות.