המגעים עם MTS נכשלו: המדינה תקועה עם פרויקט הרכבת הקלה בת"א

בעקבות כישלון המגעים עם קבוצת MTS, ביטלה המדינה את רישיון הזכיין שלה, והשלמת הפרויקט, שעלותו נאמדת בכ-11 מיליארד שקל - שוב נדחתה. שטייניץ: "אני משוכנע שההחלטה תביא סוף לסחבת המתמשכת בביצוע הפרויקט החשוב"

עידו אפרתי | 19/8/2010 20:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עכשיו זה סופי. המדינה מבטלת את רישיון הזכיין של קבוצת MTS להקמת פרויקט "הקו האדום" של הרכבת הקלה בתל אביב. בהודעה שיצאה הערב (ה') ממשרד האוצר נמסר כי בעקבות כישלון המגעים עם MTS להקמת הפרויקט, הנחה שר האוצר, יובל שטייניץ, את אנשי משרדו למצוא דרכים חלופיות להשלמת הפרויקט.

"הגורמים הרלוונטיים במשרד האוצר ביצעו הליך מקצועי, מסודר ומדויק שבסיומו התקבלה החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ללא החברה שזכתה בעבר במכרז", אמר שטייניץ, והוסיף: "אני משוכנע שההחלטה הזו תביא סוף לסחבת המתמשכת בביצוע הפרויקט החשוב והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

המכרז להקמת "הקו האדום" של הרכבת הקלה בתל אביב יצא לפני 7 שנים, והסתיים לפני 3.5 שנים עם זכייתה של קבוצת MTS, המורכבת מחמישה גופים גדולים: חברת סימנס, חברת הרכבת הלאומית של סין, ‭,CCECC‬ אפריקה ישראל, החברה הפורטוגזית סוארס דה קוסטה, אגד ו‭HTM-‬ ההולנדית. 

הפרויקט, שעלותו נאמדת בכ-11 מיליארד שקל, תוכנן כך שייבנה ויתופעל באמצעות ובמימון הסקטור הפרטי ובערבויות המדינה. אלא, שזה
למעלה משנתיים לא הצליחה הקבוצה לגייס את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט, בין היתר בשל המשבר הפיננסי העולמי, ושלב "הסגירה הפיננסית" נדחה למעלה משנתיים, תוך שקבוצת MTS מנהלת מגעים עם מדינה.

סבב השיחות האחרון, שהתקיים בשבועות האחרונים בין הרשות הממונה על הפרויקט מטעם הממשלה, בראשות משרד האוצר והחשב הכללי, לא צלח, ולפני כשבוע וחצי העניק משרד האוצר לקבוצה הצעה אחרונה ומשופרת, תוך הצבת אולטימטום של 12 יום לקבלת תשובה חיובית מצד הזכיין, ולא - תממש המדינה את זכותה ותסיים את ההתקשרות עם הזכיין. מה שהתרחש כעת בפועל.

הלאמה של פרויקט הרכבת הקלה והפיכתו לפרויקט תקציבי היא עניין מורכב שיביא לדחייה נוספת  בלוחות הזמנים. אם המדינה תחליט לשאת על גבה את הפרויקט, ככל הנראה היא צפויה לפרוס את עלות ההקמה על פני מספר שנים, בדומה לתוכניות החומש של רכבת ישראל והחברה הלאומית לדרכים.

מי שמטפל בפרויקט מטעם המדינה היא חברת נת"ע (חברת נתיבים תנועה עירוניים), שתידרש להתמודד עם ההשלכות ולתפור לפרויקט "חליפה" חדשה. זה אומר מנגנון כלכלי ומערך מכרזים חדש וכן הכנסת גופים פרטיים, בעלי ידע בתחום, שיקימו את הרכבת. 
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים