מנהל העסקים הראשי של שופרסל: "אחרי החגים צפוי גל התייקרויות"
בלעדי: ריצ'י הנטר בראיון מיוחד למעריב עסקים לרגל החג: "150 אלף לקוחות ביקרו במוצאי שבת בסניפי הרשת והכפילו את המכירות". "העובדה שבישראל לא עלו המחירים מעידה על עוצמת התחרות כאן"
בראיון למעריב עסקים מספר מנהל העסקים הראשי של קבוצת שופרסל, ריצ'י הנטר, כי במוצאי שבת ביקרו בסניפי הרשת 150 אלף לקוחות, שהכפילו את מכירות הרשת ביחס למוצאי שבת רגיל.
במסגרת סיור סניפים שערך בדרום הארץ חושף הנטר, שזהו לו החג הראשון בתפקיד, את הגידול במכירות של שופרסל, מזהיר את הלקוחות מהעומס הצפוי בימים הקרובים, מגלה כיצד הישראלים מעדיפים לשלם, מתעלם מסקרי החג הבעייתיים ומתריע מפני התייקרויות אחרי החג.
"בימים האחרונים היה דיון חירום באו"ם, נוכח התייקרויות מחירי המזון בעולם ב-5.5% מאז תחילת השנה", אומר הנטר. לדבריו, "העובדה שבישראל לא עלו המחירים מעידה על עוצמת התחרות כאן, אבל נוכח ההתייקרויות בעולם - אחרי החגים צפוי גם פה גל התייקרויות".

הנטר מוסיף כי בינתיים בשופרסל נלחמים שלא לאפשר את עליות המחירים, "אבל יש מגבלות שצריך להתחשב בהן - לדוגמה איסור יבוא פירות וירקות לישראל עלול לייצר לחץ בתקופות של תנאי מזג אוויר קשים", הוא מבהיר.
כיצד הושפעתם מהסמיכות בין החג לחזרה לבית הספר?
"בניגוד למה שקרה בענף, בשופרסל הורגשו המכירות לחג כבר ב-16 באוגוסט, בעיקר בתחום הנון-פוד. הבאנו 70 אלף מחבתות קרמיות, שאמורות היו להספיק לתקופה ארוכה, ונמכרו כולן בתוך שבועיים. מה שתרם לגידול במחלקות המזון היה, בין היתר, ימי מועדון הלקוחות שערכנו. בשבוע שעבר כבר נרשם גידול של 40%, והשבוע כמות הלקוחות עלתה ב-50%. במוצאי שבת מכרנו פי 2 ממוצאי שבת רגיל".
לגבי הימים הקרובים, הנטר מציע ללקוחות שמתכננים לערוך קניות מחר להקדים ולהגיע היום, ולמי שחושב להמתין ליום רביעי, לנסות להקדים לשלישי. "צפוי עומס אדיר בחנויות", הוא אומר. "לקוחות יצטרכו לקנות 10-8 חלות, מכיוון שהחנויות יהיו סגורות מיום רביעי בצהריים ועד מוצאי שבת או ראשון. בשבועות האחרונים אנחנו נערכים עם כמויות בצק אדירות ליצירת חלות, שייאפו בסניפים בימים הקרובים".
איך נערכים למכור כמויות מזון כאלו?
"הכפלנו את כמות הירקות והפירות, הבשר, העוף והדגים, כל מוצרי החלב ואת מחלקת השתייה הקלה. אנו מוכרים בימים האחרונים פי 10 יותר בשר כבש, פי 20 יותר לשון, פי 4-3 בשר בקר, פי 2 עוף וכמויות אדירות של דגים".
לקוחות הממתינים עם הקניות צפויים לגלות מחסור בחסה ובירקות עליים נוספים. זאת בשל מזג האוויר הקשה, שהקשה על המגדלים לספק סחורה בכמות ובאיכות ראויה. מזג האוויר הוא גם זה שהוביל לעלייה החדה במחירי הירקות והפירות.
מחירי המלפפונים והעגבניות זינקו אתמול בעשרות אחוזים ביחס לשבוע שעבר, ומחיר הקנייה לרשתות עומד על 8 שקל לק"ג, הן עבור המלפפונים והן עבור העגבניות. ברשתות השיווק טוענים המנהלים כי הם סופגים חלק מההתייקרות, אך הם מתקשים לומר מה יקרה למחירי הירקות והפירות בימים שנותרו עד החג.
הנטר, שידוע כמי שמסתייג מסקרי המחירים לפני החגים, סירב להתייחס לנושא הסקרים שנערכו השנה, שהציגו את המתחרים כזולים יותר.

בשונה מרשתות מתחרות, שופרסל מהווה שחקן מרכזי במגזר החרדי. זאת לאחר שבאמצעות תת-הרשת יש כבשה את התחום, שנחלק בעבר בינה ובין שפע שוק של רשת רבוע כחול.
כיצד מאופיינות המכירות במגזר החרדי?
"בכלל השוק החלו המכירות כבר באמצע אוגוסט, והמגזר החרדי הצטרף רק בסוף הקיץ. אפשר לייחס את ההבדל לקניות רבות בתחום הנון-פוד במגזר הכללי, שהחלו מוקדם, בעוד במגזר החרדי ההתמקדות היא במזון שאותו קונים ממש לקראת החג".
ברשתות, המנפיקות את תווי השי המחולקים לעובדים מהמעסיקים, המתינו בקוצר רוח להרמות הכוסית המסורתיות, בהן מחולק השי. נראה כי תווי השי תרמו רבות לעלייה במכירות ברשתות בימים האחרונים. "יש עלייה משמעותית בכמות הלקוחות, המעדיפים לקנות באשראי ולפרוס את העיסקה לתשלומים", מסביר הנטר.
לדבריו, "נתנו הטבה של פריסה ל-10 תשלומים ללא ריבית, ואנחנו רואים שרבים מבקשים לממש אותה. זה מאפשר ללקוחות לקנות את כל מה שהם צריכים, מבלי להיקלע לקושי שבגיוס הסכום במזומן. גם בשימוש בתווי שי נרשמה בימים האחרונים עלייה חדה, ונראה כי לקוחות רבים המתינו לקבל את השי לחג לפני שיצאו לקניות".
העומס לקראת ראש השנה צפוי לאפיין את הרשתות בשבועות הקרובים. זאת נוכח מיעוט ימי הקנייה בתקופת החגים. הנטר סבור שגל הקניות הבא צפוי ממש בקרוב. "מיד בצאת החג נפתח את כל החנויות הגדולות שלנו, כדי לאפשר לצרכנים להצטייד במוצרים שאזלו במהלך 4 ימי החג", הוא מבטיח.
לדבריו, "אנו צופים שגם בתחילת השבוע יהיה עומס מאותה סיבה, שיחזור לקראת סוף השבוע בשל צום יום הכיפורים. גם מיד לאחר יום כיפור יהיה גל מכירות, משום ש-4 ימים לאחר הצום יהיה חג בצמוד לשבת, שיימשך 4 ימים. לצורך כך, אנו משאירים את החנויות פתוחות עד 2:00 לפנות בוקר, המטה שלנו סגור וההנהלה מתגברת את העובדים בסניפים. אנחנו מקווים שהעומס יפצה על מיעוט ימי הקנייה שיש החודש".
כיצד אתם נערכים לירידה במכירות הצפויה לאחר חודש החגים?
"יש לנו היערכות שיווקית מלאה לתקופה שאחרי החגים ולסוף השנה. יש לא מעט הפתעות בנושא השירות, המגוון והחוויה, כי הלקוח מחפש מעבר למחיר הכי זול".