שירותים מבוססי מיקום - העתיד של הרשתות החברתיות
אחרי שהתרגלנו לצייץ לכל העולם מה עובר לנו בראש - הרשתות החברתיות מעוניינות שנחשוף גם את המיקום המדויק שלנו. בינתיים זה לא ממש עבד להן - אבל כניסת פייסבוק לתחום תטרוף בשנה הקרובה את הקלפים. רק שלא נתפלא כשנקבל הודעה בכל פעם שנתקרב לחנות בגדים
◄ פותחים שנה - המהפכות שיעשו את תשע"א
◄ פותחים שנה - השנה האחרונה של האימייל?
◄ פותחים שנה - גזרת הטאבלטים מתחילה להתחמם
◄ פותחים שנה - עשה לעצמך אפליקציה
◄ פותחים שנה - יוטיוב: גן עדן למפרסמים
◄ פותחים שנה -הגנה עצמית: כך תישמרו מהונאות באינטרנט
אולם עם הופעת השירותים החברתיים וחשיפת עוד מידע על המשתמש, היה זה רק טבעי שהשלב הבא יהיה העשרת הרשתות החברתיות במידע על מיקומו הנוכחי של המשתמש. הרי אנחנו כבר מספרים לכל העולם מה אנחנו עושים דרך ציוץ בטוויטר, ומשתפים את כל מי שמוכן להקשיב בכל מחשבותינו, הזויות ככל שיהיו, בשורת הסטטוס בפייסבוק. אז מדוע שלא נבשר על מיקומנו בזמן אמת?
הזרז המשמעותי לשירותים מבוססי מיקום הגיע עם כניסתם לשוק של טלפונים סלולריים בעלי שבב,GPS כמו האייפון. ה-GPS המשולב במכשיר יחד עם הניידות הסלולרית, איפשרו לא רק הצגת מידע על מקומות עניין סמוכים למקום הימצאותו של המשתמש - הם גם היוו מצע גידול פורה לאפליקציות ושירותים חברתיים שיעדכנו בזמן אמת היכן נמצאים המשתמשים.
כיום, ניתן למצוא בחנויות היישומים הסלולריים מעל 100 יישומים חברתיים מבוססי מיקום, והניו-יורק טיימס מדווח כי בשנה האחרונה הושקעו בתחום למעלה מ-115 מיליון דולר בארצות הברית לבדה.

בדומה למכשירי ניווט לווייני, יישומים אלו מאפשרים למשתמש לראות על המפה בתי עסק ונקודות ציון אחרות הקרובים למשתמש. כמו כן, ניתן לצפות במפה ובה סימון המיקום הגיאוגרפי בו צולמו תמונות במכשיר סלולרי או מצלמה מתקדמת שמשולבת עם GPS.
האפליקציות החברתיות מבוססות על עיקרון שיתוף המידע של המשתמש. המשתמש מפעיל יישום במכשיר הסלולרי שלו ומדווח לרשת החברתית על מיקומו הנוכחי, פעולה שמכונה "צ'ק-אין". הוא יכול גם לראות את מיקומי החברים האחרים ברשת החברתית שלו וכן משתמשים ברשת הנמצאים בקרבת מקום.
מי שמבשרת את התנופה הגדולה של הרשתות מבוססות המיקום היא כמובן פייסבוק - שהשיקה, בינתיים בארה"ב בלבד, את השירות Places, המאפשר לגולשים לבצע צ'ק-אין ולספר לכולם איפה הם נמצאים. גם פורסקוור, רשת חברתית מבוססת מיקום פופולרית, מאפשרת למשתמשים לשתף את חבריהם אודות קורותיהם הפתלתלים בנבכי חיי הלילה של המטרופולין או סתם כשהם נכנסים למכולת השכונתית.
במקביל, מפתחות חברות שונות שירותי פרסום וערך מוסף מבוססי מיקום, החל מקופונים המפורסמים ברשת החברתית, דרך הנחות לבתי עסק הממוקמים בקרבת המשתמש וכלה בסיורים מודרכים במיקומים נבחרים.
למרות שנדמה ששירותים מבוססי מיקום הם ההתפתחות הטבעית הבאה של המדיה החברתית, טכנולוגיה זו מתקשה
באופן טבעי, החשש הבסיסי של רוב האנשים הוא מחדירה לפרטיות. כיום אנו בוחרים את המידע אותו אנו מעלים לרשתות החברתיות. מיקום מבוסס GPS לעומת זאת, במיוחד כזה עם עדכונים אוטומטיים, מפרסם לעיני כל מידע אמיתי וקשיח על מיקומנו. קשה לצפות מי ינצל זאת כדי לבוא ולחפש בבית אוצרות בהיעדרנו, למשל.
פרצות האבטחה שנחשפו לאחרונה בפייסבוק ופורסקוור, בצירוף המונופול שיש לאותם שירותים על המידע הפרטי שלנו, רק מגבירות את הרתיעה מפני פרסום מידע אישי ופרטי נוסף לעיני כל. חשש נוסף מחדירה לפרטיות הוא היכולת של אנשים אחרים לסמן את חבריהם. אנשים יכולים "לתייג" ולפרסם את המיקום של חבריהם (ובחלק מהרשתות יש להם תמריץ לכך, בדרך אל הפרסים הווירטואליים), ולאלה אין כל שליטה על המידע הזה.
התחושה היא שהבאזז של ביצוע "צ'ק-אין" וירטואלי ופרסום המיקום הנוכחי דועך, ולא מצליח לכבוש את משתמשי המיינסטרים ברשתות החברתיות בקצב המצופה.
אבל מאוד מוקדם להספיד את מהפכת הלוקיישן עוד לפני שבכלל החלה, וחשוב לזכור כי שוק השירותים מבוססי המיקום נמצא עדיין בחיתוליו. כאמור, בקרוב ייחשפו 500 מיליון המשתמשים בפייסבוק לשירותים מבוססי מיקום, ואולי אז נדע האם מדובר במהפכה של ממש.
למשל, אחת הטענות בעד חשיפת פרטים אישיים ברשתות חברתיות היא כישלון מודל החינם ברשת. שירותי תוכן רבים מתקשים לבסס מודל הכנסות ריאלי שמבוסס על פרסום בלבד, בעוד שפרסום ממוקד נוטה להיות רווחי יותר. מפרסמים דורשים אפקטיביות גבוהה כדי לשלם על פרסום ברשת, ואין כמו מידע גיאוגרפי וממוקד כדי לספק למפרסמים משתנה נוסף לפילוח קהל היעד של הפרסום וכך להציע לצרכנים הצעה שיווקית ייחודית שמתאימה בדיוק לצרכיהם.
פייסבוק, גוגל, ואפל כבר זיהו מזמן את הפוטנציאל שבפרסום מסוג שכזה, וייתכן מאוד שהפרסום מבוסס המיקום יהיה מנוע הצמיחה העיקרי של תחום הלוקיישן כולו.
נראה ששירותים מבוססי מיקום הם העתיד של הרשתות החברתיות והפרסום ברשת. דמיינו לעצמכם שאתם הולכים ברחוב, ומסעדה ברחוב הסמוך מקפיצה לסלולרי שלכם קופון הנחה חד פעמי, אם רק תועילו לבוא ולשבת.
לא מן הנמנע שתוך מספר שנים, מידע על מיקום המשתמש גם יהיה חלק בלתי נפרד מהמידע (המכונה "אנונימי") שספקיות התשתית הסלולרית יאספו על המשתמש, יחד עם כתובת ה-IP שלו. גוגל תבצע ניתוח של חיפושי המשתמש על בסיס מיקום, ותוכל לתת תוצאות חיפוש רלוונטיות יותר (כבר היום נעשית אופטימיזציה לפי מיקום גיאוגרפי אזורי על בסיס כתובות IP).
חיפוש סרט יתבצע אוטומטית לפי בתי הקולנוע הקרובים, והצבעה לגמר סדרות ריאליטי תאפשר לפענח דפוסי צפייה מדויקים יותר, ובאמצעותם הפרסומות תהיינה מפולחות וממוקדות יותר.
עבור חלק מהאנשים זה אולי נשמע כמו תסריט אימים, אבל צריך לזכור שיש להתפתחויות האלו גם הרבה תועלת ויתרונות. השתתפות אקטיבית של המשתמשים בגיבוש ועיצוב השירותים מבוססי המיקום עשויה להגן, בסופו של דבר, על פרטיותנו בטווח הארוך.