המבקר עושה סדר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים
המבקר חוקר חשדות לניגוד עניינים בין כהונתה של זיוה פתיר כיו"ר הרשות לעבודתה בחברת בטר פלייס. חקירה נוספת מתמקדת בחשדות להתנהלות בהליך בחירת מבקר לרשות, בזמן כהונתו של רו"ח שלמה בנימין כמ"מ יו"ר הרשות באותה שנה
פתיר, לשעבר מנכ"לית מכון התקנים, מונתה בסוף דצמבר 2007 על ידי שר התחבורה לשעבר, שאול מופז, כיו"ר הרשות. זאת לאחר שהיו"ר הראשון, יואב סרנה, אולץ להתפטר בטענה לניגוד עניינים. מינויה כיו"ר הרשות היה טעון את אישורה של ועדת שפניץ לבחינת מינויים בשירות הציבורי. הממשלה אישרה את המינוי של פתיר ב-5 במרץ. בתקופה זו שימש בנימין כממלא מקום היו"ר במשך כמה חודשים, עד להגעתה של פתיר.
באפריל 2008, גויסה פתיר למיזם המכונית החשמלית של שי אגסי והחברה לישראל, ומונתה כמנהלת תחום התקינה וההתאמה הבינלאומית. בעקבות הפרסום במעריב עסקים באפריל 2008 אודות ניגוד העניינים שבין שני התפקידים, מסר דובר הרשות הלאומית כי "פתיר הודיעה לוועדת שפניץ אודות מינויה לבעלת תפקיד בבטר פלייס".
מספר חודשים לאחר מכן מסר דובר משרד התחבורה, בשמו של מנכ"ל המשרד דאז גדעון סיטרמן, כי בידי המשרד חוות דעת משפטית לפיה לא קיים ניגוד עניינים. עם זאת, למרות בקשת מעריב עסקים חוות דעת זאת לא נמסרה בשעתו לעסקים.
כבעלת תפקיד בכיר בבטר פלייס, ובמיוחד בתחום התקינה, נמצאה פתיר בקשר קבוע עם משרדי ממשלה שונים, ובהם גם משרד התחבורה. המנכ"ל לשעבר של הרשות, יאיר דורי, שלימים הודח על ידי פתיר, טוען כי "ניגוד העניינים
לדבריו, "כולם ידעו על זה: פתיר השתתפה בדיונים מטעם בטר פלייס במשרד התחבורה, כאלה שקשורים בענייני החברה, והיה ברור לגמרי שהיא צריכה שם אמפתיה ושיתוף פעולה, בזמן שמצד שני, כיו"ר הרשות, היא היתה צריכה להתווכח עם משרד התחבורה ולבקר אותו". לדבריו, "פתיר לא דיווחה לרשות על השתתפותה בדיונים במשרד התחבורה בנוגע לבטר פלייס ולא יידעה את מנכ"ל הרשות". דורי מוסיף כי "פתיר התנהלה בניגוד עניינים מובהק".
נושא נוסף שנחקר על ידי המבקר הוא דרך בחירתו של מבקר לרשות הלאומית. בזמן כהונתו, ביקש דורי למנות מבקר פנים, כמקובל בגופים ציבוריים אחרים, וגם היועץ המשפטי של הרשות סבר כך. אלא שמועצת הרשות, אז בראשותו של רו"ח בנימין, החליטה לבחור במשרד חיצוני וערכה תהליך בחירה שלקו הסיום שלו הגיעו 5 משרדי ראיית חשבון מהמובילים בישראל.
עו"ד גדי רובין, ששימש באותה עת כיועץ המשפטי של הרשות, הציע למועצה הליך לבחירת המבקר מבין 5 המשרדים המועמדים. בשיחה עם מעריב עסקים הוא אומר כי "למיטב הבנתי, הליך הבחירה צריך להתבצע על ידי ועדה שעליה נמנים יו"ר המועצה, יו"ר ועדת הביקורת של המועצה ומנכ"ל הרשות".
לדבריו, אף שאין הוראות חוק ברורות בעניין זה, זוהי הדרך הראויה לבחור מבקר. אולם בפועל, בחירת המבקר בוצעה על ידי חברי מועצה בלבד, והתוצאה היתה תמוהה: 4 מבין 5 משרדי רואי חשבון שהתמודדו הגישו הצעות מחיר מפורטות, אך המשרד שזכה היה היחיד שלא הגיש כלל הצעת מחיר, אלא רק פרטי רקע אודות המשרד.
לטענת רו"ח בנימין, הבחירה נעשתה כדין וללא משוא פנים. לדבריו, כל 5 המועמדים הגישו הצעות מחיר, ואף שיש לו קשרים אישיים עם בכירים במשרד שזכה, אין לכך שום קשר לבחירה במשרד זה. "בחרנו מבין 5 משרדים, ומרביתם הם אנשים שאני מכיר ויודע מהי האיכות המקצועית שלהם, לכן אין לזה שום קשר,", הוא אומר. לגבי תהליך הבחירה, טוען רו"ח בנימין שהוא בוצע כדין, ושמשרד רואי החשבון שזכה הגיש הצעת מחיר כמו המשרדים האחרים.
מחברת בטר פלייס נמסר בתגובה כי "אנו רואים בחומרה כל ניסיון להכתים את שמה של זיוה פתיר והחברה. לפני מינויה לתפקיד יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הודיעה פתיר לכל הגורמים הנוגעים בדבר על כוונתה להצטרף לחברת בטר פלייס, וקיבלה על כך את כל האישורים מהגורמים המתאימים".
"בנוסף לכך, חתמה בפני ועדת שפניץ על מסמך שלפיו לא תעסוק ברשות לבטיחות בדרכים בעניינה של בטר פלייס, ואכן כך עשתה בהקפדה יתרה. פתיר עזבה מאז את הרשות, והיא משמשת היום כאחת הנשים המובילות בעולם בתחום התקינה העתידית לרכב חשמלי. באשר לאשמות הסרק, אין בהן דבר מלבד השמצה".
מפתיר נמסר כי "הפוסל במומו הוא פוסל וההערות הללו לא ראויות כלל להתייחסות. במשך שנתיים עשיתי תפקיד ציבורי בהתנדבות מלאה לקידום הבטיחות בדרכים ובשקיפות מלאה בפועלי בכל התחומים. אף אחד לא יטיל דופי בכוונותיי וביושרי ובעשרות שנות תפקידי במגזר הציבורי".