הדרג המקצועי מתנגד אבל לין ממשיך לקדם את תוכנית הבטיחות שלו
למרות התנגדות של אנשי מקצוע ברשות, גל פרישות של בכירים והאשמות בחוסר הבנה מקצועית - ממשיך היו"ר אוריאל לין לקדם את תוכנית הבטיחות החדשה שהגה בעצמו. מומחים: התוכנית מסיטה תקציבים לתוכניות בטיחות שחלקן מנוגדות לידע המקצועי בארץ ובעולם. לין: "התוכנית גובשה בשיתוף עם הנהלת הרשות"
ב-14 ביולי הוצגה "תוכנית עיבוי" במסיבת עיתונאים בהשתתפות שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ. משמעות התוכנית היא שינוי סדרי העדיפויות בעבודתה של הרשות.
בעקבות התערבותו של לין בעבודת הרשות פרשו מספר בכירים, ובראשם המדען הראשי פרופ' דוד שנער שכתב במכתב ההתפטרות שלו: "תהליך קבלת ההחלטות איבד את המצפון המקצועי ונעשה יותר ויותר מנותק מהידע המדעי הרב שיש בתחום". על תוכנית העיבוי כתב שנער כי היא: "בעייתית מאוד מנקודת ראותי המקצועית. היא מנוגדת במספר נושאים לתוכניות העבודה הקיימות של הרשות, עומדת בניגוד לעמדות הרשות כפי שהוצגו בפורומים שונים (כולל בכנסת) ועומדת בסתירה לפעילויות שונות של הרשות".
בכיר ברשות אמר למעריב עסקים שמדובר בפעולה בלתי נתפסת מבחינתו: "לין הגיע כשהוא מקובע בקונספציה של שנות ה-70 ודרש מן הרשות להכין בתוך חודש תוכנית אופרטיבית, שמאפסת לחלוטין את מה שעשו 60 עובדים, בהם אנשי מקצוע ידועים, במשך למעלה משנתיים".

אוריאל לין החל להכתיב את התוכנית שלו לרשות עוד בטרם כונסה לראשונה מועצת הרשות שבראשה הוא עומד, ולפני שמונו בה 5 מתוך 10 נציגי הציבור שאמורים להימצא בה. לין מסרב להעביר את הפרוטוקולים של ישיבות המועצה או אפילו את רשימת המשתתפים בהן.
עם זאת, מהפרוטוקולים של ישיבות ההנהלה שהגיעו לידי מעריב עסקים, עולה בבירור השתלשלות העניינים
האופן שבו מונה עוזר למנכ"ל בפועל נחקר בימים אלה על ידי מבקר המדינה, ועובדים בכירים ברשות טוענים שמדובר ב"אדם שאינו מתאים לתפקידו וממלא אותו רק מפני שהוא נוח לממונים עליו, בעיקר לשר התחבורה, מנכ"ל המשרד וליו"ר הרשות אוריאל לין". בפועל , עוזר הפך מאז חודש מאי האחרון לעושה דברו של לין מעל לראשם של אנשי מקצוע ברשות.
המשמעות היא שלין - אדם חסר כל רקע מקצועי אקדמי בתחום הבטיחות בדרכים ומי שלא התמחה באופן מעשי בתחום הזה מעולם - הודיע לרשות על דעת עצמו וללא שהדבר הובא לדיון במועצת הרשות, כיצד עליה לפעול.
למעשה, תוכנית העיבוי איננה באמת "עיבוי" לפעילויות הרשות, כלומר תקציבים חדשים או נוספים, אלא הסטת כספים מתוכנית העבודה הקיימת לטובת פעילויות אחרות. בתוכנית ה"עיבוי" כלולים מספר נושאים שעומדים בניגוד גמור לעמדתם המקצועית של בכירים ברשות, וחלקם נוגדים גם את הידע המקצועי המקובל בארץ ובעולם בתחום הבטיחות בדרכים.
כך, למשל, התוכנית כוללת המלצה לחייב התקנה של דיבוריות לטלפונים סלולריים במכוניות, בעוד שמאות מחקרים מהעולם ומהארץ מעידים ששיחה בסלולרי בשעת נהיגה שקולה לנהיגה בשכרות קלה. ההחלטה נוגדת לא רק את עמדתה המקצועית של הרשות, אלא גם החלטה קודמת להתמקד במניעת השימוש בטלפונים סלולריים בעת נהיגה.
בנוסף, מיליוני שקלים הוסטו עבור משטרת התנועה בעוד זו לא העבירה לרשות דיווחים כנדרש בחוק. כפי שפורסם בשבוע שעבר במעריב עסקים, העברת תקציב למשטרה ללא קבלת דיווחים לגבי השימושים בתקציב, איפשרה בעבר למשטרה לנצל את הכספים לטובת בינוי וימי נופש לשוטרים.
כתוצאה מתוכנית העיבוי, הונחו המנהלים האזוריים של הרשות שאחראים על פעילות מול מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ, להסיט תקציבים שהוקצו לתוכניות עבודה מאושרות לטובת רכישת ערכות לימוד לגני ילדים, שהצורך בהן נתון במחלוקת.
מבחינה תקציבית, משמעות תוכנית העיבוי היא הסטת 21.05 מיליון שקל לפעילויות שונות מאלה הכלולות בתוכנית העבודה השנתית של הרשות. אך אף אחת מהסטות הכספים שבוצעו או מהתוכניות שכלולות ב"תוכנית העיבוי", לא התקבלה בעקבות בדיקת עלות-תועלת או דיון מקצועי מתועד בקרב הנהלת הרשות.
בשיחה עם מעריב עסקים אישר לין שתוכנית העיבוי אכן התבססה במידה מסוימת על רעיונות שלו, אולם גובשה לטענתו בשיתוף פעולה עם הנהלת הרשות. "3 פעמים נפגשתי עם הנהלת הרשות", אמר לין, "ובין דיון לדיון הדברים נבדקו מקצועית לעומק. אם הדברים הללו יבוצעו, נשפר את הבטיחות בדרכים ב-30%-20%".
בתגובה לשאלה מדוע הוא מתערב בניהול הרשות אומר לין: "מה אתה רוצה - שאני אעשה את עצמי טמבל? כאילו שאין לי שום ניסיון? אם שנער אמר לי משהו אני אעבור לדום ואעשה מה ששנער אמר? אתה חושב שלדוד שנער יש את האחריות לניהול הרשות? כל דבר כאן (בתוכנית העיבוי - ג.מ.) מצביע על נקודת חולשה ברורה בבטיחות בדרכים, אין כאן צורך להתפלסף. . . יש כאן צירוף נתונים שנאגרו ברשות, הדברים גובשו בהנהלת הרשות יחד עם הצוות המקצועי. נכון שאני העליתי רעיונות וגם הם העלו רעיונות. . . כשאני בא לגוף ויש לי ניסיון בתחום, המטרה הראשונית שלי היתה לחשוב על פעולות שיכולות לשדרג את הבטיחות, ואני חושב שזה כיוון נכון מאוד".
לין מוסיף: "עניינית, לא יכול להיות שהכתבתי את זה (את תוכנית העיבוי - ג.מ.) כאשר יושבת מולי הנהלה מקצועית ורצינית ואנחנו מקיימים 3 ישיבות, ובין ישיבה לישיבה בודקים חומרים ומנתחים אותם".