"רשת טיב טעם ניסתה לשווק דגים מקולקלים"
בלעדי. השירות הווטרינרי בקריות פסל משלוחי דגים של רשת המזון: "עיניים עכורות, רירית ולשון מוגלתיים בפה, ריח ריקבון". בטיב טעם מגיבים: "מדובר ב-20 קילו דגים מתוך 600. לשום רשות מקומית, מסעדה או לקוח לא היתה תלונה לגבי איכות הדגים - יש כאן טעם לפגם מבחינה אתית". הבעלים חגי שלום: "אני פריק של בקרה ואיכות"
כשהווטרינרים המקומיים טענו כי "בטיב טעם ניסו לשווק דגים מקולקלים". בטיב טעם שללו מכל וכל את הטענות ואמרו כי מדובר בתקלה נקודתית שהוצאה מפרופורציה.
לפני כניסת יום כיפור, שיגר ד"ר אלי שוסטרמן, סגן מנהל השירות הווטרינרי של קרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים, הודעת מייל חריפה בתפוצה כללית של הווטרינרים בכל הרשויות המקומיות בארץ. בהודעה, שהגיעה לידי מעריב עסקים, שיתף שוסטרמן את עמיתיו בממצאי הבדיקות שערך למשלוחים האחרונים של דגים שהגיעו מטיב טעם לקריות.

בהודעה כתב שוסטרמן כי "לאחרונה ניסו טיב טעם לשווק דגים מקולקלים, בעיקר לוקוסים מיובאים, לרשת שיווק גדולה בקרית ביאליק. זוהי השמדה שלישית (ההדגשה במקור) מאותו מקור. הנושא דווח כמה פעמים לרופא של טיב טעם, ללא הועיל. הווטרינר של רשת החנויות, שהיתה אמורה לקבל את הסחורה, אסר לקנות מהם יותר דגים".
לקינוח, תיאר שוסטרמן באיזה מצב הגיעו הדגים: "בבדיקה אורגנולפטית: עיניים שקועות ועכורות, בפתיחת הזימים - צבע צהוב-לבן עם הדבקות מוגלתיות, בפה רירית ולשון מוגלתיים, אי-אלסטיות של הבשר, ריח ריקבון".
הדוח מעורר התיאבון מתייחס ל-3 משלוחים של דגי לוקוס מצוננים מנורבגיה. דגים מצוננים נחשבים לרגישים מאוד, והם מותרים לשיווק בטווח של 6-5 ימים בלבד. הדגים מגיעים לישראל כשהם מכוסים פתיתי קרח, ומועברים למפעל ביפו שנמצא בבעלות טיב טעם.
לאחר שהם נבדקים על ידי וטרינר המפעל, הם מועברים למחסן המרכזי של החברה בעמק חפר, עוברים בדיקה נוספת ונשלחים לסניפי טיב טעם, אך גם למסעדות, מעדניות ורשתות שיווק אחרות. בטרם השיווק, הדגים, כמו גם מוצרי בשר, אמורים לעבור בדיקה גם על ידי הווטרינר של הרשות המקומית. אלא שהווטרינרים
לדברי ד"ר דוד דדיה, ראש השירות הווטרינרי של הקריות, אם היה מדובר באירוע חד פעמי, הוא ועמיתו שוסטרמן לא היו מקימים קול זעקה: "המטרה של בדיקות המשנה היא לוודא שלא יגיע שום מוצר מזון מהחי לצרכן במצב שמסכן את בריאותו", הוא אומר. "כמעט כל יום נפסלים בארץ דגים או בשר לשיווק. הבעיה היא שכאן מדובר ב-3 משלוחים במצב גרוע מאוד מאותו מקור".
לדבריו, "בבדיקה של דגים משתמשים קודם כל בחושים. כשפותחים את הזימים, הם אמורים להיות בצבע ארגמני יפה ובלי שום ריח. כאן, הזימים של הלוקוסים היו מלאים מוגלה דביקה ועלה מהם סירחון נוראי. העיניים שלהם היו שקועות ועכורות והבשר לא היה אלסטי, שזו אינדיקציה לכך שהוא מקולקל".
ד"ר דדיה מתאר את ההתנהלות מול טיב טעם: "בפעם הראשונה הסבנו את תשומת ליבם לעניין. בפעם השנייה נדלקה אצלנו נורה אדומה, ושלחנו להם דוגמה מהדגים שפסלנו. למחרת הווטרינר שלהם התקשר ואמר שהוא ראה את הדג, ושהוא לא מבין על מה אני מדבר. כשזה קרה בפעם השלישית כבר החלטנו לדווח לווטרינרים של כל הרשויות המקומיות, כדי שיהיו ערניים ויבדקו את הדגים של טיב טעם ביסודיות".

בטיב טעם קיבלו את הביקורת בתדהמה. ד"ר יקיר דורון, הווטרינר הראשי של הרשת, טוען שלכל היותר מדובר בתקלה נקודתית שהוצאה מפרופורציה. "בכל אחד מהמשלוחים שעליהם מדובר שיווקנו 600 קילו דגים בכל הארץ, ורק על ה-20 קילו שנשלחו לקריות שמענו טענות", הוא אומר. "לשום רשות מקומית, מסעדה או לקוח לא היתה תלונה לגבי איכות הדגים. משהו מאוד מוזר קרה כאן".
לדבריו, "בכל יום נפסלים לשיווק בארץ משלוחים של בשר ודגים. זו שגרה. המפעל שלנו ביפו עובד בתנאים של בית מרקחת, הסטנדרטים שלנו הם הכי מחמירים בארץ, ובמשרד הבריאות אנחנו נחשבים מודל לחיקוי. למרות זאת, גם לנו יכול לקרות שדגים שנסעו לצפון הגיעו במצב לא טוב. בדיוק לשם כך נועדה הבדיקה של הווטרינר המקומי. אבל מכאן ועד הטענה ש'טיב טעם מנסה לשווק דגים מקולקלים' המרחק רב מאוד. יש כאן טעם לפגם מבחינה אתית".
לחיזוק טענותיו, מציג ד"ר דורון דוח ממעבדת טיב דגה של משרד החקלאות, שבדקה דגי לוקוס מהמשלוח השנוי במחלוקת. דוח המעבדה קובע שהמרקם של הדגים "עסיסי", שיש להם "טעם לוואי חלש" ו"ריח לוואי חלש" ומגדיר את מצבם הכללי "ירוד", אך לא פוסק שאינם ראויים למאכל.
"צריך לזכור שהבדיקה נערכה כמה ימים מאוחר יותר, ועדיין המסקנות שאליהן הגיעו במעבדה שונות בתכלית מהבדיקה הסובייקטיבית של הווטרינרים מהקריות", אומר דורון. בנוסף, הוא שיגר תגובה חריפה באותה תפוצת מייל, בה הגדיר את טענותיהם של דדיה ושוסטרמן "האשמות חמורות בעליל".
עם זאת, דדיה מסרב להתרשם מהתוצאות. "מכל 3 המשלוחים החזרתי להם רק דג אחד, ואני לא יודע מה הם שלחו לבדיקה. לא ראיתי את התוצאות, אבל ראיתי את הדגים, ואני מודיע לך שהם לא היו ראויים למאכל אדם ובוודאי לא יכלו להימכר. אני מבין שבטיב טעם לקחו קשה את ההודעה שלנו, אבל אחרי 3 פעמים סגני ואני עומדים מאחוריה לחלוטין. יש לנו הרבה סימני שאלה סביב המסלול שעוברים הדגים האלה. אם המסלול היה תקין, מישהו היה צריך לעצור אותם לפני שהם הגיעו אלינו".

הביקורת על איכות הדגים פוגעת בטיב טעם בנקודה רגישה. ההנהלה הנוכחית של הרשת, בראשות האלוף בדימוס חגי שלום (לשעבר ראש אגף אפסנאות בצה"ל), מכהנת בתפקידה כשנה ומשקיעה מאמצים גדולים בהתנערות מפרשיות העבר, בראשן התחקיר המפורסם של כלבוטק.
שלום, בעל החברה, המשמש כיו"ר דירקטוריון וכמנכ"ל החברה, אמר בסוף השבוע כי "אני באופן אישי פריק של בקרה ואיכות, ומקפיד שלא תהיה אצלנו סטייה אפילו במילימטר מהנהלים הכי מחמירים. בעבר נעשו כאן דברים שלא ייעשו, אבל עכשיו זה עידן אחר, ואנחנו לא מתפשרים. דגים זה מוצר רגיש שמצבו יכול להשתנות בתוך שעות, אבל מכאן ועד להכתים את התוצרת שלנו? זה פשוט לא מגיע לנו".