בעקבות חשיפת עסקים: הרשות הלאומית איתרה 500 מוקדי סיכון בכבישים

פרסום ראשון: דוח חדש שמפרסמת הרשות בעקבות תחקיר מעריב עסקים, מגלה כי ביצוע עבודות תשתית ב-174 נקודות בהן קיים סיכון גבוה במיוחד, יצמצם במידה ניכרת את תאונות הדרכים

גיל מלמד | 13/10/2010 9:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מושב ישרש, אחד ממוקדי הסיכון. צילום: יוסי אלוני
מושב ישרש, אחד ממוקדי הסיכון. צילום: יוסי אלוני
מושב ישרש, אחד ממוקדי הסיכון. צילום: יוסי אלוני

בעקבות  תחקיר מעריב עסקים שהתפרסם לפני כ-8 חודשים וממנו עולה כי משרד התחבורה התאמץ למנוע במשך כשנה את פרסום מיקומם של "מוקדי סיכון" על כבישי ישראל, החלה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבחון לעומק את המצב בשטח. 

לצפייה בדוח המלא של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - לחצו כאן

התוצאה: דוח חדש שמפרסמת הרשות מגלה כי על כבישי ישראל קיימים כ-500 מוקדים בהם התרחשו תאונות בעבר, ואשר בהם נמצאים הנהגים ברמת סיכון מוגברת. מתוכם, מסמנת הרשות 174 נקודות, בהן עבודות תשתית - לרוב פשוטות - עשויות לצמצם באופן ניכר את רמת הסיכון בטרם יתרחשו תאונות דרכים נוספות.

במסגרת עבודת מחקר יסודית שערכה הרשות, אוחדו 6 קבצים שונים של תאונות דרכים מ-5 השנים האחרונות. מתוכם נופו הנקודות בהן מבוצעות עבודות תשתית ושדרוג. כן נופו מן הרשימה צירים עליהם נע נפח תנועה רב במיוחד, ולכן ההסתברות לתאונה חורגת מן האפשרות לזהות נקודת תורפה.
צילום: אריק סולטן
זירת תאונה. לעיתים שדרוג קטן בכביש יכול למנוע אסון צילום: אריק סולטן

צוות הנדסת התנועה ברשות אף חיבר דוח הנדסי לכל אחת מהנקודות בהן ניתן לצמצם את רמת הסיכון באמצעות שיפורים הנדסיים, והמליץ באופן מפורט אילו שדרוגים יש לבצע על מנת להשיג זאת. כך גובשה רשימה של 174 נקודות תורפה אשר נוספת אל מוקדי הסיכון שממילא מטופלים על ידי מע"צ (בין אם במסגרת הטיפול במוקדי סיכון - 60 מוקדים בשנה מטופלים על ידה, ובין אם במסגרת תוכניות סלילה ושדרוג שכבר מבוצעות או צפויות להתבצע בקרוב).

רשימת נקודות התורפה דורגה בהתאם ל"מדד חומרה", אשר משקלל את מספר התאונות שהתרחשו בכל נקודה ב-5 השנים האחרונות ואת חומרתן. הדוח חושף כי נקודת התורפה המסוכנת ביותר אשר עדיין אינה מטופלת על ידי משרד התחבורה היא מחלף אלישמע על כביש מספר 40.  

במחלף זה התרחשו 77 תאונות והמהנדסים מצאו, בין השאר, כשל תכנוני (קרבה בין רמפות)

שגורם לנהגים להתבלבל ולהביט בטעות אל רמזור מרוחק. כשלים נוספים שנמצאו הם שילוט שאיננו מתאים, היעדר קו ראייה שיוצר מצב בו הצומת מוסתר באחד מכיווני הנסיעה, ותקלות בסימוני הצבע.  

מהנדסי הרשות ממליצים לבצע 6 פעולות בצומת זה, בהן, למשל, הסרת גשר שילוט, שינויים בסוג הרמזורים ובמבנה שלהם וצביעת סימוני הכביש. במילים אחרות: לצורך תיקון המפגעים במקום המסוכן ביותר בכבישי ישראל נדרש תקציב זעום בלבד.   

קטע דרך של כביש גהה, בסמוך לרמת גן, מוגדר בדוח כקטע השני ברמת המסוכנות שלו, ובו התרחשו בשנים האחרונות 67 תאונות עם נפגעים, בהן 2 קטלניות. מהנדסי הרשות ממליצים להפריד מן הדרך הראשית קטע שישמש כדרך שירות, ולהציב בתוכו את תחנות האוטובוסים שבמקום.  עוד ממליצים המהנדסים להאריך נתיב האצה ולהוסיף שילוט הדרכה לנהגים.

משרד התחבורה: "מוקדי הסיכון בטיפול"

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה הקים צוות בינמשרדי מיוחד האמון על הטיפול במוקדי סיכון בכבישי הארץ. בצוות חברים נציגים של משרד התחבורה, החברה הלאומית לדרכים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשטרת ישראל.

"הצוות מיפה את כל מוקדי הסיכון בישראל ודירג אותם על פי רמת חומרתם ודחיפות הטיפול בהם, זאת, בהתאם לתוכנית רב-שנתית שנקבעה על ידי הצוות. משרד התחבורה מקצה מדי שנה 250 מיליון שקל לטיפול במוקדי סיכון אלה. תקציב זה מחולק בהתאם לסדר עדיפויות שנקבע על ידי הצוות. דוח הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הינו חלק ממערך המיפוי שמבצע הצוות מדי שנה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים