2011 תהיה השנה של השברולט?
כך מאמינים יבואני ג'נרל מוטורס. נתוני המכירות הנוכחיים קצת סותרים את האופטימיות - אך שברולט לא מוותרת - ומסתערת על השוק עם שורה של דגמים חדשים שיגיעו בתחילת השנה. האביאו עברה מתיחת פנים, הקרוז מתרחבת וגם בתחום ההיברידיות יש לשברולט מה להגיד
אבל גם ללא קשר לשערי מטבע, מותגי ג?נרל מוטורס - ושברולט בראשם - יציעו בשנה הקרובה מבחר דגמים רב מאי פעם בעבר, וייכנסו למספר קטגוריות שהיו שמורות עד כה למכוניות יפניות ואירופיות.
שנת 2010 היתה שנת מעבר בשוק הרכב שלנו במספר מובנים, ושנה שבה החלו כמה רפורמות מס לתת את אותותיהן.
מבין אלה, חשובות במיוחד רפורמת "שווי השימוש" - המעבר מ"קבוצות רישוי" ל"מיסוי לינארי" של מי שמקבלים מכונית צמודה ממקום העבודה, ורפורמת "המיסוי הירוק" מיטיבה עם מכוניות קטנות ולא מזהמות על פני מכוניות גדולות ומזהמות.
ההשפעה המצטברת של שתי הרפורמות היא צמצום פלח השוק של מכוניות משפחתיות גדולות לטובת פלחי השוק של מכוניות משפחתיות קטנות ומכוניות סופר-מיני, כמו גם ההתפתחות של קטגוריית המיני שכמעט ולא היתה קיימת קודם לכן.

כניסתה של שברולט קרוז אל פלח השוק החשוב ביותר בישראל - המשפחתיות הקטנות - אמורה היתה לחולל מהומה לא קטנה בעיקר ב-2010 שהיתה השנה המלאה הראשונה שלה בשוק שלנו. גדולה, מרווחת ומאובזרת יותר ממרבית מתחרותיה, עם סמל אמריקאי מצד אחד ומוצא קוריאני מנגד, עם הרוח הגבית של הדולר וההצלחה הסוחפת בחלק ממבחני הדרכים ההשוואתיים - קרוז אמורה היתה לקרוא תיגר על מאזדה 3 החדשה.
בפועל, קרוז הצליחה במידת מה, אבל פחות מכפי שאפשר היה לצפות לאור נתוני הפתיחה. בין הסיבות שיכולות להסביר את זה אפשר לחשוב על האגרסיביות של יונדאי, ובעיקר של קיה - שתי המתחרות מבית, ועל העובדה ששוק הרכב שלנו עדיין נשלט על-ידי ציי הרכב וחברות הליסינג.
לשם השוואה, לעומת כ-4,500 קרוז שנמכרו ב-9 החודשים הראשונים של השנה, יונדאי מכרה מספר כמעט כפול של I30, טויוטה מכרה כ-10,000 קורולות ומאזדה כ-15 אלף מאזדה 3. קיה , באותם חודשים, מסרה כ-3,500 פורטה וסיד בלבד. עם זאת, לאחרונה מורגשת תאוצה במכירות הקרוז ולכן יהיה נכון לסכם את 2010 רק בינואר הקרוב.
במקביל, אביאו הקטנה והמיושנת נכנסה לישורת האחרונה שלה ומכירותיה דעכו בהתאמה. כך, בסופה של תקופה ובניגוד לשוק כולו, נותר סך
חשוב לזכור שב-2010 הסתיימה בפועל מכירתם של 8 דגמים ותתי-דגמים של שברולט בישראל, ומכיוון שכל סוף הוא התחלה חדשה, דגמים אלה מפנים מקום לדגמים חדשים שיעלו על הכבישים בחודשים הקרובים. בתערוכת פריז שננעלה לפני כשבועיים, הציגה שברולט אירופה 4 דגמים חדשים של מכוניות. חלקם כבר הוצגו בעבר בשלבים כאלה ואחרים של הפיתוח שלהם - בין השאר כדי לעורר את אמון הציבור, המשקיעים והממשלה בעתיד החברה - אבל כעת הוצגו הגרסאות הסופיות שמוכנות לשיווק.
אפרופו אמון הציבור, בל נשכח שבמהלך 2009 עברה ג'נרל מוטורס את המשבר הגדול בתולדותיה, ובמהלכו היא פשטה רגל וחדלה להתקיים כישות ברת חיים. ממשלת ארה"ב הזרימה מיליארדי דולרים, וקנתה למעשה את כל הנכסים החיים של החברה במקביל למחיקת כל החובות והנכסים ה"רעים" שלה. כפועל יוצא, ג?נרל מוטורס של היום היא ישות אחרת מזו שהתקיימה לפני פשיטת הרגל.

במסגרת הבלגן הכללי נפטרה החברה, תחת חסות הממשלה האמריקאית, ממותגים בעייתיים כמו האמר, סאאב ו פונטיאק, מכרה כמעט רק אופל, וחיזקה תהליכים שהחלו עוד קודם לקריסה - למשל התמקדות בשברולט כמותג הרכב הגלובלי העיקרי של החברה.
עם וללא קשר, לפני כחודשיים איבדה יוניברסל מוטורס, יבואנית ג?נרל מוטורס לישראל, את זיכיון הייבוא הרדום למדי של אופל, וזה נמסר לידי שלמה שמלצר, בעל השליטה בחברת הליסינג הגדולה בישראל שלמה סיקסט.
מבחינת סך המכירות ונתח השוק הצפוי, הדגם החדש החשוב ביותר של שברולט לשנת 2011 בישראל הוא אביאו החדשה. מכונית זאת מבוססת על פלטפורמה חדשה לגמרי, וכמו בעבר היא תוצע אצלנו עם מנועי 1.4 ו-1.6 ליטר שעברו התאמה לתקני יורו 5 החדשים. אלה ישודכו לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה, בעלת 6 יחסי העברה, ואפשר להעריך שאחת התוצאות תהיה יעילות שתסייע לתצרוכת דלק נמוכה למדי.
עיצוב הפנים של המכונית מתאים למקובל בקטגוריה ונראה עשוי טוב ועמיד לאורך זמן, ואילו העיצוב החיצוני נראה אגרסיבי מבעבר ועם יותר "אופי". כמו בעבר, אביאו תשווק בישראל בדגמי האצ'בק (5 דלתות) וסדאן (4 דלתות), ובג'נרל מוטורס מעריכים ששתי הגרסאות יזכו לציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של EURO-NCAP.
אפשר להעריך שבמסגרת הירידה של מחזיקי מכוניות צמודות אל מכוניות פחות יקרות (בגלל גובה מס "שווי השימוש" שנגזר כעת ממחיר המכונית), מכוניות סופר-מיני במבנה סדאן יזכו לביקוש רב ב-2011. אביאו סדאן יכולה להיות תשובה טובה מאד לביקוש, אך בל נשכח שמולה ניצבת כבר מאזדה 2 סדאן החדשה שנחתה לאחרונה בישראל. עם זאת, אביאו מציעה עיצוב מושך עין, מידות נדיבות ורמת אבזור גבוהה יחסית לקטגוריה, לכן זהו ללא ספק קלף מעניין מאוד.

הקלף השני בחבילה של שברולט ל-2011 היא ספארק, מכונית מיני שתתחרה בסוזוקי אלטו, יונדאי I10, פיג'ו 107 ואחרות. כאמור, סגמנט המיני כמעט לא התקיים בארץ בעבר, אבל כעת נמצא בצמיחה משמעותית. בין השאר מפני שהוא מציע את רמת המחירים הנמוכה ביותר בישראל-החל מ-60 אלף שקל לסוזוקי אלטו.
ספארק היא מכונית ארוכה וגבוהה מאלטו ומ-I10, ובסיס הגלגלים שלה מעט יותר גדול מזה של אלטו (ומעט קטן מ-I10), לכן היא מרווחת מהן, בעיקר במרחב הראש, ונפח ההטענה שלה יעיל יותר. אלא שספארק, שתוצע עם מנוע בנפח 1.2 ליטר (82 כ"ס), תתמודד רק על פלח מצומצם יחסית של שוק המיני, זאת מכיוון שבשלב זה אין לה תיבת הילוכים אוטומטית אלא רק ידנית.
מצד שני, לספארק יש עיצוב נאה ומודרני והיא תוצע ברמת אבזור גבוהה יחסית לקטגוריה- 4 מרימי חלונות חשמליים, מראות חשמליות, מערכת שמע, ומה שחשוב יותר-רמת אבזור בטיחותי גבוהה עם 6 כריות אוויר.
קלף שלישי של שברולט היא גרסת ההאצ'בק של קרוז, וכאן מדובר בעיקר בשחקן חיזוק מפני שדגמי האצ?בק אינם ברירת המחדל הטבעית בשוק שלנו. עם זאת, לנוכח הצלחתם של דגמי האצ?בק אחרים שנמכרו בלית ברירה בהיעדר גרסת סדאן (יונדאי I30 למשל), ושל דגמים אירופיים (מפולקסוואגן גולף ועד לטויוטה אאוריס), בהחלט יכולה להיות כאן הרחבה מעניינת של ההיצע.
קלף מעניין לא פחות הוא אורלנדו, מיני-מיניוואן חדש ששברולט תציב מול מאזדה 5 הפופולרית. אורלנדו מבוסס על הפלטפורמה והמכלולים העיקריים של הקרוז, ושורת המושבים השלישית שלו פחות נוחה מאשר במאזדה 5. אבל שורת המושבים האמצעית של האורלנדו מהווה את היתרון המשמעותי ביותר מול ה-5. בניגוד למאזדה 3, 5 אנשים יכולים לשבת בשורה האמצעית, וכאשר מדובר במינימיניוואן זהו יתרון של ממש.
גם בקרב מי שרוכשים מיני-מיניוואנים בעלי 7 מקומות לא כולם משתמשים בכל המושבים, ובכל הכלים הללו קשה להרגיש בנוח בתפוסה מלאה. אבל לאורלנדו יש 7 מושבים אמיתיים - 2 אחוריים מצומצמים מאוד, כמקובל בקטגוריה, לעומת 6+1 במאזדה.
